3666
Sök

Passat VAR GL 1,8 I -96 knackar när man svänger, vänster drivhjul längre ut än höger.

214 Inlägg
2 september 2011
Trådstartare
#1
Har lite problem med min flickväns Passat VAR GL 1,8 I -96, ibland när man svänger knackar det framifrån undrar om det inte t.om är från vänster sida från något drev eller dylikt.
Det knackar endast vid låg fart, vid högre fart hörs det ingenting.
Är inte så insatt på just passat, men någon som har en aning vad detta kan vara?

Var ute och provkörde bilen, märkte sedan att vänster drivhjul är längre ut än det högra, när framändan trycks ner så tar däcket i innerskärmen vilket jag finner väldigt konstigt då det är samma fälgar höger och vänster fram.
Märkte samtidigt att det går tyngre att styra till vänster än det går att styra till höger eller tvärtom.

Tacksam för svar, Mvh TTW.
(Kunde inte lista ut vart jag skulle skapa denna tråden).


Motborgare
1 099 Inlägg
2 september 2011
#2
Du har nog ett hjullager som har passerat bästföredatum för ett bra tag sedan. Om det är så jävligt att du kan se skillnaden på hjuloffseten från center med blotta ögat, så hade jag parkerat bilen på närmsta verkstad direkt. Det är stor risk för att du kan tappa hela hjulet, så som du beskriver det.

-- K
Senast redigerat av Kavli (2 september 2011)

214 Inlägg
2 september 2011
Trådstartare
#3
Se hjuloffseten med blotta ögat? Det jag ser är att det är flera cm frigång mellan innerskärmen och däcket på höger sida medans på vänster ligger däcket rakt under innerskärmen. samt att framvagnsinställningen verkar dålig, vänster pekar utåt lite medans höger däck är rakt.


Motborgare
1 099 Inlägg
2 september 2011
#4
TTW skrev:
Se hjuloffseten med blotta ögat? Det jag ser är att det är flera cm frigång mellan innerskärmen och däcket på höger sida medans på vänster ligger däcket rakt under innerskärmen. samt att framvagnsinställningen verkar dålig, vänster pekar utåt lite medans höger däck är rakt.

Har du försökt lyfta upp bilen med domkraften och försökt vicka på hjulet? Ta tag uppe och nere och försök vicka och känn om det är glappt. Sen kollar du styrlederna på bägge sidor och kollar även om styrstagen har fått sig en knäck, så dom är böjda.

Har ni kört med den länge på det här viset?

-- K

214 Inlägg
2 september 2011
Trådstartare
#5
Enligt henne har det varit längre än en månad som det knackat vid sväng åtminstone, däremot är det denna månad som vänster däcket börjat ta i innerskärmen.
Skall hissa upp den imorgon och kolla efter hur det ser ut, lite kring varför däcket är längre ut.


214 Inlägg
3 september 2011
Trådstartare
#6
Inget glapp när man vickar uppe och nere, lite när man vickar åt sidan men inget märkbart.
Annars bara det lilla knacket i växellådan när man vrider däcket fram och tillbaka.
Inga böjda stag eller dylikt, dålig framvagnsinställning var gjord men gick inte rubba muttern pga dåliga verktyg.
Fortfarande fundersam varför däcket på vänster är längre ut, börjar fundera om det knackande ljudet är däcket som tar i skärmkanten vid halvt rattutslag ungefär.
Sitter två olika fälgar höger och vänster fram men däck med samma storlek osv.
Vänster framdäck är samma som bakdäcken.


Motborgare
1 099 Inlägg
3 september 2011
#7
Det är i alla fall inte bra att köra som det är nu. Det kommer ju att slita nåt kopiöst med däck också. Jag rekommenderar verkligen att lämna in den till en verkstad.

-- K

749 Inlägg
3 september 2011
#8
Tror att bakre länkarmsbustningen kan ha gått sönder. Eventuellt båda.
Senast redigerat av Bjornn (3 september 2011)


214 Inlägg
4 september 2011
Trådstartare
#9
När jag tänkt lite så börjar jag fundera på drivknuten, då knackande ljudet uppstår vid sväng. Ska även kolla länkarmsbussningarna.


341 Inlägg
4 september 2011
#10
kolla så att inte fjädern brustit

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
4 september 2011
#11
Men shit, folk. Vad håller ni på med? tongue

LOVAR att det är vänster drivknut som är kass

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

214 Inlägg
4 september 2011
Trådstartare
#12
LeafBox skrev:
Men shit, folk. Vad håller ni på med? tongue

LOVAR att det är vänster drivknut som är kass

Haha, många gissningar. Men ja, vänster drivknut fast att däcket är längre ut kan säkerligen bero på kass länkarmsbussning smile


Motborgare
1 099 Inlägg
4 september 2011
#13
LeafBox skrev:
Men shit, folk. Vad håller ni på med? tongue

LOVAR att det är vänster drivknut som är kass

Kan du förklara hur en kass drivknut kan ändra hjulgeometrin då?

Då tror jag mycket mer på teorin om länkarmsbussningen, som en talare tidigare i tråden namnde.

Men man kan gissa tills korna kommer hem, det hjälper föga. Låt en verkstad titta på det. Det borde inte ta mer än två minuter för en kompetent gubbe att hitta felet.

-- K
Senast redigerat av Kavli (4 september 2011)

2 403 Inlägg
4 september 2011
#14
För mig tog det ganska lång tid under bilen för att hitta ett liknande problem EFTER framvagnsinställning. Gubben hade glömt att dra åt under kulbulten på länkarmen och den kunde "vandra" fritt.

Annars så låter en länkarmsbussning som en trolig defekt.


251 Inlägg
4 september 2011
#15
TTW skrev:
Inget glapp när man vickar uppe och nere, lite när man vickar åt sidan men inget märkbart.
Annars bara det lilla knacket i växellådan när man vrider däcket fram och tillbaka.
Inga böjda stag eller dylikt, dålig framvagnsinställning var gjord men gick inte rubba muttern pga dåliga verktyg.
Fortfarande fundersam varför däcket på vänster är längre ut, börjar fundera om det knackande ljudet är däcket som tar i skärmkanten vid halvt rattutslag ungefär.
Sitter två olika fälgar höger och vänster fram men däck med samma storlek osv.
Vänster framdäck är samma som bakdäcken.

HALLÅ!!!! Sitter förmodligen fägar med OLIKA offset på fram!!! Därför är ena fälgen längre ut än den andra!!
Knackandet är troligtvis drivknuten!!
/TiGgR.

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
4 september 2011
#16
Kavli skrev:
LeafBox skrev:
Men shit, folk. Vad håller ni på med? tongue

LOVAR att det är vänster drivknut som är kass

Kan du förklara hur en kass drivknut kan ändra hjulgeometrin då?

Då tror jag mycket mer på teorin om länkarmsbussningen, som en talare tidigare i tråden namnde.

Men man kan gissa tills korna kommer hem, det hjälper föga. Låt en verkstad titta på det. Det borde inte ta mer än två minuter för en kompetent gubbe att hitta felet.

-- K

TiGgR skrev:
TTW skrev:
Inget glapp när man vickar uppe och nere, lite när man vickar åt sidan men inget märkbart.
Annars bara det lilla knacket i växellådan när man vrider däcket fram och tillbaka.
Inga böjda stag eller dylikt, dålig framvagnsinställning var gjord men gick inte rubba muttern pga dåliga verktyg.
Fortfarande fundersam varför däcket på vänster är längre ut, börjar fundera om det knackande ljudet är däcket som tar i skärmkanten vid halvt rattutslag ungefär.
Sitter två olika fälgar höger och vänster fram men däck med samma storlek osv.
Vänster framdäck är samma som bakdäcken.

HALLÅ!!!! Sitter förmodligen fägar med OLIKA offset på fram!!! Därför är ena fälgen längre ut än den andra!!
Knackandet är troligtvis drivknuten!!
/TiGgR.

Och så var det jag tänkte^
Senast redigerat av LeafBox (4 september 2011)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

214 Inlägg
5 september 2011
Trådstartare
#17
TiGgR skrev:
TTW skrev:
Inget glapp när man vickar uppe och nere, lite när man vickar åt sidan men inget märkbart.
Annars bara det lilla knacket i växellådan när man vrider däcket fram och tillbaka.
Inga böjda stag eller dylikt, dålig framvagnsinställning var gjord men gick inte rubba muttern pga dåliga verktyg.
Fortfarande fundersam varför däcket på vänster är längre ut, börjar fundera om det knackande ljudet är däcket som tar i skärmkanten vid halvt rattutslag ungefär.
Sitter två olika fälgar höger och vänster fram men däck med samma storlek osv.
Vänster framdäck är samma som bakdäcken.

HALLÅ!!!! Sitter förmodligen fägar med OLIKA offset på fram!!! Därför är ena fälgen längre ut än den andra!!
Knackandet är troligtvis drivknuten!!
/TiGgR.

Dom är samma storlek, samma djup och allting.
Vänster fälg där det tar i är samma sort som resterande hjul, höger är en annan färg än resterande, där tar det ej i.


214 Inlägg
5 september 2011
Trådstartare
#18
Kavli skrev:
LeafBox skrev:
Men shit, folk. Vad håller ni på med? tongue

LOVAR att det är vänster drivknut som är kass

Kan du förklara hur en kass drivknut kan ändra hjulgeometrin då?

Då tror jag mycket mer på teorin om länkarmsbussningen, som en talare tidigare i tråden namnde.

Men man kan gissa tills korna kommer hem, det hjälper föga. Låt en verkstad titta på det. Det borde inte ta mer än två minuter för en kompetent gubbe att hitta felet.

-- K

Det kan vara två olika problem, knarrandet/knackandet låter till 99% som drivknut medans hjulet som är längre ut kan bero på länkarmsbussning.



Sök