3182
Sök

M20b25 frågetecken ang turbo konvertering

36 Inlägg
30 oktober 2011
Trådstartare
#21
Japp, planerna är e85. Okay, jag funderar p att köra med original limmad packning va tror folket om det?
Vad är fördelen med en k26/27 jämfört med en hx35a elr linknande.

Bmw 325ix Burn outs is 4 Wannabees

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
30 oktober 2011
#22
Fekzen skrev:
Exempel på M20B25 med K27a. http://www.fekzen.se/dyno_e30325i_09bar.pdf
Exempel på Td0416T http://www.fekzen.se/dyno_e30325i_075bar.pdf

I och för sig en del annat gjort med dessa motorer, men kan åtminstonne ge ett hum om hur effektkurvan ser ut på 0,9 respektive 0,75 bar. Båda med grovt mappat originalstyrsystem, "Turbochip".

Mvh//
A.Fekzen

DU kanske även sak säga att du fixar sådant!. Och är duktig på det!

Jag rekomenderar dig starkt iafal!

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

36 Inlägg
30 oktober 2011
Trådstartare
#23
Totten: hur kan ex fekzen optimera ett chip som är anpassat för min motor bara med hjälp av specifikationer ? . Jag trodde man behövde bänka bilar för att mappa dem osv ?

Bmw 325ix Burn outs is 4 Wannabees

139 Inlägg
30 oktober 2011
#24
ejjeblackedition skrev:
Okej, vilka kan utföra ett sådant jobb tro ?

Hej om toppen är rengjord så fixar jag det för 2000 kr .då blästrar jag där det ska svetsas ( pga att det ska va riktigt rent och vill undvika porer i svetsen ) sen svetas den och där efter planas toppen.

Jag finns i Vargön.

Mvh Frank


36 Inlägg
30 oktober 2011
Trådstartare
#25
Johansen skrev:
ejjeblackedition skrev:
Okej, vilka kan utföra ett sådant jobb tro ?

Hej om toppen är rengjord så fixar jag det för 2000 kr .då blästrar jag där det ska svetsas ( pga att det ska va riktigt rent och vill undvika porer i svetsen ) sen svetas den och där efter planas toppen.

Jag finns i Vargön.

Mvh Frank

Det låter bra, jag skickar ett pm om ett tag om det skulle bli intressant, måste bygga bilen först haha wink

Bmw 325ix Burn outs is 4 Wannabees

Stressad BMW
120 Inlägg
30 oktober 2011
#26
ppf tar samma pris ! mvh


139 Inlägg
30 oktober 2011
#27
fredrikwendt skrev:
ppf tar samma pris ! mvh

Men dom finns inte i vargön.....ler.....och jag bjuder på en titt på turbomotorn som ska lämna ca 3000hk
+ mycket mer att titta på.

Mvh Johansen


181 Inlägg
3 november 2011
#28
ejjeblackedition skrev:
Totten: hur kan ex fekzen optimera ett chip som är anpassat för min motor bara med hjälp av specifikationer ? . Jag trodde man behövde bänka bilar för att mappa dem osv ?

Jag har en del punkter som kunden måste besvara för att jag ska kunna göra ett program. Det handlar om tex vid vilket varvtal turbon börjar ladda. Storlek spridare mm.

Varför detta fungerar har med att göra att jag mappat och programmerat xxx antal bmw turbo's genom tiderna och därmed lärt mig skillnader i programmen vid olika setuper.
Därmed kan det bli svårare för mig att göra ett program om man ska kräma ur ovanligt hög effekt.
Den som bänkat högst effekt med ett Turbochip är 407 hk på hjulen, med en M50B25 turbo. Programmerat efter kundens setup, på distans.

Mvh//
A.Fekzen

A.Fekzen - Mycket vrid spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip, E85 chip mm.

36 Inlägg
3 november 2011
Trådstartare
#29
johansen: Det lät riktigt bra wink
Fekzen: Okay, det är så det funkar alltså, om man ändrar setupen då är det nytt chip som gäller ?

Bmw 325ix Burn outs is 4 Wannabees

110 Inlägg
30 januari 2012
#30
Slänger med in lite funderingar här, håller på med min 323 85a som va ett halv klart turbo bygge när jag  köpte den.  de jag har änsålänge är:

garret t4 agregat
mds tändkablage
en  IC
535 spridare och lmm.

de jag tror jag behöver för att den ska gå är:

en dump
toppacking
lite tryckrör

_allt annat är orginal är de nått jag missat som jag behöver?

_va ska ajg ha för packning till toppen ? finns sånna mls packningar 1,8 mm elr 3 mm? finns koppar packningar med? va ska ajg använda??

_plana? bör jag göra de? isf hur mkr snackar vi, 10 dels mm elr hela mm.

_plaserar man dumpen före elr efter lmm?

tack på förhand

Fättan ska va som förgasarn, sketen o dann.

1 534 Inlägg
30 januari 2012
#31
sveepa skrev:
Slänger med in lite funderingar här, håller på med min 323 85a som va ett halv klart turbo bygge när jag  köpte den.  de jag har änsålänge är:

garret t4 agregat
mds tändkablage
en  IC
535 spridare och lmm.

de jag tror jag behöver för att den ska gå är:

en dump
toppacking
lite tryckrör

_allt annat är orginal är de nått jag missat som jag behöver?

_va ska ajg ha för packning till toppen ? finns sånna mls packningar 1,8 mm elr 3 mm? finns koppar packningar med? va ska ajg använda??

_plana? bör jag göra de? isf hur mkr snackar vi, 10 dels mm elr hela mm.

_plaserar man dumpen före elr efter lmm?

tack på förhand

ska du börja plana topp osv så behöver du ett justerbart kamdrev med


110 Inlägg
1 februari 2012
#32
vf de då ? har jag inte hört förut?

om man planar 1,5 mm ungefär och sätter på en sån 3 mm pakcning borde de ju gå jämnt ut? eller

Fättan ska va som förgasarn, sketen o dann.

52 Inlägg
1 februari 2012
#33
Det är så att om det blir för mkt så måste man trixa lite med kamkjedjan om bilen nu har det vill säga. men ställbart kam drev är inget måste smile


110 Inlägg
4 februari 2012
#34
okej men skriv bara  måsten vill bara veta va jag måste göra för att få igång den och hur mkt man ska plana och vilken packning man ska ha o så

Fättan ska va som förgasarn, sketen o dann.

36 Inlägg
19 februari 2012
Trådstartare
#35
Sveepa : Sätt lmm på tryck sidan, å dumpen före lmm.
Om du sätter dumpen efter luftmassemätaren kommer den släppa ut uppmätt luft. = Felaktig bränsle blandning osv.

Bmw 325ix Burn outs is 4 Wannabees

TBM NINJA
917 Inlägg
19 februari 2012
#36
är du 16år?? vet inte om jag hade råd med att tanka moppen ens när jag va 16 men jaja...
spridare=500-2000:-
turbo=1000-3000:-
Grenrör=1000-3000:-
Downpipe=100-600:-
tryckrör/silicon=500-1000:-
IC=500-2000:-
Stålomspunnet/an kopplingar/t-kors=400-1000:-
Dump=500-1000:-
Extern WG=800:-
material/fläns/kunskap att modda grenrör=500:-
Något sprut?=2000:-
renoveringssaker=500:-
verktyg/oljor/diverse/tändstift=500:-
Fraktkostnader=500:-

tycker inte detta är så snik?
snik för mig är=
turbo (intern wg)
grenrör
dp
tryckrör/ic
oljetillförsell/retur till turbon
nån dump
ladda så mykt det går (ca 0.3-0.5 om ens så mykt)

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D

36 Inlägg
21 februari 2012
Trådstartare
#37
Henke_92
Jobbar hårt över somrarna för å ha en fräck bil te 18 års dagen. Så hoppas cashen räcker, enligt mig är projektet snik ända tills man köper Sprut.

Vad är att föredra Progresiv BTR eller linjär ? Förstår inte skillnaden riktigt

Bmw 325ix Burn outs is 4 Wannabees

Bonntrimmare
620 Inlägg
24 februari 2012
#38
ejjeblackedition skrev:
Henke_92
Jobbar hårt över somrarna för å ha en fräck bil te 18 års dagen. Så hoppas cashen räcker, enligt mig är projektet snik ända tills man köper Sprut.

Vad är att föredra Progresiv BTR eller linjär ? Förstår inte skillnaden riktigt

fattar inte varför varför du inte lägger dom pengarna på ett sprut istället då behöver du inte byta btr och köpa massa lufmassemätare å skit det kommer kosta dig mer i slutändan...

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv

Bonntrimmare
620 Inlägg
24 februari 2012
#39
ejjeblackedition skrev:
Henke_92
Jobbar hårt över somrarna för å ha en fräck bil te 18 års dagen. Så hoppas cashen räcker, enligt mig är projektet snik ända tills man köper Sprut.

Vad är att föredra Progresiv BTR eller linjär ? Förstår inte skillnaden riktigt

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv

36 Inlägg
12 april 2012
Trådstartare
#40
D_Carlosson: Jo det är sant, men då skall man kunna mappa istället, visserligen mixtrar jag helldre med laptop än med btr å lmm iförsig wink

Men har några frågor till:
Vilka topplocksbult är att föredra? (Till svetsad topp)
Vad för topplockspackning är det som gäller?  Fördelar/ nackdelar osv
Om man skal köpa sprut, vad passar bäst? (Till liten plånbok och E85 som bränsle? )

Bmw 325ix Burn outs is 4 Wannabees


Sök