3568
Sök

Chippa bmw 325i e36

82 Inlägg
10 september 2011
Trådstartare
#1
tjena, har en bmw 325i som jag funderar på att lasta i ett chip i smile skulle behöva lite tips om hur mycket effekt man får ut av de, skriv gärna en länk på något chip big_smile

tack på förhand!

Full gas

SQ
1 343 Inlägg
11 september 2011
#2
Sugmotor å chippa? Effektivare å lasta ur reservdäcket som onödig vikt. Finns sällan någon speciell stor effekt att hämta så länge de inte är en turbo bil dessvärre..

Ljudnörd!

82 Inlägg
11 september 2011
Trådstartare
#3
ja, men lite effekt får man ju iaf? kan man ju allt göra med, men finns de inte typ "steg 3 chip"  de borde väll ändå ge ca 20hk? tongue

Full gas

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
11 september 2011
#4
5-10 hk kanske man kan chippa, det gör som sagt marginell nytta på en sugmotor.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

338 Inlägg
11 september 2011
#5
En kul sak är att jag inte ens hittar chipp till min volvo 2.0f ..hade det vatt lönt så hade det funnit chipp eller någon firma som chippar

Audi S4 SuperCharged

82 Inlägg
11 september 2011
Trådstartare
#6
okey

Full gas

...has left the building...
4 474 Inlägg
11 september 2011
#7
Om du låter bli o lasta i chip(s), främst OLW, Pringles eller Estrella så blir både du o bilen lättare o den kommer därmed bli "ochip(s)ad"smile

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
11 september 2011
#8
En kam eller ett extraktorgren är troligen mer väl använda pengar. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

338 Inlägg
12 september 2011
#9
Hur mycket får man ut om man tex optimerar min volvo altså bilar utan turbo. om någon vet... alla säger olika tex min s4
B7 fick man ut 370 från 344 hk original finns så många olika svar och vf finns det inget till volvon utan turbo

Audi S4 SuperCharged

82 Inlägg
12 september 2011
Trådstartare
#10
dawwe skrev:
Om du låter bli o lasta i chip(s), främst OLW, Pringles eller Estrella så blir både du o bilen lättare o den kommer därmed bli "ochip(s)ad"smile

måste säga att din humor är ganska torr wink

Full gas

82 Inlägg
12 september 2011
Trådstartare
#11
Så om jag t ex. byter till en extraktorgrenrör, så ökas effekten med ca.?? :)och vad ligger ett sådant på isf? smile

Full gas

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
13 september 2011
#12
Jag har inte en aning om vad sådant kan ge på din motor, jag har överlag dålig koll på M50. Hur stor skillnad ett bra grenrör gör bestäms till största deln av hur dåligt orginalet är men ca 5-10% effektökning skulle jag kunna tro, priset har jag inte ens en gissning på.
En kam ger också extremt varierande resultat beroend på vad man vill ha och vad man gör i övrigt. Teoretiskt sätt kan ett grenrör ge 5%, en kam 5% men tillsammans 15%. Men som sagt så är det så inviduellt att jag inte ens kan gissa. En kompis monterade extraktor på sin 328 och det gjorde iaf märkbar skillnad.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

12 086 Inlägg
13 september 2011
#13
Undrar hur många av dessa chippa-sugmotorer-är-skit förespråkare som faktiskt testat?

Jag har chippat 2 bilar med sugmotor och jag ångrar det inte. Den svarta är det absolut märkbar skillnad, främst i samband med 98 oktan. Den andra bilen va en 525 M50, kan inte påstå att den gick mycket fortare men den varvade 7000rpm och jävlar va gött det va och dra ut på växlarna smile Det chippet gav jag 400kr för i tyskland.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
13 september 2011
#14
JapMax skrev:
Undrar hur många av dessa chippa-sugmotorer-är-skit förespråkare som faktiskt testat?

Jag har chippat 2 bilar med sugmotor och jag ångrar det inte. Den svarta är det absolut märkbar skillnad, främst i samband med 98 oktan. Den andra bilen va en 525 M50, kan inte påstå att den gick mycket fortare men den varvade 7000rpm och jävlar va gött det va och dra ut på växlarna smile Det chippet gav jag 400kr för i tyskland.

Det kan självklart finnas nytta för chip till sugmotorer, speciellt till större motorer och med varvtalbegränsning. T.ex så ska det göra stor skillnad på flera amerikanska v-8or men amerikanerna har ju aldrig förknippats med finlir och optimering så det är ju inte direkt någon överraskning. Men jag måste erkänna att jag överskattade BMW på den punkten, jag trodde helt enkelt att de hade bättre programvara från fabrik.
Jag får ju också för mig att ett chip kommer mer till sin rätt ihop med andra mods som t.ex en vassare kam. Jag vet inte hur M50 är den den punkten men gamla M20/M30 reagerar fint som fan på kambyte. smile
Jag bläddrade runt på http://www.schmiedmann.se/3_serien/E36/ … mering.htm och det verkar ju finnas hur mycket godis som helst, bara att öppna plånboken & käka makaroner med ketchup. big_smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

12 086 Inlägg
13 september 2011
#15
BMW går inte att överskatta wink

517 Inlägg
13 september 2011
#16
JapMax skrev:
Undrar hur många av dessa chippa-sugmotorer-är-skit förespråkare som faktiskt testat?

Jag har chippat 2 bilar med sugmotor och jag ångrar det inte. Den svarta är det absolut märkbar skillnad, främst i samband med 98 oktan. Den andra bilen va en 525 M50, kan inte påstå att den gick mycket fortare men den varvade 7000rpm och jävlar va gött det va och dra ut på växlarna smile Det chippet gav jag 400kr för i tyskland.

Brukar det inte vara så med chip att man optimerar programvaran för att motorn ska gå på ett visst oktantal för att få ut det där lilla extra...? typ 98 eller e85

original från fabrik så ska ju en bil kunna köras på en bred front av oktantal och kvalitéer på soppan som kan finnas runt om i världen.

338 Inlägg
13 september 2011
#17
¨å hur mkt skulle jag kunna få ut på min volvo s80 2.0f 145 hk original

Audi S4 SuperCharged

181 Inlägg
14 september 2011
#18
Ghost_Face skrev:
Brukar det inte vara så med chip att man optimerar programvaran för att motorn ska gå på ett visst oktantal för att få ut det där lilla extra...? typ 98 eller e85

original från fabrik så ska ju en bil kunna köras på en bred front av oktantal och kvalitéer på soppan som kan finnas runt om i världen.

Japp, det är precis så det är.

Så har man chipat bilen med ett program antingen anpassat för 95/98 dvs vanligt trimchip, eller om man vässat tändningen ytterliggare för 98/99, så bör man undvika att köra på ett lägre oktantal än vad de som mappat chipet uppger. Man bör alltså inte tanka tex tyska "Benzin" som är motsvarande 91 oktan och forfarande säljs på vanliga mackar i tyskland.

Dessutom tycker jag olika motorer blir olika bra med vassare optimerat chip. Jag har själv hållt på mycket med bmw genom tiderna för att jag tycker dem blir bra med vassare tändning trots att det är sugmotorer. Även peugeot, porsche osv tycker jag blir en annan karraktär på sugmotorerna med vassare tändning tillsammans med bra bränsle.

Självfallet spelar även bilens vikt en roll i hur mycket skillnad man själv upplever. Blir ju större märkbar skillnad på en E30 än en 7serie såklart.

Mvh//
A.Fekzen

A.Fekzen - Mycket vrid spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip, E85 chip mm.


Sök