Har en Volvo 945-94 FTT. Som rubriken lyder så tappar jag laddtrycket vid 4500-5000 varv. Felet uppstod när jag sätte på en 16T. Har bytt blockpackning eftersom jag fick övertryck i kylsystemet men det vart ingen skillnad. ( Den gamla packningen va hel) Vad kan felet vara? Tacksam för tips! Mvh Christoffer
kolvringarna kan va slut, ventilerna läcker, turbon är slut mm... hände samma sak med min, fast min börja med att den blev slö på tomgång... gör ett komp-prov! min motor håller på att helrenoveras nu pga det... ventiler som läckte samt dåliga kolvringar...
kompet ska ligga på mellan 10 till 12 bar typ... gör ett komp-test om hör av dig vad du fick för värden!
ramb0. Jag har nyligen byt turbo. sitter en ny 16t på som rullet ca 50mil. och motorn är ny renoverad med nya kolvar, kanringar och lager. Nya ventiler ny topp och kamaxel. allt är nytt. mvh christoffer
Ok. Men efter som du tappar ladd vid enbart högre varv så borde det inte va laddtryckslekage... Men kan va... Går lätt att kolla genom att spreja startgas vid skarvarna på tryckrören osv...
Inte säkert att det är helt tätt även fast det är nyrenoverat... Ett komp-test tar ju inga tider o är inte direkt svårt så du kan ju görat, så kan du utesluta leckage i motorn...
Jag hade ett liknande problem. Då jag inte körde med luftfiltret på utan bara en 90' silikonslang innan turbon. När turbon börja suga ordentligt drog den ihop silikonslangen och ströp luften vilket gjorde att jag tappa laddtryck och motorn vägra varva mera.
Förmodligen så är det wastegaten som släpper ut trycket som den ska, efter som att den förmodligen inte orkar att hålla trycket uppe då det kanske är förmkt för just din wastegate?
V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!