Volvos designer.
Deras kvalitetstänkande med tex kopparbromsrör, galvanisering, aluminiumplåtdelar, och nu på V70II rostfri baklucka.
Volvo är speciella med låg vindruteram som inte så många tillverkare använder vilket innebär bättre översyn för föraren.
Säkerhetstänkande och de är även teknikutvecklare tex Lambdastyrd katalysatorrening, därför står det Lambda i fronten på alla sena 80tals bilar. Utan detta hade ej avgasreningen varit så effektiv som den är idag.
Givetvis deras mest kända uppfinningar som 3punkts rullbälte och laminerat glas.
Det senaste revulotionerande säkerhetsystemet är framtaget i sammarbete med SAAB och det är Wiplasch skyddet.
Volvo och SAAB är de enda biltillverkarna i världen som kan erbjuda sina kunder att slippa Wiplaschskador vid olycka.
(Wiplachskada är en allvarlig vanlig och livslång nackskada som uppkommer vid påkörning bakifrån kallas även pisksnärtskada. Kan även leda till döden vid allvarligare påkörning)
Volvo har varit ledande säkehetsutveckare för personbilar i massor med år, bla därför är det en populär familjebil.
Självklart gillar jag deras långa medellivslängd som jag tror ligger på ungefär 20år (vissa lågbudgetmodeller tex 3/400serien och S/V40 och andra tillverkares motorer drar ner den).
Men kvalitetsmodellerna blir veteranbilar utan problem om de vårdas och inte hamnar i händerna på människor som sågar av ljuddämparen, sprätter överallt, aldrig tvättar bilen, hoppar på den och aldrig tänker köpa nån reservdel om det inte får besiktningsanmärkning.
De tar fram förbättrade reservdelar även till äldre bilmodeller. Tex är 7/900 seriens tankamatur nu rostfri, men när bilarna tillverkades då var de i stål.
Volvo 760 GLE förbättrade tändkablar.
Bra kombibilar och bra reservdelspriser.
Gillar även bilarna eftersom jag är ifrån Blekinge, länet där Volvo startades och den första Volvofabriken finns.
Senast redigerat av Bjornn (2 september 2011)