3697
Sök

Turbo bil på vintern, bra eller dåligt?

223 Inlägg
2 september 2011
#41
Andromeda skrev:
Om bilen går bättre på vintern med en turbo? Saab T7 har ju t ex begärt vridmoment (via gaspedalen) att styra på. Visst är det mer effektivt om motorn får kallare luft, men när det begärda vridmomentet uppnås laddar ju inte systemet större luftmassa än så. Möjligen att man uppnår max begärt vridmoment snabbare på vintern.

Aggregat(en) jobbar ju mindre på vintern, iaf i de flesta moderna plattformar, där de jobbar efter load targets.
Så turbos pajar nog mindre på vintern, eftersom de i de flesta fall jobbar/snurrar mindre.


Rumpmas
3 860 Inlägg
2 september 2011
#42
Growe skrev:
Andromeda skrev:
Varken eller? hmm

Förstår inte frågan riktigt. Det börjar spinna när vridhjulsmomentet blir såpass högt att friktionen mot marken inte räcker till för att hålla drivhjuet/hjulen. Det spelar ingen roll om det sitter en turbo i bilen eller inte, uppnår man det momentet spinner det.

Om bilen går bättre på vintern med en turbo? Saab T7 har ju t ex begärt vridmoment (via gaspedalen) att styra på. Visst är det mer effektivt om motorn får kallare luft, men när det begärda vridmomentet uppnås laddar ju inte systemet större luftmassa än så. Möjligen att man uppnår max begärt vridmoment snabbare på vintern.

Att tokgasa innan motorn nått arbetstemperatur är dåligt för motorn oavsett turboaggregat eller inte.

men hur som helst förlorar man mottrycket i motorn när det spinner=mindre ladd
så derför är en sug motor i regel mer konsekvent

Men sugmotorn spinner ju vid precis samma vridmoment som den utan turbo, det vill säga det vridmoment där fästet förloras. När det väl spinner spelar det ingen roll om laddet minskar, det spinner ju för fanken, bilen går ju inte framåt fortare oavsett hur mycket du än gasar på wink


Fri fart för ett fritt folk!
14 166 Inlägg
3 september 2011
#43
Andromeda skrev:
Growe skrev:
Andromeda skrev:
Varken eller? hmm

Förstår inte frågan riktigt. Det börjar spinna när vridhjulsmomentet blir såpass högt att friktionen mot marken inte räcker till för att hålla drivhjuet/hjulen. Det spelar ingen roll om det sitter en turbo i bilen eller inte, uppnår man det momentet spinner det.

Om bilen går bättre på vintern med en turbo? Saab T7 har ju t ex begärt vridmoment (via gaspedalen) att styra på. Visst är det mer effektivt om motorn får kallare luft, men när det begärda vridmomentet uppnås laddar ju inte systemet större luftmassa än så. Möjligen att man uppnår max begärt vridmoment snabbare på vintern.

Att tokgasa innan motorn nått arbetstemperatur är dåligt för motorn oavsett turboaggregat eller inte.

men hur som helst förlorar man mottrycket i motorn när det spinner=mindre ladd
så derför är en sug motor i regel mer konsekvent

Men sugmotorn spinner ju vid precis samma vridmoment som den utan turbo, det vill säga det vridmoment där fästet förloras. När det väl spinner spelar det ingen roll om laddet minskar, det spinner ju för fanken, bilen går ju inte framåt fortare oavsett hur mycket du än gasar på wink

jo då klart det spelar roll  om man ligger på gränsen så får man hela tiden kompensera med mer gas och lägre gas allt efter hur mycket turbon laddar

det slipper man på en sugmotor  betydligt mycket lättare att göra bort sig med en turbobil på vintern än en sugbil
inte sagt att det inte går att ha skoj
men kan man välja 2bilar med samma effekt samma vikt så är en icke turbo att föredra vintertid eftersom den är mer konsekvent


oxå fördelen med att åka antingen rwd eller fwd mot 4wd  4wd kan likväl understyra som överstyra helt utan att vara konsekvent och om det är något man vill så är det att bilen uppför sig likadant varje gång man sladdar

Kör fort så hinner inget hända...

Rumpmas
3 860 Inlägg
3 september 2011
#44
Growe skrev:
Andromeda skrev:
Growe skrev:

men hur som helst förlorar man mottrycket i motorn när det spinner=mindre ladd
så derför är en sug motor i regel mer konsekvent

Men sugmotorn spinner ju vid precis samma vridmoment som den utan turbo, det vill säga det vridmoment där fästet förloras. När det väl spinner spelar det ingen roll om laddet minskar, det spinner ju för fanken, bilen går ju inte framåt fortare oavsett hur mycket du än gasar på wink

jo då klart det spelar roll  om man ligger på gränsen så får man hela tiden kompensera med mer gas och lägre gas allt efter hur mycket turbon laddar

det slipper man på en sugmotor  betydligt mycket lättare att göra bort sig med en turbobil på vintern än en sugbil
inte sagt att det inte går att ha skoj
men kan man välja 2bilar med samma effekt samma vikt så är en icke turbo att föredra vintertid eftersom den är mer konsekvent


oxå fördelen med att åka antingen rwd eller fwd mot 4wd  4wd kan likväl understyra som överstyra helt utan att vara konsekvent och om det är något man vill så är det att bilen uppför sig likadant varje gång man sladdar

En turbo är ju konsekvent. Ketchupturbons tid är borta, och numera byggs kraften upp väldigt linjärt.


Fri fart för ett fritt folk!
14 166 Inlägg
3 september 2011
#45
Andromeda skrev:
Growe skrev:
Andromeda skrev:

Men sugmotorn spinner ju vid precis samma vridmoment som den utan turbo, det vill säga det vridmoment där fästet förloras. När det väl spinner spelar det ingen roll om laddet minskar, det spinner ju för fanken, bilen går ju inte framåt fortare oavsett hur mycket du än gasar på wink

jo då klart det spelar roll  om man ligger på gränsen så får man hela tiden kompensera med mer gas och lägre gas allt efter hur mycket turbon laddar

det slipper man på en sugmotor  betydligt mycket lättare att göra bort sig med en turbobil på vintern än en sugbil
inte sagt att det inte går att ha skoj
men kan man välja 2bilar med samma effekt samma vikt så är en icke turbo att föredra vintertid eftersom den är mer konsekvent


oxå fördelen med att åka antingen rwd eller fwd mot 4wd  4wd kan likväl understyra som överstyra helt utan att vara konsekvent och om det är något man vill så är det att bilen uppför sig likadant varje gång man sladdar

En turbo är ju konsekvent. Ketchupturbons tid är borta, och numera byggs kraften upp väldigt linjärt.

åfasen vart köper man sånna aggregat?

visst det är ingen ketchup ala saab 99turbo men fördöjning är det eftersom den drivs av avgaser
så har man en fördröjning från dess att pedalen ligger i golvet tills dess att turbon spolat upp fullt

Kör fort så hinner inget hända...

One Man Clan
4 287 Inlägg
3 september 2011
#46
Growe skrev:
Andromeda skrev:
Growe skrev:

jo då klart det spelar roll  om man ligger på gränsen så får man hela tiden kompensera med mer gas och lägre gas allt efter hur mycket turbon laddar

det slipper man på en sugmotor  betydligt mycket lättare att göra bort sig med en turbobil på vintern än en sugbil
inte sagt att det inte går att ha skoj
men kan man välja 2bilar med samma effekt samma vikt så är en icke turbo att föredra vintertid eftersom den är mer konsekvent


oxå fördelen med att åka antingen rwd eller fwd mot 4wd  4wd kan likväl understyra som överstyra helt utan att vara konsekvent och om det är något man vill så är det att bilen uppför sig likadant varje gång man sladdar

En turbo är ju konsekvent. Ketchupturbons tid är borta, och numera byggs kraften upp väldigt linjärt.

åfasen vart köper man sånna aggregat?

visst det är ingen ketchup ala saab 99turbo men fördöjning är det eftersom den drivs av avgaser
så har man en fördröjning från dess att pedalen ligger i golvet tills dess att turbon spolat upp fullt

alltså en fint byggt turbospis har inget lagg å tala om.
en bil med för liten turbo å  lågt kompa ger dåligt med kräm å dålig spool typ 740-940 turbo tex. men en motor som är rätt byggd laddar riktigt fort.  ligger man på rätt varv å har bra turbo så. ligger jag tex över 3000rpm så laddar turbon i samma ögonblick som jag trycker pedalen i botten.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
4 september 2011
#47
Xuri skrev:
Growe skrev:
Andromeda skrev:

En turbo är ju konsekvent. Ketchupturbons tid är borta, och numera byggs kraften upp väldigt linjärt.

åfasen vart köper man sånna aggregat?

visst det är ingen ketchup ala saab 99turbo men fördöjning är det eftersom den drivs av avgaser
så har man en fördröjning från dess att pedalen ligger i golvet tills dess att turbon spolat upp fullt

alltså en fint byggt turbospis har inget lagg å tala om.
en bil med för liten turbo å  lågt kompa ger dåligt med kräm å dålig spool typ 740-940 turbo tex. men en motor som är rätt byggd laddar riktigt fort.  ligger man på rätt varv å har bra turbo så. ligger jag tex över 3000rpm så laddar turbon i samma ögonblick som jag trycker pedalen i botten.

Nu är det inte riktigt så det fungerar i praktiken, kör en bil med en riktigt vass sugmotor under huven så förstår du vilken skillnad i respons det är vi pratar om. Inte ens toppmoderna turbomotorer som VAG´s 1.8tfsi (Den singel-turbomaskin med minst påtaglig turbokaraktär jag kört, eventuellt på grund av lågt effektuttag?) saknar lagg, och även dubbel eller twinturbomaskiner har ett märkbart lagg; Jämför en 330i med en 335i till exempel.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

8 883 Inlägg
4 september 2011
#48
Att det skulle vara skillnad på "turbo" eller icketurbo vintertid låter för mig helt otroligt.
Det som är avgörande är vad som sitter bakom ratten, att en turbobil laggar kan nog stämma på bilar från 70-90 talet. Modernare bilar har inte något "lagg" (inte min i alla fall)

Det här återkommande problemet med "vinterbil" är ett kul fenomen som återkommer varje år lika säkert som tomten....
Själv skulle jag aldrig köpa en "vinterbil" då min även går att köra på vintern och det utan "turbolagg"

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se

One Man Clan
4 287 Inlägg
4 september 2011
#49
Rquired skrev:
Xuri skrev:
Growe skrev:

åfasen vart köper man sånna aggregat?

visst det är ingen ketchup ala saab 99turbo men fördöjning är det eftersom den drivs av avgaser
så har man en fördröjning från dess att pedalen ligger i golvet tills dess att turbon spolat upp fullt

alltså en fint byggt turbospis har inget lagg å tala om.
en bil med för liten turbo å  lågt kompa ger dåligt med kräm å dålig spool typ 740-940 turbo tex. men en motor som är rätt byggd laddar riktigt fort.  ligger man på rätt varv å har bra turbo så. ligger jag tex över 3000rpm så laddar turbon i samma ögonblick som jag trycker pedalen i botten.

Nu är det inte riktigt så det fungerar i praktiken, kör en bil med en riktigt vass sugmotor under huven så förstår du vilken skillnad i respons det är vi pratar om. Inte ens toppmoderna turbomotorer som VAG´s 1.8tfsi (Den singel-turbomaskin med minst påtaglig turbokaraktär jag kört, eventuellt på grund av lågt effektuttag?) saknar lagg, och även dubbel eller twinturbomaskiner har ett märkbart lagg; Jämför en 330i med en 335i till exempel.

jo men dagens bilar är oftast inte spec vassa motorer som man skrämt till liv med turbo.
och oftast små turbos som bromsar.
du kan ju bygga högkompade sugspisar med turbo tex.. då har du fortfarade bra med kraft i botten men den känns seg för de ger så mycke mer på toppen.


Offroad Racing
3 122 Inlägg
4 september 2011
#50
Jag har en fiat strada som firmabil. Diesel och turbo. Den saknar allt vad ork heter under 2000 rpm, däremot så fort den kommer upp i dom varven så blir den riktigt pigg. Den orkar inte på 4:an i stan, men orkar upp i över 170 på landsväg hmm Är det då vinter med snö o liknande så är den nästan okörbar i vissa lägen. Släpper man ner den i varv för att få lite segdragning så den ska hitta fäste så orkar den inte och håller man uppe varven så spinner det så fort man nuddar gasen. Det är den mest extrema (om man ser till skillad mellan total avsaknad av effekt på lågvarv i förhållande till effekten på höga varv) bilen som jag varit med om.

Turbolagg märks det väl lite på den, det blir inte full fart omedelbart när man trampar ner gasen även om varven är uppe. Och då har jag min v8 sugdiesel att jämföra med. Och visst gör det den lite mer svårkörd innan man vant sig, men sen går det ganska bra.
Senast redigerat av henke_99 (4 september 2011)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...


Sök