3679
Sök

Hur mycket ska reparation kosta för att bilen ska skrotas?

13 Inlägg
12 september 2011
Trådstartare
#1
Hej.

Jag har en Bmw 330Ci årsmodell 2001. Marknadsvärde för bilen är ungefär 80-90000 kr.

Hur mycket ska en reparation kosta hos en verkstad för att försäkringsbolaget (dina försäkringar) väljer att skrota bilen?

Tack för svar.

Rumpmas
3 860 Inlägg
12 september 2011
#2
Beror väl på hur duktig du är på att förhandla, och olika bolag har säkert olika bedömningar, kanske också från fall till fall. Det första budet från verkstaden på vad kalaset kommer att kosta vill de ha lite marginal till eftersom det kan dyka upp saker man inte sett förrän man börjat plocka isär bilen, det kanske tar längre tid än planerat osv.

Mina förra grannar fick bilen stulen, inredningen sönderskuren, ratten förstörd, rutan förstörd osv. Värdet var inte mer än 15-20k, men eftersom de köpt många nya bilar som de sedan servat hos samma handlare lyckades de få den lagad fastän den egentligen skulle ha lösts in utan tvekan. Handlaren stod för en del av reparationerna eftersom de var bra kunder.


998 Inlägg
12 september 2011
#3
överstiger reparationen vad bilen är värd så löser dom in den. blir billigare för dom. Men dom kan också lösa in den om det överstiger halva värdet, beror på vilket bolag man har att göra med.

it looks like the one that once did the wanting suddenly wants to be wanted by a different wanting that has a want of wanting that has never been wanted for the sake of wanteness.

13 Inlägg
12 september 2011
Trådstartare
#4
Airbagen i gardinen och i passagerardörren har utlöst. innertaket och dörrpanlen måste bytas. Airbagar, styrenhet, däck och 17" bmw fälg måste inhandlas + arbete på detta. Så vad tror ni?

Bilmekaniker
805 Inlägg
12 september 2011
#5
30% av bilens värde, Tror alla försäkringar följer det..
Senast redigerat av AnesN (12 september 2011)

998 Inlägg
12 september 2011
#6
Eftersom det är en BMW så låter det väldigt dyrt. Airbag är inte billigt, styrenhet likaså. Räkna med minst 600kr/timme. Kanske runt 30k. Billigt skit däck eller dyrt däck? ny fälg eller begagnad. Inga plåtskador?

it looks like the one that once did the wanting suddenly wants to be wanted by a different wanting that has a want of wanting that has never been wanted for the sake of wanteness.

13 Inlägg
12 september 2011
Trådstartare
#7
Bilen har inga plåtskador alls. Men eftersom bilen sladdade upp på en hög trottoar kant och snurrade så misstänker jag att chassit blivit lite snett.. Bilen har nämligen börjat vibrera efter smällen. Och det är inte balasen på fälgen. Styrstagen måste nog också bytas för självklart har bilen börjat ta lite till höger. Tror dom köper skit däck, försäkringsbolagen kräver att verkstäderna i första hand letar efter begagnade delar (förutom däck).

Så vad tror ni, löser dom in den eller lagar dom?

Bilmekaniker
805 Inlägg
12 september 2011
#8
hur snabbt sladdade du in i trottoaren? det är liten risk att ramen blivit sne sålänge du inte legat och driftat i 150... det är saker i hjulupphängning osv som tar stryken före ramen blir sne. Möjligtvis har du rubbat hjulinställningen kanske böjt något stag eller liknande. Jag har driftat in i en hög trottoar i ca 100km/h med supran böjde hela fälgen och hjulinställning behövde göras, ramen blir inte sne sålätt.
Senast redigerat av AnesN (12 september 2011)

13 Inlägg
12 september 2011
Trådstartare
#9
Haha nej för fan, så snabbt körde jag inte. Runt 50 km/h kanske.
Men hjulinställning får inte bilen att vibrera. Alltså det vibrerar som om kardanen har rubbats lite. Vi har en bilverkstad, men jag vill inte göra något på bilen. Betalar försäkring så måste få dom att göra något än att bara inkassera pengar :p. Om ramen är sne, skrotas bilen?

Bilmekaniker
805 Inlägg
12 september 2011
#10
om ramen är sne skrotas bilen till 95% ja, men kan lova dig att bilen inte blivit ramsne av 50km/h haha tvivlar jag på, och jo bilen kan vibrera pga hjulinställning/däck/böjt stag/ kanske vikter på fälgen som trillat av?

88 Inlägg
12 september 2011
#11
Den skadan låter inte så jätte farlig. Visst kostar airbag en del, men jag tror den kommer repereras alt du får en summa att reparera den själv..

En kompis hade en gammal slutskörd ruten saab, skulle skrotas, då försöker nån stjäla den, ooj så fick man 10k + pengarna för lite delar så 1500kr plus, så man kan ha tur wink


13 Inlägg
12 september 2011
Trådstartare
#12
Nej inga vikter har trillat av från fälgen. Men eftersom fälgen har tagit skada så förstår jag att balasen har blivit fel. men jag är säker på att det inte har med hjulinställning att göra. Vibrationerna kommer från bakvagnen och fram däck höger var den enda fälgen som smällde i trottoaren. Men vad tror du om resten, du som är bilmekaniker. Blir det dyrt att fixa? Airbag, innertak, dörrpanel, fälg, däck + arbete.

Bilmekaniker
805 Inlägg
12 september 2011
#13
hur kan innertaket ta skada? det är svårt att bedömma på så sätt.. beror ju på var man ska köpa prylarna ifrån och hur dyra dem är och jag har ingen koll arbetet är nog inte så dyrt innertak airbag och dörrpanel går ju snabbt att byta,  kan vara bakvagsjustering osv kan vara mycket som orsakar vibrationer i bilen ibland kan man även bli lurad var vibrationerna egentligen kommer ifrån. Men försäkringen kommer ju ta bilen och lämna in så får du ju en kostnadskalkyl och dem avgör om dem lagar eller skrotar men skulle tvivla på att den skrotas pga det.  När jag driftade in i trotttoar så hoppade hela bilen efter men det var bara fälgen som var helt böjd och hjulinställningen hade flyttat på sig

13 Inlägg
12 september 2011
Trådstartare
#14
Det är ju itne bara tyg i innertaket. Så när airbagen smäller i gardinen så går listerna och kanten på innertaket sönder. ser förjävligt ut nu coh därför måste det bytas.

Bilmekaniker
805 Inlägg
12 september 2011
#15
ah, tänkte inte så långt. Beror på vet ej priserna på prylarna.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
12 september 2011
#16
MrOne skrev:
Airbagen i gardinen och i passagerardörren har utlöst. innertaket och dörrpanlen måste bytas. Airbagar, styrenhet, däck och 17" bmw fälg måste inhandlas + arbete på detta. Så vad tror ni?

Krockkuddar är dyrt men resten är inga större pengar i sammanhanget, och rätta mig om jag kommer ihåg fel men inte behöver styrenheten för krockskyddet bytas bara för att bilen krockat?

Jag är dock mer orolig över de vibrationer du beskriver, har något blivit skevt är det alltid mycket dyrare än vad man tror att åtgärda detta trots att bilen ser helt ok ut. Min far krockade sin 330i för ett par år sedan, det man rent optiskt såg var en buckla där njurarna normalt sitter och en lite skev motorhuv om man var observant. När de började riva slutade det med att de bytte motorhuv, kofångare fram, bägge strålkastarna, bägge framskärmarna, en del plast som sitter bakom detta och hela krockbalken. Även kylaren hade fått sig en smäll, vilket inte syntes utan märktes först i efterhand när den sprang läck och monterades av. Bilen reparerades dock och blev hur fin som helst, men då var det trots allt en enklare skada och inget på dess ram.

Kontentan är den att få försäkringsbolag och få seriösa verkstäder vill göra annat än ett jobb som är 100%, annars löser de hellre in bilen. Och att montera isär din BMW och rikta den om något så tagit det minsta stryk riskerar att bli så dyrt att försäkringsbolaget hellre löser in den direkt än att först betala verkstaden för att skruva isär och mäta och sedan betala dig ersättning.

Men det är svårt att spekulera, din bil kan vara allt från nästan helt ok till skev. smile

Edit: Tänkte lite fel när jag skrev ovan, framskärmarna byttes aldrig utan lackerades endast om eftersom huven skavt mot dessa. Vet inte riktigt hur jag tänkte när jag skrev, men det innebar trots allt att dessa demonterades och lackerades vilket är en kostnad i sig.
Senast redigerat av Rquired (12 september 2011)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Bilmekaniker
805 Inlägg
12 september 2011
#17
hahahahahahahaha hoppas det var ett skämt På vilket sätt kan en buckla på njuren påverka så att båda lamporna måste bytas? nog sjukaste inlägget på länge, att du ens lägger ner tid på att skriva något så fruktansvärt som ingen skulle gå på rena skit snacket..

Allmänt envis
12 512 Inlägg
12 september 2011
#18
AnesN skrev:
hahahahahahahaha hoppas det var ett skämt På vilket sätt kan en buckla på njuren påverka så att båda lamporna måste bytas? nog sjukaste inlägget på länge, att du ens lägger ner tid på att skriva något så fruktansvärt som ingen skulle gå på rena skit snacket..

Bägge strålkastarnas fästen var skeva och på baksidan var plasten spräckt samt att fästet till en lamphållare hade rykt av. Det var klart att dessa strålkastare hade gått att klistra ihop, vill du ha sådana tattar-lösningar på din bil får det stå för dig men har jag betalt för en helförsäkring kräver jag självklart att min bil återställs till exakt det skick den var i innan krock. Min far tänker självklart på samma vis.

Jag tycker du skall läsa på lite kring villkoren som gäller när ens bil skall ersättas. Antingen det eller så är du helt enkelt dum nog att acceptera fuskreparationer, att du hoppar på andra forumanvändare utan att tänka efter kan tyvärr tolkas som att så är fallet är jag rädd. 99% är inte ok utan bilen skall vara 100% efter en skada, det måste vara självklart?

Varför tror du att så många bilar löses in dagligen trots att de egentligen inte är så svårt skadade? För att försäkringsbolagen finner det underhållande att ha något att göra?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

huh?
10 427 Inlägg
12 september 2011
#19
Att min Volvo fortfarande lever måste ju vara ett tecken på att
bilar i vissa fall repareras av försäkringsbolag för mer än vad de är värda. wink



Sök