3402
Sök

Bra bil-appar för din mobiltelefon

15 Inlägg
1 september 2011
Trådstartare
Hej alla!

Tänkte bara tipsa om några bra appar för er som har Android/I Phone eller Nokia(Symbian)

Eg finns appar som jag grovt delar in itre typer:
-Visa hastighet (Ex med Head Up Display)
-Visa hastighet och olika motordata (via OBDII-dongle)
-Racelogger - loggar data samt använder inbyggd eller lös GPS för att mäta kurvhastigheter, G-krafter och ritar sedan upp banprofilen i din GPS där du dessutom ofta kan exportera till en PC och analysera i detalj. Dessa har otast också uppkoppling via trådlös OBDII-dongle.

En del av dem klarar av att via en separat OBDII-dongle hämta data ur bilens diagnosutag (Se bilder på min 2,5FT på et exempel)

Här kommer några som jag vet om till olika telefoner:

I-Phone: Gratisappen REV. http://www.devtoaster.com/products/rev/ Stor fördel om du har en OBDII-dongle så att du får in bilens data i telefonen.

Android: Gratisappen Speedview - för visning av hastighet och möjlighet att lägga in larm och dessutom Head up display i vindrutan för nattkörning. Enkel men bra app.
Torque: Gratisapp på android market. http://torque-bhp.com/ Ganska avancerad app med ett stort urval av mätare. Stor fördel med en OBDII-dongle så att du får in motordatan. Klarar av att både visa i form av möätare men också i diagramform i realtid.
Garmin MyMechanic. Gratisapp om du har Garmins trådlösa OBDII-dongle kallad Ecoroute HD. Klara av att visa olika mätare samt felkoder om jag inte minns fel.

Nokia(Symbian): Gratisappen Racechrono klarar av att via separat OBDII-dongle koppla upp sig mot bilens diagnossystem för att hämta mätdata. Även utan donglen kan man skapa egna banprofiler och hämta färdiga profiler för de största racebanorna i Sverige och Europa. man kan även mäta olika färdiga accelerationstest för sin bil, ex 0-100, 80-160, quarter mile(0-400m) etc.
Gratisappen Holospeed. Väldigt enkel app med hastighetsvisning via Head up Display.
Gratisappen OBDScope. http://www.obdscope.com/ Ganska avancerad app där man kan läga in egna PID:ar för att logga bilens data via en separat trådlös OBDII-Dongle. Dock lite omodernt gränssnitt.

Prova att Googla om i vill veta mer och se screenshots etc. De flesta apparna är mycket mer avancerade än man kan troHar ni andra tips på bra appar?

Edit: om ni tittar på mina bilder på min 2.5FT så har jag ett exempel där jag använder min navigator plus ett standardtillbehör för att få in motordata trådlöst in i navigatorn via OBD2
Senast redigerat av Racetwin2 (1 september 2011)

1 567 Inlägg
1 september 2011
Tackar skall testa speedweiw

What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS

3 295 Inlägg
1 september 2011
Jag har testat och betalat 99kr för appen "Dynolicious" till iphone, den mäter uppskattade Hk, g-krafter, 0-100 km/h osv..

jag tycker den verkar ganska nära sanningen, har dock bara testat den en gång.
Senast redigerat av Slave_joe (1 september 2011)

Muttley
1 september 2011
De som visar hastighet vet jag inte riktigt om jag vågar lita på. Iallafall inte på min iphone. GPSen är inte riktigt bra.

15 Inlägg
1 september 2011
Trådstartare
Jag har testat Android-apparna på SE-X10 mini pro samt symbianapparna på min Nokia C6-00. På de båda är gpsen kusligt exakt och riktigt känslig. Jag har en Garmin GPS som referens.

Det är rätt skönt om man kör på kvällen att alltid ha hastigheten i synfältet. Har dock inte testat REV till I-phone. Den har iaf hittills haft svagheten att bara visa hastighet i form av mph och inte km/h.

Muttley
1 september 2011
Orsaken varför jag är lite skeptiskt är för jag brukar logga när jag motionerar och jag brukar ta samma runda och då för skojs skull mäter det. Och de är alltid helt olika resultat på sträckan den mäter. Även om man tar ut svängarna. Har inte testat i bil. Men jag kör ju där med en garmin 3790 i jobbet så.

Men ska prova dem apparna om jag kommer ihåg de för att se hur bra de stämmer.

3 354 Inlägg
1 september 2011

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

8 883 Inlägg
2 september 2011
Låser och hänvisar till den klistrade tråden.

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se

Sök