---> Projekt Speedster <--- [MaxxEcu, Kompressor, Smidd motor ]
Hej Målet är att bygga en bra banbil men fortfarande ska den vara gatreggad. Denna vinten har jag byggt och fixat med näst intill allt på denna bil. Bland annat håller jag på att bygga en ny motor med kompressor.
Jag håller på att kriga med TurboTechRacing.com nu men dom vill inte ha med det att göra, så dom skickar mig till Mahle Clevite för att se vad dom kan göra. Visst blir man glad av alla goda besked
Så jävla drygt bär dom inte kan ta ansvar för sig själv! Lite väl tydligen att det ligger på dom när man vara ser bilden drygt.
Så nu har jag fått lite goda nyheter och några dåliga, vi börjar med dom bra: Jag har varit i kontakt med Mahle Clevite och efter lite hoppande fram och tillbaka så fick jag kontakt med nån Export Customer Service Team Leader som nu har fixat så om jag betala 50$ i handling fees så skickar dom en uppsättning nya till mig Också dom dåliga: Sakerna från MRZ har inte kommit än så jag tog kontakt med dom och fick svaret att dom hade försökt leverera men hade fått tilbaks paketet för 3 vekor sen. Så jag blev förbannad över att dom haft mitt paket i 3 verkor utan att höra av sig till mig. Detta mail svara dom inte på så jag maila igen och inget svar. Nu har jag hävt köpet och väntar på mina pengar. Så slutsatsen är: Handla inte från TurboTechRacinge eller från MRZperformance !
Jag har också börjat jobba på toppen nu, i tillverkningen har där lämnats mycket gjut skägg och förskjutningar i formarna så har börjat rensa upp och slipa rent det nu. Jag har läst en del och en sån här upprensning kan ge mellan 5-15 hästar på en vanlig n/a. Om det stämmer vet jag ej men de kan ju inte bli sämre.
Man ser inte så bra på bilder men de e rätt stor skillnad! Fler bilder kommer när jag är klar.
Nu är toppen helt klar men det var inte utan problem. När vi hade slipat in alla ventiler och läcktestat så monterades alla viparmar och kammarna och vi läcktestade den igen. Denna gången läckte de som fan! När vi gämförde ventilstjälken så stack där upp mindre nu med dom nya ventilfjädrarna så vipparmen tog i ventilfjädern istället för ventilen.
Så ett par timmars slipande senare så ser det ut såhär:
Det var länge sedan vi uppdatera tråden men de har inte stått still för det. Efter lite slit med att flytta generatorn så har motorn är nu blivit ihop byggd och har landat i bilen. Bakrutan är utbytt till en lättvikts som har fått sig en mörkare ton.
Mycket har hänt den sista tiden, motorn är som synes i, drivaxlar och bromsar monterade. Jag har byggt en låda som tvingar in luft till sidokylaren som ska kyla insuget (bilder kommer). Stötterna till störtbågen är monterade och på dom är både bränsle påfyllningen och expantionskärlet monterat. Vi har även monterat sugetanken, bränsletrycksregulatorn, bränslepumpen och alla slangar. Dock saknar jag några kopplingar för att kunna göra det klart. Jag håller också på att monterat power flex black seires motorkuddar på den. Ena sidan är klar och den andra har jag inte fått än .... Och mitt i allt detta så har vi varit iväg och köpt en gul vx220 till min bror, så nu har vi en Vit en Blå och en Gul VX220/Speedster i garaget
Så motorn är nu startad med orginal insug, spridare och ecu. Motorn startade upp utan större problem men gick dåligt, visade sig vara dom nya tändstiften som var för korta. I med dom gamla och starta igen, gick mycket bättre men har lite svårt för att hålla jämn tomgång. Den pendlar mellan 850-900rpm, kan ju vara trimkammarna som gör de. På testrundan var den trött och vid 1500rpm och jämngas börjar den rycka och gå dåligt. Över och under är inga problem mer än tröttheten och det kan ju förklaras av kompsänkningen.
Nu har det stått still väldigt länge och det har inte hänt mycket. Jag har beställt en maxxecu som uppskattas komma i lager den 25e denna månaden. Jag har även beställt grenrör och monterat på kompressorn med alla tillbehör så där är bara lite småpill med remmen och kylningen kvar.
Så nu har det äntligen börjat hända saker igen. Kompressor remmen är klar med alla remhjul och spännare, jag har svarvat en centrering till triggerhjulet och monterat det, jag har skaffat mig ett annat gasspjäll med vajer istället. Utöver detta har min flickvän svetsat en adapter mellan gasspjäll och kompressor. Jag har rivit inredningen för att förbereda elsystemet, jag har påbörjat att bygga en ny gaspedal för vajern samt så har jag gjort bromskylning fram.
Där e lite småpill kvar som syns på bilderna, så som lite andra fästen till bromskylning och lite mer distans på kompressor remmen. Men annars rullar de på bra tycker jag.
Riktigt fræckt project! 3speedsters inte dåligt hehe!
Vart ær hjælmen køpt?
CAR Magazine: "Probably one of the greatest, most satisfying, most perfectly balanced and tuned drivers cars to be built this decade, if not this century."