2791
Sök

Problem med SAAB´s F40-låda

744 Inlägg
2 september 2011
Trådstartare
Hej!
Har fått problem med min växellåda, det är en F40-låda med drevsats och diff från Sellholm som sitter i min 9-5 Aero -04

Problemet:
Det är 3:ans växel som spökar, på låga varv vid lägre hastigheter är det svårt att få i växeln, på högre varv är det lättare att få i växeln.
När man åker på lägre varv vill växeln gärna hoppa ur, dock aldrig på högre varv/vid accleration.

Problemet uppstod för ca: 2 veckor sedan, det blev svårare att lägga i 3:ans växel, växeln hoppade ur när man svängde lite kraftigare samt på lägre varv/hastigheter.
När man släpper gasen/acclererar så "hoppar" växelspaken.

Det låter illa på 3:ans och 4:ans växel, 4:ans växel krånglar dock inte.
1,2,5,6,R fungerar dock utan oljud eller andra problem.

Vad kan felet vara?
Någon annan som haft samma/liknanade problem?
F40-lådan är ju känd för att vara nästintill odödlig.

Tack på förhand!
mvh
Jimmie

1 043 Inlägg
3 september 2011
Hade liknande problem i min låda på 9000, då var det en "gaffel" som mekanikern kallade det som hade hoppat fel, kanske kan vara något? (någon som kan fylla i vad jag menar?)

744 Inlägg
3 september 2011
Trådstartare
axza skrev:
Hade liknande problem i min låda på 9000, då var det en "gaffel" som mekanikern kallade det som hade hoppat fel, kanske kan vara något? (någon som kan fylla i vad jag menar?)

Hade du samma symtom som jag beskriver ovan?

1 043 Inlägg
4 september 2011
Jimmu skrev:
Hade du samma symtom som jag beskriver ovan?

Ja fast för mig var det bara på 5an, men under gaspådrag ingenting, sedan när man släppts och körde vanligt så märkte man att växeln hade åkt ur..

Jag vet dock inte vad "gaffeln" jag beskriver har för funktion så jag hoppas nån annan förstår vad jag menar och kan beskriva smile

Sök