4554
Sök

Byta topp, Saab 9000 2.0T 16.

Etropx
19 Inlägg
9 september 2011
Trådstartare
Hej. Tänkte slänga ut en snabb fråga bara angående byte av topp. Funderar på att byta toppen istället för att plana min nuvarande då packningen sprungit klart så att säga. Han kastar ur sig vatten från höger sida på toppen framifrån sett (precis under röret där vattnet går från motorn). Nu står jag i valet och kvalet i att antingen lämna in den för planing eller om jag ska köpa en annan topp (till ett billigare pris än planingen) som dessutom gått kortare än den jag har nu. Bör jag lämna in min gamla för planing? eller skita i den, kasta den till den som vill ha den och sen köpa den andra? Tacksam för svar.

Saab 9000 2.0T 16 -1993

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
10 september 2011
GreenSaabel skrev:
Hej. Tänkte slänga ut en snabb fråga bara angående byte av topp. Funderar på att byta toppen istället för att plana min nuvarande då packningen sprungit klart så att säga. Han kastar ur sig vatten från höger sida på toppen framifrån sett (precis under röret där vattnet går från motorn). Nu står jag i valet och kvalet i att antingen lämna in den för planing eller om jag ska köpa en annan topp (till ett billigare pris än planingen) som dessutom gått kortare än den jag har nu. Bör jag lämna in min gamla för planing? eller skita i den, kasta den till den som vill ha den och sen köpa den andra? Tacksam för svar.

Man planar alltid en alutopp vid lyft. Bonnlösning att låta bli.
Senast redigerat av hotrodder (10 september 2011)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

155 Inlägg
10 september 2011
Borde väl bli billigare att plana den oxå?yikes Vet inte vad jag pröjsade senast för en planing men det var typ 500 kr lr något. En saab topp börjar iaf på 1000 kr.

Edit: Ultra motors tar 600 kr för en topp till en 4 cyl. Det var där jag planade sist.
Edit igen!: 750 kr inkl moms! enligt prislistan på deras sida.
Senast redigerat av snaku (10 september 2011)

Etropx
19 Inlägg
10 september 2011
Trådstartare
snaku skrev:
Borde väl bli billigare att plana den oxå?yikes Vet inte vad jag pröjsade senast för en rikplaning men det var typ 500 kr lr något. En saab topp börjar iaf på 1000 kr.

Edit: Kollade kvittot. 800 kr kostade det^^ Var honingen som gick på 600 kr. Hur som helst så var det hos Ultra motors. Finns säkert nån som gör det billigare. Men fortf mkt billigare!

Jag hittade en topp som gått 8000 mil kortare än min bil ^^. Så jag funderar på att ta det istället. Vill ju helst slippa undan så billigt som möjligt eftersom att jag förra månaden böt ut hela slangpaketet och turboaggregat/vakuumklocka och grenrör ^^.

Men om det är så billigt att plana toppen kanske det är värt det. Får helt enkelt ta och kolla mig för vad det kostar. Men toppen jag hittade går för 800, den är kontrollerad och inte skev alls. big_smile

Saab 9000 2.0T 16 -1993

155 Inlägg
10 september 2011
Som det sagts tidigare, du måste ändå plana den för att det ska bli bra. Så kör med din gamla istället och få den planad. Ultra motors är juh inte billigast i branschen direkt heller!

Etropx
19 Inlägg
10 september 2011
Trådstartare
Okej. Då kör jag på det. Lämnar in den gamla för planing. Något ni tycker jag bör tänka på annars?

Saab 9000 2.0T 16 -1993

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
10 september 2011
GreenSaabel skrev:
Okej. Då kör jag på det. Lämnar in den gamla för planing. Något ni tycker jag bör tänka på annars?

Nya bultar ifall det är sträckbult.
Edit; Kollade Autodata och det är inte skruvbyte på din maskin.
Senast redigerat av hotrodder (10 september 2011)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

Etropx
19 Inlägg
10 september 2011
Trådstartare
Bultar är beställda redan. Köper dom ifrån skruvat, kommer med sotningssatsen och ventilkåpspackningen.

Saab 9000 2.0T 16 -1993

155 Inlägg
10 september 2011
hotrodder skrev:
GreenSaabel skrev:

Nya bultar ifall det är sträckbult.

Inte för att vara sån, men det är nog skruvar han vill ha wink Jobbigt med bultar till en topp.

Sök