3259
Sök

-712 tryckplatta och 6puck sinter ?

526 Inlägg
5 mars 2012
#21
nu tycker jag de är dags för ett svar här då jag också sitter i samma soffa som killen som startade tråden och har dubbelmasse hjul men för klen tryckplatta vill ju slira på fler växlar än 1 an om man sätter dit enkelmasse hjul måste man förläng pinnen som trycker mot tryckplattan eller är jag helt ute o cyklar ? eftersom dubbelmasse hjulet är en aning tjockare

761 Inlägg
5 mars 2012
#22
Till 712 och enkelmasse så behöver man antingen förlängt uttrampningslager, eller trixa lite med leden till armen, man kan förlänga den lite då går det med original uttrampningslager

Länkar lite
http://www.blocket.se/blekinge/Enkelmas … 22&w=3

Bilder
http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=1549196
http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=1549195

För övrigt så rekomenderar jag 765 plattan, då den är kraftigare och billigare, samt lite tjockare så det behövs inte något annat uttapningslager.
Dock är den ett kilo tyngre, men svänghjulet blir lättare så det blir ungefär det samma, och trigger hålen fungerar trotts att man får svarva av en hel del.
Ser ut såhär
http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=1549193


One Man Clan
4 287 Inlägg
5 mars 2012
#23
Tiiiseen skrev:
nu tycker jag de är dags för ett svar här då jag också sitter i samma soffa som killen som startade tråden och har dubbelmasse hjul men för klen tryckplatta vill ju slira på fler växlar än 1 an om man sätter dit enkelmasse hjul måste man förläng pinnen som trycker mot tryckplattan eller är jag helt ute o cyklar ? eftersom dubbelmasse hjulet är en aning tjockare

Jag har förlängt både Pinnen som pressar på kopplingsarmen å jag har shimsat ut kopplingsarmen närmare tryckplattan, en hel del jobb för att få de å lira och  sinter är svårtare å shimsa in vettigt då den greppar på bara nån cm slag..... 

Kör du under 350 hk å 500 nm behöver du ingen annan koppling än 712 tryckplattan + org lamell.

Helt onödigt..

förstår inte hur folk med 250-300 hk kan välja sinterplatta...


526 Inlägg
6 mars 2012
#24
dannnej skrev:
Till 712 och enkelmasse så behöver man antingen förlängt uttrampningslager, eller trixa lite med leden till armen, man kan förlänga den lite då går det med original uttrampningslager

Länkar lite
http://www.blocket.se/blekinge/Enkelmas … 22&w=3

Bilder
http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=1549196
http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=1549195

För övrigt så rekomenderar jag 765 plattan, då den är kraftigare och billigare, samt lite tjockare så det behövs inte något annat uttapningslager.
Dock är den ett kilo tyngre, men svänghjulet blir lättare så det blir ungefär det samma, och trigger hålen fungerar trotts att man får svarva av en hel del.
Ser ut såhär
http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=1549193

Tack för svaret men verkar som att de blir en hel del extra jobb och då jag varken har plats eller kunskap till att göra de så väljer jag den lätta vägen med 712 tryckplatta och oroginal lamell smile  eftersom jag inte har tänkt att hamna över 300 hk smile

526 Inlägg
6 mars 2012
#25
Xuri skrev:
Tiiiseen skrev:
nu tycker jag de är dags för ett svar här då jag också sitter i samma soffa som killen som startade tråden och har dubbelmasse hjul men för klen tryckplatta vill ju slira på fler växlar än 1 an om man sätter dit enkelmasse hjul måste man förläng pinnen som trycker mot tryckplattan eller är jag helt ute o cyklar ? eftersom dubbelmasse hjulet är en aning tjockare

Jag har förlängt både Pinnen som pressar på kopplingsarmen å jag har shimsat ut kopplingsarmen närmare tryckplattan, en hel del jobb för att få de å lira och  sinter är svårtare å shimsa in vettigt då den greppar på bara nån cm slag..... 

Kör du under 350 hk å 500 nm behöver du ingen annan koppling än 712 tryckplattan + org lamell.

Helt onödigt..

förstår inte hur folk med 250-300 hk kan välja sinterplatta...

Pratar vi dubbelmasse hjulet nu så vi e på rätt köl båda 2 så jag inte sitter med skägget i lådda och undrar va fan felet ligger när jag väl köpt grejjer smile
Senast redigerat av Tiiiseen (6 mars 2012)

761 Inlägg
6 mars 2012
#26
Tiiiseen skrev:
dannnej skrev:
Till 712 och enkelmasse så behöver man antingen förlängt uttrampningslager, eller trixa lite med leden till armen, man kan förlänga den lite då går det med original uttrampningslager

Länkar lite
http://www.blocket.se/blekinge/Enkelmas … 22&w=3

Bilder
http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=1549196
http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=1549195

För övrigt så rekomenderar jag 765 plattan, då den är kraftigare och billigare, samt lite tjockare så det behövs inte något annat uttapningslager.
Dock är den ett kilo tyngre, men svänghjulet blir lättare så det blir ungefär det samma, och trigger hålen fungerar trotts att man får svarva av en hel del.
Ser ut såhär
http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=1549193

Tack för svaret men verkar som att de blir en hel del extra jobb och då jag varken har plats eller kunskap till att göra de så väljer jag den lätta vägen med 712 tryckplatta och oroginal lamell smile  eftersom jag inte har tänkt att hamna över 300 hk smile

Menar du 712 platta på dubbelmasse?
Förstår inte att någon vill köra dubbelmasse, för det första så är det ju osäkert, och för det andra så väger det ju bly, karaktären blir ju som en traktor, har ju nästan 10 sekunder för motorn att varva upp och tillbaka till tomgång, fruktansvärt tråkigt.

Jag kan göra enkelmasse svänghjul till både 712 och 765, och jag tänkte göra en beskrivning så man kan flytta ut leden så det funkar bra

765 med originallamell klarar ju 600nm, och plattan kostar 2700kr


One Man Clan
4 287 Inlägg
6 mars 2012
#27
Tiiiseen skrev:
Xuri skrev:
Tiiiseen skrev:
nu tycker jag de är dags för ett svar här då jag också sitter i samma soffa som killen som startade tråden och har dubbelmasse hjul men för klen tryckplatta vill ju slira på fler växlar än 1 an om man sätter dit enkelmasse hjul måste man förläng pinnen som trycker mot tryckplattan eller är jag helt ute o cyklar ? eftersom dubbelmasse hjulet är en aning tjockare

Jag har förlängt både Pinnen som pressar på kopplingsarmen å jag har shimsat ut kopplingsarmen närmare tryckplattan, en hel del jobb för att få de å lira och  sinter är svårtare å shimsa in vettigt då den greppar på bara nån cm slag..... 

Kör du under 350 hk å 500 nm behöver du ingen annan koppling än 712 tryckplattan + org lamell.

Helt onödigt..

förstår inte hur folk med 250-300 hk kan välja sinterplatta...

Pratar vi dubbelmasse hjulet nu så vi e på rätt köl båda 2 så jag inte sitter med skägget i lådda och undrar va fan felet ligger när jag väl köpt grejjer smile

Shimsa kopplingarmar osv är med omsvarvat enkelmassehjul från b230F motorn.

Med 712 tryckplatta + org lamelle + dubbelmasse behöver man inte modda något, skruva bara ihop å grejerna orkar 525 nm.


526 Inlägg
7 mars 2012
#28
hehe nu vettefan hur jag ska göra men de lutar mest åt dannejs alternativ nu men som sagt har ju varken plats eller grejjer o hållas för några såna operationer men bara plocka ner låda och slänga upp en ny tryckplatta o lamell är ju inga problems

761 Inlägg
7 mars 2012
#29
Dubbelmasse hjulet bör man inte använda till något annat än vad det är gjort för, alltså standardkörning och på sin höjd dra tunga släp.

Börja byta till kraftigare koppling och busköra och varva då lever fötterna farligt, jag vet dom som mer eller mindre klyvt bilen när svänghjulet lossnat smile


One Man Clan
4 287 Inlägg
7 mars 2012
#30
dannnej skrev:
Dubbelmasse hjulet bör man inte använda till något annat än vad det är gjort för, alltså standardkörning och på sin höjd dra tunga släp.

Börja byta till kraftigare koppling och busköra och varva då lever fötterna farligt, jag vet dom som mer eller mindre klyvt bilen när svänghjulet lossnat smile

Dubbelmassehjulet tror jag inte ens kan separeta å dela på sig om jag ska vara ärlig.

som mest körde jag 374 hk å 518 nm på osvetsat sånt och de var inga som helst problem.
körde flera säsonger med över 300hästar å 400nm


761 Inlägg
7 mars 2012
#31
Det är inte säkert, men rör det sig så det blir obalans så sliter man av bultarna ganska enkelt eftersoom det inte är stiftat.

Jag gjorde svänghjul i stål till min bil, bara för att det är inte en risk jag vill ta smile


One Man Clan
4 287 Inlägg
7 mars 2012
#32
dannnej skrev:
Det är inte säkert, men rör det sig så det blir obalans så sliter man av bultarna ganska enkelt eftersoom det inte är stiftat.

Jag gjorde svänghjul i stål till min bil, bara för att det är inte en risk jag vill ta smile

när du kommer upp i moment så blir de som ett stelt hjul de slutar fjädra då å ligger på stoppet tongue

vet många vitmotorer vi bytte hjul på för dom gått sönder invändigt men inga som separerade, tror inte volvo bygger så man ska kapa benen men å andra sidan kan allt hända :p

Jo ett riktigt stålhjul å riktiga bultar +  i alla fall ett styrstift så lär man vara rätt säker smile

tyvärr finns ju risken kvar att lamellen rycker och då kan de bli farlig för fötterna igen.



Sök