3616
Sök

Volvo 240 -92 startar och dör direkt eller går väldigt dåligt.

36 Inlägg
12 september 2011
Trådstartare
en 240 92:a, trimmades med en 531:a H-kam, extraktor, chippad och ett bra filter, gick nåt djuriskt bra i 24 timmar sen kom problem, den startar men dör direkt, ger man gas hostar den å blöddrar och ibland orkar den upp i varv och börjar då baktända genom luftfiltret, har kollat tändning, gnista på alla stift, fullt soppa tryck pumpen går, komprission på alla cylindrar ingen läcker, kamaxeln och tändning står helt rätt, bytt tillbaka till original chippet, gått över alla slangar och anslutningar i sprutet och de är som de ska. så om det är nån vacker skäl som vet va som hänt så är jag mkt tacksam..

Våld, vilja, rikligt med vaselin och bra med grundfart löser det mesta.

Bonntrimmare
620 Inlägg
12 september 2011
du kanske har ryckt isär kabeln mellan fördelare och tändspole ganska vanligt att orginal motor kuddana inte orkar hålla emot när det börjar bli lite effekt i bilarna

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
12 september 2011
emilkjellberg skrev:
en 240 92:a, trimmades med en 531:a H-kam, extraktor, chippad och ett bra filter, gick nåt djuriskt bra i 24 timmar sen kom problem, den startar men dör direkt, ger man gas hostar den å blöddrar och ibland orkar den upp i varv och börjar då baktända genom luftfiltret, har kollat tändning, gnista på alla stift, fullt soppa tryck pumpen går, komprission på alla cylindrar ingen läcker, kamaxeln och tändning står helt rätt, bytt tillbaka till original chippet, gått över alla slangar och anslutningar i sprutet och de är som de ska. så om det är nån vacker skäl som vet va som hänt så är jag mkt tacksam..

Spikar den? Min Willys med B230 började precis som du beskriver + att den spikade såfort man försökte belasta motorn. Toppackningen hade blåst mellan två cylindrar, dock inte så pass mycket att kompressionsprovet var onormalt.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

36 Inlägg
12 september 2011
Trådstartare
D_carlsson: kablarna sitter som de ska och har ju bra gnista på alla stift så tändningen tror ja knappast de är nåt fel på.

Hotrodder: den spikar inte direkt, ger man gas blöddrar han och går ruskigt ojämt, svarar liksom lite som han vill, och om han lyckas komma upp i varv så går han hyfsat på höga varv, utan växel i vill säga, den orkar inte komma iväg med växel i, drog även runt motorn för hand för att känna att den höll kompet på alla cylindrar och de gör den... tror de e nåt me soppan att han ger helt fel, men de är fullt soppa tryck in i sprutet så de måste va nåt som spökar efter de..

Bonntrimmare
620 Inlägg
12 september 2011
emilkjellberg skrev:
D_carlsson: kablarna sitter som de ska och har ju bra gnista på alla stift så tändningen tror ja knappast de är nåt fel på.

Hotrodder: den spikar inte direkt, ger man gas blöddrar han och går ruskigt ojämt, svarar liksom lite som han vill, och om han lyckas komma upp i varv så går han hyfsat på höga varv, utan växel i vill säga, den orkar inte komma iväg med växel i, drog även runt motorn för hand för att känna att den höll kompet på alla cylindrar och de gör den... tror de e nåt me soppan att han ger helt fel, men de är fullt soppa tryck in i sprutet så de måste va nåt som spökar efter de..

jo men har du dragit sönder kabeln kan det fortfarande slå en gnista igenom den bara inte tillräkligt stark för att den ska kunna antända när motorn är belastad

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv

36 Inlägg
12 september 2011
Trådstartare
D_Carlsson skrev:
emilkjellberg skrev:

jo men har du dragit sönder kabeln kan det fortfarande slå en gnista igenom den bara inte tillräkligt stark för att den ska kunna antända när motorn är belastad

svårt att tro de för gnistan är bra, men kan prova med en annan kabel iaf, man vet ju aldrig.

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
12 september 2011
låter som typ samma fel som jag har så ja är intresserad av felet smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

4 001 Inlägg
12 september 2011
dubbelkolla kaminställning & fördelare, det låter som att något har kuggat över, kolla även så motorn verkligen står i noll-läge, det kan ju vara nedre kamdrevet som gett sig.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

36 Inlägg
12 september 2011
Trådstartare
kolvas skrev:
dubbelkolla kaminställning & fördelare, det låter som att något har kuggat över, kolla även så motorn verkligen står i noll-läge, det kan ju vara nedre kamdrevet som gett sig.

har faktiskt kollat detta med, den står helt rätt med alla 3 dreven..

4 001 Inlägg
12 september 2011
emilkjellberg skrev:
kolvas skrev:

har du kollat mot kolvarna då?

ifall nedre drevet spricker så kan det vrida sig på veven, då får du fel iaf.

ut med 1:ans tändstift och dubbelkolla nedre markeringen mot kolvens vändpunkt.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Hemlig Agent
1 115 Inlägg
12 september 2011
Kollat om spridarna öppnar?

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
12 september 2011
va ute och pilla på min bil idag ( med samma typ av fel) och jag bytte stift och pilla på nån kabel så hoppa den igång och gick bra
så testa det smile
och min hade gnista innan med men den va nog inte tillräckligt bra

36 Inlägg
12 september 2011
Trådstartare
turboforssen skrev:
va ute och pilla på min bil idag ( med samma typ av fel) och jag bytte stift och pilla på nån kabel så hoppa den igång och gick bra
så testa det smile

ok, va var det för kabel du va å pilla på?

36 Inlägg
12 september 2011
Trådstartare
kolvas skrev:
emilkjellberg skrev:
kolvas skrev:

har du kollat mot kolvarna då?

ifall nedre drevet spricker så kan det vrida sig på veven, då får du fel iaf.

ut med 1:ans tändstift och dubbelkolla nedre markeringen mot kolvens vändpunkt.

ska ta å göra detta men har svårt att tro på de.

36 Inlägg
12 september 2011
Trådstartare
alexbenhard skrev:
Kollat om spridarna öppnar?

får ju sås på stifterna iaf och dom ser fortfarande normala ut så de tror jag allt, men har inte kollat de på nåt annat sätt.

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
13 september 2011
emilkjellberg skrev:
turboforssen skrev:
så testa det smile

ok, va var det för kabel du va å pilla på?

vet faktiskt inte xD hitta en kabel vid säkringarna som inte satt på plats , men den gick inte till sprutet i alla fall.
tror det mest va stiften
innan så hade jag kollat att jag hade gnista och det hade jag + att stiften blev blöta efter ett tag
så på min så var det nog dåliga stift = dålig gnista som till slut släcktes av soppan.
varje gång jag gjorde rent stiften så hoppa han igång en stund för att sen dö.
men nu går den klockrent:)

och min symtom va svårstartad men när man fick igång den så gick han dåligt upp till 3000 och sen gick det inte längre , och sen dog han och ville inte gå igång

36 Inlägg
18 september 2011
Trådstartare
Felet hittat, de va luftmassemätarn som fått sig en smäll och gav helt fel värden så han fick alldeles för mkt sås. luftmassmätarn bytt och nu går han som en klocka igen smile

Sök