2559
Sök

Bmw E36 320 -94 Dör när man öppnar olje locket?! HJÄLP! OBS FILM FINNS NU !!!

Lowlife
809 Inlägg
6 september 2011
Trådstartare
#1
som rubriken lyder så dör min bil när man öppnar olje locket? hmm

Den går ruskit ojämnt när man öppnar olje locket när bilen står på tomgång och sedan dör den?.. sjukt skumt och det suger liksom luft ifrån oljelocket? hmm

har även problemet att när man är ute och kör så kan bilen stängas av i EN sekund sedan är den igång igen.. rycker till i bilen som f*n.. hmm kan tillägga att strömmen fort är kvar när bilen dör enbart motorn som stängs av och varvräknaren åker ner på noll sen är den igång igen och kör vidare..  sjukt skumt !
har fått höra att det är vevaxel givaren?.. hmm

uppskattar all hjälp! smile

Här har ni en film på när man öppnar olje locket:

http://www.youtube.com/watch?v=NNEt51LeRog

Marcus Grönberg.
Impala '63 black Dog

Bilmekaniker
805 Inlägg
6 september 2011
#2
måste ju vara folien på taket!

Roboo
6 september 2011
#3
Men det är ju helt normalt!

Edit: Alltså att bilen dör när du öppnar oljelocket.
Senast redigerat av Roboo (6 september 2011)

Lowlife
809 Inlägg
6 september 2011
Trådstartare
#4
Roboo skrev:
Men det är ju helt normalt!

Edit: Alltså att bilen dör när du öppnar oljelocket.

är detta helt normalt? :S varför händer det inte på andra bilar då? ...

Marcus Grönberg.
Impala '63 black Dog

Roboo
6 september 2011
#5
Ärligt så vet jag inte varför det blir så rent tekniskt men jag gissar på att det är något med vevhusventen..

För de 2 Bmw's jag har ägt så har det varit så att den går sämre och sämre tills den dör.
Och enligt han som köpte bilen av mig var det ett bra sätt att kolla så motorn var "tät" genom att ta bort locket.
Så dör den så är den tät, annars drar den luft någonstans.

1 534 Inlägg
6 september 2011
#6
det är normalt att bilen går oroligt eller dör när du tar bort det
bmw har sluten vevhusventilation vilket alla bilar inte har
Senast redigerat av Iam2fast4U (6 september 2011)


Lowlife
809 Inlägg
6 september 2011
Trådstartare
#7
Roboo skrev:
Ärligt så vet jag inte varför det blir så rent tekniskt men jag gissar på att det är något med vevhusventen..

För de 2 Bmw's jag har ägt så har det varit så att den går sämre och sämre tills den dör.
Och enligt han som köpte bilen av mig var det ett bra sätt att kolla så motorn var "tät" genom att ta bort locket.
Så dör den så är den tät, annars drar den luft någonstans.

okej okej.. du får det att låta rätt trovärdigt faktiskt.. men det känns ju ändå konstigt att den skulle dö för det känns mer som om den drar luft ifrån locket?.. vilket den inte borde göra väl ? känns mer som om den inte är "tät" ifall den suger luft ifrån olje locket?..  tacksam för svar !

Marcus Grönberg.
Impala '63 black Dog

1 534 Inlägg
7 september 2011
#8
ConXraid skrev:
Roboo skrev:
Ärligt så vet jag inte varför det blir så rent tekniskt men jag gissar på att det är något med vevhusventen..

För de 2 Bmw's jag har ägt så har det varit så att den går sämre och sämre tills den dör.
Och enligt han som köpte bilen av mig var det ett bra sätt att kolla så motorn var "tät" genom att ta bort locket.
Så dör den så är den tät, annars drar den luft någonstans.

okej okej.. du får det att låta rätt trovärdigt faktiskt.. men det känns ju ändå konstigt att den skulle dö för det känns mer som om den drar luft ifrån locket?.. vilket den inte borde göra väl ? känns mer som om den inte är "tät" ifall den suger luft ifrån olje locket?..  tacksam för svar !

Det är sluten vevhusventilation = det ska vara så, det är normalt så oroa dig inte.


1 482 Inlägg
8 september 2011
#9
Det andra problemet du beskriver att den dör under färd beror högst sannolikt på:
Dåligt soppapumpsrelä
Dålig soppapump
Dålig Vevaxelgivare.

Min 540 betedde sig likadan under färd sen gick den inte att starta tillslut o de va vevaxelgivaren.

BLT Service
Theracords Music Label

...has left the building...
4 474 Inlägg
8 september 2011
#10
Mja...Det stämmer att tomgången skall bli lägre, mer instabil med oljelocket borta, men motorn skall inte tvärdö med en gång, har iaf inte gjort på de BMW (7-8 st, bla 3st 6-cyl E36). Rycket som kommer ibland beror med ca 99% sannolikhet på vevaxelgivaren, hade precis likadant på en 328i Touring -95, ny vevaxelgivare o rycken var borta. Med den halvkassa vevaxelgivaren så motorn även stanna på tomgång ibland, aldrig med den nya som numera suttit monterad i ca 7000 mil, bilen uppe i snart 38000 mil:)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Lowlife
809 Inlägg
8 september 2011
Trådstartare
#11
tackar för alla svar! smile

Vet någon hur man bytar vevaxel givaren? smile är det svårt?

Marcus Grönberg.
Impala '63 black Dog

Bilmekaniker
805 Inlägg
8 september 2011
#12
lossnar på den gamla kopplar ut kontakten sätter på den nya och kopplar in kontakten

Lowlife
809 Inlägg
8 september 2011
Trådstartare
#13
AnesN skrev:
lossnar på den gamla kopplar ut kontakten sätter på den nya och kopplar in kontakten

har hört att man måste ta av vanosen ? eller lossa på den ? därför jag undrar hur det ligger till med att byta vevaxelgivaren tongue

Marcus Grönberg.
Impala '63 black Dog

Bilmekaniker
805 Inlägg
8 september 2011
#14
knappast, vevaxel givaren sitter längst ner på blocket på alla andra bilar. antar att den gör det på BMW också.
knappast med Vanos att göra det är kamaxel givaren isåfall.

Lowlife
809 Inlägg
8 september 2011
Trådstartare
#15
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=1797324 på denna sidan står allt hur man gör!  scrolla ner lite så ser du bilder osv

Marcus Grönberg.
Impala '63 black Dog

Bilmekaniker
805 Inlägg
8 september 2011
#16
Om du läst så hade du förstått att det är kamaxel givaren.

Lowlife
809 Inlägg
8 september 2011
Trådstartare
#17
oj hahaha har tänkt helt fel ! sorry !

Marcus Grönberg.
Impala '63 black Dog

Bilmekaniker
805 Inlägg
8 september 2011
#18
hehehe kamaxel givaren sitter längst ner vid remhjulet på sidan med 1 eller 2 bultar easy mode att byta med lyft

40 Inlägg
8 september 2011
#19
Ang att bilen dör och suger luft från oljelockets öppning.Jag skulle tippa på att luftfiltret luft/tillförseln är dålig vilket resulterar i att högt vakum bildas i vevhuset. Prova starta bilen utan luftfiltret och se om den dör när du lossar locket.Är filtret igensatt så suger motorn luft hårt ur vevhuset.Detta är bara antaganden från min sida då jag inte är insatt exakt i hur din bil är konstruerad men det bör aldrig vara något jättestort vakum i vevhuset.Trycket där bör vara ganska neutralt.


1 353 Inlägg
10 september 2011
#20
ConXraid skrev:
Roboo skrev:
Ärligt så vet jag inte varför det blir så rent tekniskt men jag gissar på att det är något med vevhusventen..

För de 2 Bmw's jag har ägt så har det varit så att den går sämre och sämre tills den dör.
Och enligt han som köpte bilen av mig var det ett bra sätt att kolla så motorn var "tät" genom att ta bort locket.
Så dör den så är den tät, annars drar den luft någonstans.

okej okej.. du får det att låta rätt trovärdigt faktiskt.. men det känns ju ändå konstigt att den skulle dö för det känns mer som om den drar luft ifrån locket?.. vilket den inte borde göra väl ? känns mer som om den inte är "tät" ifall den suger luft ifrån olje locket?..  tacksam för svar !

Det är precis vad den gör för du har ett undertryck/vakuum i vevhuset på bmw, min 528 gör precis likadant när jag tar av locket.
det blir redigt vakuumläckare när du öppnar på locket där, inte helt ovanligt att gummipackningen runt locket är dåligt och bilen går dåligt / oroligt pga. det

There's no replacement for displacement


Sök