2509
Sök

V70 -00 2,4t byta kolvringar

91 Inlägg
6 september 2011
Trådstartare
#1
Jag har en Volvo V70 2,4t enligt papperna jag har plockat av toppen för sot och slip samt byte av ventiltätningarna men min stora fråga är går det att lossa oljetråget och sen lossa stakarna och putta upp kolvarna för ev kolv rings byte eller måste man lufta ur motorn? Den drar olja har bytt turbo och skall byta tätningarna i toppen samt packboxar men det är tydligen vanligt att kolvringarna ( oljeringen ) sätter sig på dem.tack på förhand.

Rubriken redigerad // moderator.


8 250 Inlägg
6 september 2011
#2
Det går att ta loss tråget och lossa överfallen och ta ur stakarna på det viset. Men har motorn gått långt och det är stora vändkanter är det ingen ide.


91 Inlägg
6 september 2011
Trådstartare
#3
ne den har bara gått 21tusen så det e ju skandal om det e kolvringarna. Tätningarna och turbon kan man förstå vid 21tusen man kolvringarna då måste den har gått riktigt hårt. tackar:) 
Marlboroman skrev:
Det går att ta loss tråget och lossa överfallen och ta ur stakarna på det viset. Men har motorn gått långt och det är stora vändkanter är det ingen ide.


Reparatör
630 Inlägg
6 september 2011
#4
Dani_porr skrev:
ne den har bara gått 21tusen så det e ju skandal om det e kolvringarna. Tätningarna och turbon kan man förstå vid 21tusen man kolvringarna då måste den har gått riktigt hårt. tackar:) 
Marlboroman skrev:
Det går att ta loss tråget och lossa överfallen och ta ur stakarna på det viset. Men har motorn gått långt och det är stora vändkanter är det ingen ide.


"bara" 21 tusen mil är ingen garanti att motorn är i bra skick . Lyfte toppen på en bil som gått ca 16 och det va både fastsatta kolvringar och jättevändkanter i cylindrarna allt pga dåligt skötta oljebyten . Så visst kan det vara en bra motor efter 21" mil men är den inte skött riktigt kan det vara skrot med tyvärr . Men det är ju lätt kolla vändkanter med toppen av sen får du väl plocka ut en kolv och kolla hur det ser ut med skicket på den.


91 Inlägg
7 september 2011
Trådstartare
#5
mektrollet skrev:
Dani_porr skrev:
ne den har bara gått 21tusen så det e ju skandal om det e kolvringarna. Tätningarna och turbon kan man förstå vid 21tusen man kolvringarna då måste den har gått riktigt hårt. tackar:) 
Marlboroman skrev:
Det går att ta loss tråget och lossa överfallen och ta ur stakarna på det viset. Men har motorn gått långt och det är stora vändkanter är det ingen ide.


"bara" 21 tusen mil är ingen garanti att motorn är i bra skick . Lyfte toppen på en bil som gått ca 16 och det va både fastsatta kolvringar och jättevändkanter i cylindrarna allt pga dåligt skötta oljebyten . Så visst kan det vara en bra motor efter 21" mil men är den inte skött riktigt kan det vara skrot med tyvärr . Men det är ju lätt kolla vändkanter med toppen av sen får du väl plocka ut en kolv och kolla hur det ser ut med skicket på den.

Okej tack så mycket för hjälpen och tipsen



Sök