3098
Sök

Byte av hjullager

Saab raggare : )
887 Inlägg
20 augusti 2006
Trådstartare
#1
Hur svårt är det egentligen att byta hjullager på en gammal saab bak ?
en kille sa att det bara är 4 bultar som ska bort, så är det bara o byta.

Sen till en liten fundering.
När jag behövde byta fram så sluta det typ låta dåligt om lagret när man svängde till höger; lagade vänster för att det lät mest därifrån tyclte jag , MEN det var på höger sida det lät ifrån.

Nu är båda fram bytta

Nu till bak, nu låter det inte när man svänger vänster;
borde det inte logiskt sätt vara det västra det är fel på då?
eller tänker jag fel ?

Turbo.. Because Im worth it :)

Personal- och beteendevetare
1 082 Inlägg
21 augusti 2006
#2
kastar mig in och undrar vad det kan kosta att byta belägg bak på en verkstad?

Litterarum radices amarae, fructus dulces.

BMW Power
2 362 Inlägg
21 augusti 2006
#3
zwich skrev:
Hur svårt är det egentligen att byta hjullager på en gammal saab bak ?
en kille sa att det bara är 4 bultar som ska bort, så är det bara o byta.

Sen till en liten fundering.
När jag behövde byta fram så sluta det typ låta dåligt om lagret när man svängde till höger; lagade vänster för att det lät mest därifrån tyclte jag , MEN det var på höger sida det lät ifrån.

Nu är båda fram bytta

Nu till bak, nu låter det inte när man svänger vänster;
borde det inte logiskt sätt vara det västra det är fel på då?
eller tänker jag fel ?

Så det lät bara illa? vicka på däcken och se så det sitter ? så det inte glappar så att säga..

Edit: Självklart när bilen är upplyft big_smile
Senast redigerat av FugitivE (21 augusti 2006)

BMW, bogsering med wire :/

2 652 Inlägg
21 augusti 2006
#4
jonesono skrev:
kastar mig in och undrar vad det kan kosta att byta belägg bak på en verkstad?

svårt o säga . kolla runt

Saab raggare : )
887 Inlägg
21 augusti 2006
Trådstartare
#5
FugitivE skrev:
zwich skrev:
Hur svårt är det egentligen att byta hjullager på en gammal saab bak ?
en kille sa att det bara är 4 bultar som ska bort, så är det bara o byta.

Sen till en liten fundering.
När jag behövde byta fram så sluta det typ låta dåligt om lagret när man svängde till höger; lagade vänster för att det lät mest därifrån tyclte jag , MEN det var på höger sida det lät ifrån.

Nu är båda fram bytta

Nu till bak, nu låter det inte när man svänger vänster;
borde det inte logiskt sätt vara det västra det är fel på då?
eller tänker jag fel ?

Så det lät bara illa? vicka på däcken och se så det sitter ? så det inte glappar så att säga..

Edit: Självklart när bilen är upplyft big_smile

bilen har stått stilla i flera år.. på mark.. = alla lager sönder.. 100% säker =9

Turbo.. Because Im worth it :)

21 761 Inlägg
21 augusti 2006
#6
zwich skrev:
När jag behövde byta fram så sluta det typ låta dåligt om lagret när man svängde till höger; lagade vänster för att det lät mest därifrån tyclte jag , MEN det var på höger sida det lät ifrån.

När du svängde till höger så fick höger framhjulslager minsta belastningen, därför slutade det att låta illa.

21 761 Inlägg
21 augusti 2006
#7
zwich skrev:
Nu till bak, nu låter det inte när man svänger vänster;
borde det inte logiskt sätt vara det västra det är fel på då?
eller tänker jag fel ?

Jag tycker att du tänker logiskt, när du svänger till vänster så får vänster bakhjulslager minsta belastningen och då borde det låta mindre. Fast det är inte alltid på detta sätt med lager, det har jag varit med om själv på en gammal Volvo 140. Jag provade att svänga och köra runt runt i cirklar åt båda hållen men tyckte inte att oljudet blev värre åt något håll.

När jag tog loss vänster bromsskiva så rasade alla kulor från kullagret ut på golvet och plåtflänsen som håller kulorna på plats var bara en förvriden plåtbit.

35 Inlägg
22 augusti 2006
#8
man byter nog hela navet bak på saabarna när man ska byta hjullager....



Sök