2856
Sök

kombination 3 tum!!!

3 Inlägg
3 september 2011
Trådstartare
#1
3 tum + racekatt & 2 dämpare är det en bra kombination på en s70 t-5?
Är det körglädje eller bara ljud från avgassystemet? nån idee på bättre system?
Senast redigerat av oceanblue (3 september 2011)

477 Inlägg
3 september 2011
#2
hört många prata om att 3 tum hela vägen blir för öppet för en standard motor.  sägs att man ska köra 2,5 tum först och 3 tum från katten, för att behålla lite av det mottryck som finns i original systemet...
Obs! är ingen expert på området säger bara vad ja har hört smile

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
3 september 2011
#3
blink_pj skrev:
hört många prata om att 3 tum hela vägen blir för öppet för en standard motor.  sägs att man ska köra 2,5 tum först och 3 tum från katten, för att behålla lite av det mottryck som finns i original systemet...
Obs! är ingen expert på området säger bara vad ja har hört smile

Mottrycket är viktigt på sug motorer vad jag vet ?
Turbo vill ju mata ut avgaserna så fort som möjligt.
Rätta mig gärna om jag har fel

C H E V R O L E T <3

8 251 Inlägg
3 september 2011
#4
Children-Of-Bodom skrev:
Turbo vill ju mata ut avgaserna så fort som möjligt.
Rätta mig gärna om jag har fel

Rätt dimension på systemet är viktigt för att få motorn att funka så bra som möjligt. Det är fullt möjligt att bygga ett för stort avgassystem på en turbomotor och få precis samma negativa prestandapåverkán som det blir på en sugmotor.

Och vad det gäller femmorna så lär man börja närma sig 350 hk innan man har någon riktig fördel av helt 3". Ja, förutom att det låter fränt såklart. Men kör man bara en vanlig steg 1-3 så är ju faktiskt 3" dp + kat och 2,5 resten en effektivare lösning om man inte enbart är ute efetr att det ska låta mycket.


864 Inlägg
3 september 2011
#5
Children-Of-Bodom skrev:
blink_pj skrev:
hört många prata om att 3 tum hela vägen blir för öppet för en standard motor.  sägs att man ska köra 2,5 tum först och 3 tum från katten, för att behålla lite av det mottryck som finns i original systemet...
Obs! är ingen expert på området säger bara vad ja har hört smile

Mottrycket är viktigt på sug motorer vad jag vet ?
Turbo vill ju mata ut avgaserna så fort som möjligt.
Rätta mig gärna om jag har fel

Att ha ett sånt fritt flöde som möjligt är något man strävar efter oavsett om det rör sig om en turbomotor eller sugmotor.

Gaser stävar alltid efter att fylla det utrymme de befinner sig i. Är avgassystemet för stort kommer gashastigheten sjunka, denna gas kommer då stoppa den gas som kommer efter.

Detta är enkelt uttryckt, kontentan är att en sugmotor inte vill ha högre motstånd än en turbomotor. Ju friare flöde desto bättre. Ett för stort avgassystem kan enligt förklaringen ovan ge ett försämrat flöde än ett som är rätt dimensionerat.

//Tuffhaggman

Elektriker
718 Inlägg
4 september 2011
#6
Mottryck är dock viktigt på en 2-taktare, men är dock inte många som har det i sin bil så..tongue

Som att kasta vatten i sjön.

Evo raggare
386 Inlägg
4 september 2011
#7
Jädra snack det blev utav en sån fråga! big_smile haha!

Ja du kommer få både körglädje och ett rejält ljud med 3 tum system. Beroende vad du ska ha för dämpare. Beror även på vad du har för annat trim på bilen.

Mitsubishi Lancer Evolution III 790HK/830NM
Mitsubishi Lancer GTi [MDS-Edition]
Tack till: WiTune, Flanders Motorsport, BDS Skara Motor, Mitsubishi Härene bil, Mrtuning.se, Robban Stroker, David Rudhem, LG-Speed

Fri fart för ett fritt folk!
14 165 Inlägg
4 september 2011
#8
tror du blir nöjd om du kör så stora ljudämpare du får plats med

tycker man bör ha 2st ljudämpare på t5:orna för det blir lite väl högt iallfall om man kör aut märkte jag

har dubbelutblås på min nya med en dämpare på varje sida och det låter som fan mot min gamla t5 med automat
som endå lät lite störande högt i vissa lägen framför allt vid lung körning i låga farter

är den manuell så stör man sig inte med dubbla dämpare en liten enkeldämpare så låter dom som FAN

polarn har mitt gamla system som satt på en t5 jag köpte och den hade simons minsta lilla runda och det låter som FAN

Kör fort så hinner inget hända...

3 Inlägg
5 september 2011
Trådstartare
#9
Tack för alla snabba svar=)

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
5 september 2011
#10
Nej. Mottryck vill vi absolut INTE ha i avgassystem. Däremot vill vi ha pulssamverkan.att en avgaspuls från en cylinder skapar ett sug från nästa. Detta gör att det inte blir bra med för grova rör, vilket alltså felaktigt tolkas som mottryck.

Om mottryck nu skulle vara så bra, varför kör alla häftigare dragracingmaskiner (sugsar) med rakarör och utlopp som mynnar ca 40cm efter avgasventilen ofta riktade rakt upp i set om 8....

En turbomaskin mår bäst med så fritt flöde som möjligt.

Man an förenkla det hela genom att påst att har man en turbo är det svårare att bygga bortsig än om man har en sugis.

Dessutom går det bara att stämma avgaspiporna för ett visst varvtal ch sedan miltiplar av det precis om man stämmer ett musikinstrument. När allt går perfekt får man en ren ton och gasens svängningar samverkar så det blir t.o.m. Undertryck när avgasventilen öppnar. 

Vad jag vill säga är att de krävs "lite" mer än några rörbitar och en svets för att plocka ut de där sista hk. Har du sugmotor kan du t.o.m. Förlora hk på ett dåligt optimerat avassysyem... Turbon kan kompensera lite.

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...


Sök