3543
Sök

Osäker start - Audi 100 2.2 -86

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
8 september 2011
Trådstartare
#1
Häromdan när jag startade bilen så gick den upp till 2,5k rpm, sen dog den helt. Så bara startade jag om så gick den som vanligt igen.
Senare samma kväll så gjorde den samma sak, men då när jag skulle starta om så tände den aldrig till. Samt att jag nu hörde ett surrande ljud, precis som en buzzer ifrån säkringsboxen, men det slutade rätt omgående.
Så jag tänkte att det var den ylande soppapumpen som äntligen gett upp. Och att buzzern var en tillfällighet. Men fortsatt vrida av/på med tändningen tills den till slut hoppade igång igen.

Nu var jag nyss ut och böt pumpen, eftersom den ändå var nära döden, testade och så blev det samma sak som första gången igen.
Så upp med huven och kolla runt, märkte inget ovanligt, skrapade rent fördelarlocket, i med lite 5-56 överallt, såg en skadad vacumslang som jag fixade.
Så plockade jag upp och kände på alla relän osv. Testa igen, och nu startar den inte alls igen, utan bara nöter på utan att tända.
Men nu hörs ett klart surrande ifrån tomgånsmotorn, och den nästan vibrerar.


Rycker tomgångsmotorn och bilen hoppar igång direkt och går precis som den har gjort tidigare? (Notera att jag fortfarande har tomgång och har haft det tidigare oxå, aningen låg dock)
Så för att se till att det inte var en tillfällighet så börjar jag känna och vicka på alla kontakter och relän för att se om ngt glappar. Och när jag trycker omkring bland reläna så dör bilen, så jag plockar upp det relät och skakar på det och kollar om jag kan se ngt uppenbart.
Trycker tillbaka det och bilen startar utan problem om och om och om igen.
kopplar jag i tomgångsmotorn igen och bilen skjuter upp till 2,5k rpm, sjunker sakta till 2k och fastnar där. Jag gick även med startgas överallt utan reaktion.

Så vem är boven i dramat här? Ett glappande relä eller en galen tomgångsmotor?
Notera att när den väl är igång så stannar den aldrig medans man kör.
Senast redigerat av LeafBox (9 oktober 2011)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
8 september 2011
#2
Ta reda på vad relät har för funktion till att börja med. Känns mera troligt med ett trasigt relä än att tomgångsmotorn skulle ställa till med så stora problem. Om det är 100n som jäklas så känns det som att motorstyrningen var för "dum" för att kunna ställa till med något dylikt, brukar bara reagera på om grejerna är helt trasiga i äldre bilar.

Kan ju ha fel, men relät känns mer troligt. Det utan att veta vad det är till då..

EDIT: Om jag läser rubriken så ser jag ju givetvis att det är 100n du skriver om. Får börja med det i fortsättningen! smile
Senast redigerat av patrikhornfeldt (8 september 2011)

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
8 september 2011
Trådstartare
#3
Glömde skriva det, men relät gick till fläkten och nå mer obetydligt :s
Därför jag är så förvirrad tongue

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

40 Inlägg
8 september 2011
#4
kan vara jord fel.Kolla anslutningarna,flätor till motor och jordterminaler i bilen.Ofta brukar relä flippa ut när spänningen glappar.Inte sagt att det inte kan vara reläet.


Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
4 oktober 2011
Trådstartare
#5
Jag har nu bytt både relät och tomgångsmotorn. Men felet kvarstår.

Ibland när man startar bilen så skjuter den upp på 2k+ rpm. Så startar man om den så har den tomgång på 500 istället.

Men ett nytt symtom har uppenbarat sej.
När man ibland står i uppåtlut så får den inge bränsle. Stiften blir inte ens blöta.

Idéer?

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
4 oktober 2011
#6
Har du sett över jordpunkterna som JeepErnie tipsade om? Jordfel kan uppenbara sej genom de mest skumma fenomen. Se över alla du kan hitta, inklusive flätan som går från batteri till chassi då denna brukar kunna ärja utav bara fan.

EDIT: Hur fungerar insprutningen på dessa, har du något kretsschema man kan kolla på?
Senast redigerat av patrikhornfeldt (4 oktober 2011)

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
4 oktober 2011
Trådstartare
#7
patrikhornfeldt skrev:
Har du sett över jordpunkterna som JeepErnie tipsade om? Jordfel kan uppenbara sej genom de mest skumma fenomen. Se över alla du kan hitta, inklusive flätan som går från batteri till chassi då denna brukar kunna ärja utav bara fan.

EDIT: Hur fungerar insprutningen på dessa, har du något kretsschema man kan kolla på?

Jag traskar ut sedan och dubbelkollar.

Insprutningen på dessa är väll som på gamla 740's K-jet med mekanisk insprutning (De nyare 2.3E fick elektronisk insprutning (KE3-Jet))

Och dessa medeltida maskiner har man ju inte full koll på direkt tongue

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
4 oktober 2011
#8
LeafBox skrev:
patrikhornfeldt skrev:
Har du sett över jordpunkterna som JeepErnie tipsade om? Jordfel kan uppenbara sej genom de mest skumma fenomen. Se över alla du kan hitta, inklusive flätan som går från batteri till chassi då denna brukar kunna ärja utav bara fan.

EDIT: Hur fungerar insprutningen på dessa, har du något kretsschema man kan kolla på?

Jag traskar ut sedan och dubbelkollar.

Insprutningen på dessa är väll som på gamla 740's K-jet med mekanisk insprutning (De nyare 2.3E fick elektronisk insprutning (KE3-Jet))

Och dessa medeltida maskiner har man ju inte full koll på direkt tongue

Känner du Johnny, Boggieman här på garaget? Låter bli att skriva ut efternamnet här.
Han har iaf skaplig koll på komponenterna i K-jet, och förstår nog rätt bra hur de fungerar om du vill ha hjälp med det.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
4 oktober 2011
Trådstartare
#9
patrikhornfeldt skrev:
LeafBox skrev:
patrikhornfeldt skrev:
Har du sett över jordpunkterna som JeepErnie tipsade om? Jordfel kan uppenbara sej genom de mest skumma fenomen. Se över alla du kan hitta, inklusive flätan som går från batteri till chassi då denna brukar kunna ärja utav bara fan.

EDIT: Hur fungerar insprutningen på dessa, har du något kretsschema man kan kolla på?

Jag traskar ut sedan och dubbelkollar.

Insprutningen på dessa är väll som på gamla 740's K-jet med mekanisk insprutning (De nyare 2.3E fick elektronisk insprutning (KE3-Jet))

Och dessa medeltida maskiner har man ju inte full koll på direkt tongue

Känner du Johnny, Boggieman här på garaget? Låter bli att skriva ut efternamnet här.
Han har iaf skaplig koll på komponenterna i K-jet, och förstår nog rätt bra hur de fungerar om du vill ha hjälp med det.

Har han i msn-listan, kanske får surra med han då.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
4 oktober 2011
#10
LeafBox skrev:
patrikhornfeldt skrev:
LeafBox skrev:

Jag traskar ut sedan och dubbelkollar.

Insprutningen på dessa är väll som på gamla 740's K-jet med mekanisk insprutning (De nyare 2.3E fick elektronisk insprutning (KE3-Jet))

Och dessa medeltida maskiner har man ju inte full koll på direkt tongue

Känner du Johnny, Boggieman här på garaget? Låter bli att skriva ut efternamnet här.
Han har iaf skaplig koll på komponenterna i K-jet, och förstår nog rätt bra hur de fungerar om du vill ha hjälp med det.

Har han i msn-listan, kanske får surra med han då.

Se över jordarna i alla fall. Låter ju som att pumpen skulle lägga av, och det kanske är något glapp någonstans. Att dessutom andra komponenter som blivit bortkopplade avhjälper problemet tyder ju på endera jordfel eller att det är otillräcklig jord. Kommer du åt pumpen så se över kabelskorna och om de ser dåliga ut så byt ut dem.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
4 oktober 2011
Trådstartare
#11
patrikhornfeldt skrev:
LeafBox skrev:
patrikhornfeldt skrev:

Känner du Johnny, Boggieman här på garaget? Låter bli att skriva ut efternamnet här.
Han har iaf skaplig koll på komponenterna i K-jet, och förstår nog rätt bra hur de fungerar om du vill ha hjälp med det.

Har han i msn-listan, kanske får surra med han då.

Se över jordarna i alla fall. Låter ju som att pumpen skulle lägga av, och det kanske är något glapp någonstans. Att dessutom andra komponenter som blivit bortkopplade avhjälper problemet tyder ju på endera jordfel eller att det är otillräcklig jord. Kommer du åt pumpen så se över kabelskorna och om de ser dåliga ut så byt ut dem.

Näe pumpen bytte jag nyss för den gamla var verkligen på sista versen. Och den uppförde sej likadant innan bytet.
Och man hör att pumpen går när man vrider på tändningen, även dom gånger då den inte vill starta.
Precis som att spridarna inte skulle öppna

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
4 oktober 2011
#12
LeafBox skrev:
patrikhornfeldt skrev:
LeafBox skrev:
Har han i msn-listan, kanske får surra med han då.

Se över jordarna i alla fall. Låter ju som att pumpen skulle lägga av, och det kanske är något glapp någonstans. Att dessutom andra komponenter som blivit bortkopplade avhjälper problemet tyder ju på endera jordfel eller att det är otillräcklig jord. Kommer du åt pumpen så se över kabelskorna och om de ser dåliga ut så byt ut dem.

Näe pumpen bytte jag nyss för den gamla var verkligen på sista versen. Och den uppförde sej likadant innan bytet.
Och man hör att pumpen går när man vrider på tändningen, även dom gånger då den inte vill starta.
Precis som att spridarna inte skulle öppna

Är det K-jet så har du nozzlar och inte spridare. Systemet går hela tiden och är tryckberoende. Som jag förstår det så är det en mekanisk luftmängdmätare som justerar en bränsletrycksregulator som i sin tur släpper på olika tryck bränsle. Genom det ökade trycket så påverkas fjädrar i nozzlarna som förändrar mängden bränsle som kommer in i motorn. Så den enda egentliga del som är elektrisk är väl pumpen vad ja kan förstå? Men de är klart, mekaniska saker kan ju jävlas också, och jag vet ju heller inte i detalj hur de fungerar.

Finns en engelsk sida som heter www.K-jet.org där du hittar ingående info om den versionen som satt i volvo. Där bör du finna lite info som kan hjälpa dej att åtminstone utesluta vissa komponenter.

EDIT: Har du tändning?
Senast redigerat av patrikhornfeldt (4 oktober 2011)

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
4 oktober 2011
Trådstartare
#13
patrikhornfeldt skrev:
LeafBox skrev:
patrikhornfeldt skrev:

Se över jordarna i alla fall. Låter ju som att pumpen skulle lägga av, och det kanske är något glapp någonstans. Att dessutom andra komponenter som blivit bortkopplade avhjälper problemet tyder ju på endera jordfel eller att det är otillräcklig jord. Kommer du åt pumpen så se över kabelskorna och om de ser dåliga ut så byt ut dem.

Näe pumpen bytte jag nyss för den gamla var verkligen på sista versen. Och den uppförde sej likadant innan bytet.
Och man hör att pumpen går när man vrider på tändningen, även dom gånger då den inte vill starta.
Precis som att spridarna inte skulle öppna

Är det K-jet så har du nozzlar och inte spridare. Systemet går hela tiden och är tryckberoende. Som jag förstår det så är det en mekanisk luftmängdmätare som justerar en bränsletrycksregulator som i sin tur släpper på olika tryck bränsle. Genom det ökade trycket så påverkas fjädrar i nozzlarna som förändrar mängden bränsle som kommer in i motorn. Så den enda egentliga del som är elektrisk är väl pumpen vad ja kan förstå? Men de är klart, mekaniska saker kan ju jävlas också, och jag vet ju heller inte i detalj hur de fungerar.

Finns en engelsk sida som heter www.K-jet.org där du hittar ingående info om den versionen som satt i volvo. Där bör du finna lite info som kan hjälpa dej att åtminstone utesluta vissa komponenter.

Jag kanske skulle satt spridare inom situations-tecken tongue

Men jo, lite koll har man ju på hur det funkar. Men jag vet väll bara inte riktigt vart jag eventuellt ska börja leta någonstans hmm

Aja, ska ut nu innan mörkret kommer och se över jordningen ännu en gång!

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

40 Inlägg
9 oktober 2011
#14
Kom på en sak som kan ge samma symptom...Dåligt tändningslås,dvs bottenkontakten är det dålig kontakt i vicka lite på baksidan av kontaktstycket till tändningslåset. Bra tips är att knacka runt lite med fingrarna kring reläboxar och terminaler.Ibland kan det vara en liten skitgrej som gör att det spåkar.Oftast glapp av något slag antingen i kablagekopplingar eller inne i relät...Hoppas det läser sig,otroligt frustrerande att inte hitta ett skitfel...Allt gott!


40 Inlägg
9 oktober 2011
#15
Ps:reläer brukar sällan glappa när de väl slagit till!de liksom svetsar ihop sig när strömmen väl flyter på. Reläet är ganska säkert kass enl din beskrivning.


Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
9 oktober 2011
Trådstartare
#16
Som sagt bytt relä och felet kvarstår. Och jag var ut och kollade alla kontakter och allt jag kunde vicka/rycka/slita på. Hände inget.

Och när den inte startar så har jag gnista, men inte bränsle, trots att pumpen går.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
9 oktober 2011
#17
LeafBox skrev:
Som sagt bytt relä och felet kvarstår. Och jag var ut och kollade alla kontakter och allt jag kunde vicka/rycka/slita på. Hände inget.

Och när den inte startar så har jag gnista, men inte bränsle, trots att pumpen går.

Har du inget elschema på den? Du borde ju med hjälp av ett sånt kunna mäta dej till vart det stuper.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
9 oktober 2011
Trådstartare
#18
patrikhornfeldt skrev:
LeafBox skrev:
Som sagt bytt relä och felet kvarstår. Och jag var ut och kollade alla kontakter och allt jag kunde vicka/rycka/slita på. Hände inget.

Och när den inte startar så har jag gnista, men inte bränsle, trots att pumpen går.

Har du inget elschema på den? Du borde ju med hjälp av ett sånt kunna mäta dej till vart det stuper.

Jag ska ta en titt i datasystemet om det finns fler faktorer i vad som styr soppaflödet.
Sen oxå om det finns andra mekaniska saker på vägen ifrån tanken -> Motorn

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
9 oktober 2011
#19
hade samma fel som dig på en 100 89a. 2.3e.

Hittade aldrig felet. inte ens verkstan .
Så dom drog en knapp till sprutet o fick trycka in den varje gång 1 gång i 2 sek innan start för att få "fram" den satans bensinen . Råka man trycka 1 gång för mkt så surade bilen o fick putta igång fanskapet ! tongue

C H E V R O L E T <3

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
9 oktober 2011
Trådstartare
#20
Children-Of-Bodom skrev:
hade samma fel som dig på en 100 89a. 2.3e.

Hittade aldrig felet. inte ens verkstan .
Så dom drog en knapp till sprutet o fick trycka in den varje gång 1 gång i 2 sek innan start för att få "fram" den satans bensinen . Råka man trycka 1 gång för mkt så surade bilen o fick putta igång fanskapet ! tongue

Fast 2.3E har elektroniskt insprutning hmm

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968


Sök