3567
Sök

Bygger ljud i e30;n - spelar förbaskat bra,mer än nöjd!

1 727 Inlägg
25 juli 2012
eastmotorsport skrev:
Horsyhorse skrev:
Dräneringshål m.m ut i det fria är lugnt.

Pierre

Ok , ja ikväll har man lärt sig lite nytt och nyttigt, det blir fin-fint tills imorgon det. Tack för all hjälp!

De e lugnt.
Det är just en sådan här "enkel" sak en butik skall infomera om, tyvärr aldeles för sällan.
Hos mig är det standard, men min shop kanske e lite konstig? wink

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

-sommar ska de va....
4 528 Inlägg
25 juli 2012
Trådstartare
Horsyhorse skrev:
eastmotorsport skrev:
Horsyhorse skrev:

Pierre

Ok , ja ikväll har man lärt sig lite nytt och nyttigt, det blir fin-fint tills imorgon det. Tack för all hjälp!

De e lugnt.
Det är just en sådan här "enkel" sak en butik skall infomera om, tyvärr aldeles för sällan.

Pierre

Ja dom sade nog en massa , men jag lyssnade säkert inte så himla bra, jag brukar vara så ibland :-)

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
25 juli 2012
Bättre att sätta filtret så nära gångjärnen som möjligt, ju längre ut de sitter ju längre blir "hävstångseffekten" och vibrationerna ökar.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

-sommar ska de va....
4 528 Inlägg
25 juli 2012
Trådstartare
ExtraKim skrev:
Bättre att sätta filtret så nära gångjärnen som möjligt, ju längre ut de sitter ju längre blir "hävstångseffekten" och vibrationerna ökar.

Oki, sitter ungefär mitt på dörren men dörren sitter ju fast så jag tror inte det spelar så stor roll vart dom sitter, bara dom sitter fast bra och att kabeldragningen avlastas.

257 Inlägg
26 juli 2012
Fan vilken bra tråd, riktigt sjuka skills du har, ser mkt bra ut kudos to u!

Stölle
199 Inlägg
26 juli 2012
Nice bygge smile Gillar när det byggs med trä i bilar smile
Blir liksom exklusivt o udda på ett fint sätt. Lär ju va betydligt fler som har filt/skinn än ekparkett på golvet i bilen tongue
Ang. delningsfiltrena så ser det ut som du har klämmor på det, alltså den fyrkantiga brickan under skruvskallen, och då är det bästa att helt enkelt bara skala kabeln o lägga på vänster sida om skruven o dra åt. Inga kabelskor lr förtenning alltså. Kabelskor är nog bästa sättet att förr lr senare få en dålig anslutning, särskilt om det är crimpat med fel tång lr lödda med en för klen kolv så det bara har blivit lödtenn "på ytan" s.a.s. , lr kallödning som det också kallas.

Jag anar ugglor som får kläder.

-sommar ska de va....
4 528 Inlägg
26 juli 2012
Trådstartare
Mommo1990 skrev:
Fan vilken bra tråd, riktigt sjuka skills du har, ser mkt bra ut kudos to u!

tack så himla mycket smile

-sommar ska de va....
4 528 Inlägg
26 juli 2012
Trådstartare
Dj_Albert skrev:
Nice bygge smile Gillar när det byggs med trä i bilar smile
Blir liksom exklusivt o udda på ett fint sätt. Lär ju va betydligt fler som har filt/skinn än ekparkett på golvet i bilen tongue
Ang. delningsfiltrena så ser det ut som du har klämmor på det, alltså den fyrkantiga brickan under skruvskallen, och då är det bästa att helt enkelt bara skala kabeln o lägga på vänster sida om skruven o dra åt. Inga kabelskor lr förtenning alltså. Kabelskor är nog bästa sättet att förr lr senare få en dålig anslutning, särskilt om det är crimpat med fel tång lr lödda med en för klen kolv så det bara har blivit lödtenn "på ytan" s.a.s. , lr kallödning som det också kallas.

Tack smile  Jag gjorde som du skriver , bara drog den under brickan ( mycket riktigt sån fyrkantig som du beskriver) men jag vek sen kabeln runt skruven också, kändes som att man säkrade den lite på det sättet.

-sommar ska de va....
4 528 Inlägg
26 juli 2012
Trådstartare
PS Tror att jag ska fixa grövre kabel idag för den medföljande var himla klen ser jag såhär i efterhand. Duger till diskanterna kan jag tänka mig men till midbasarna borde det sitta bättre kabel.

Stölle
199 Inlägg
26 juli 2012
Ja vika kabeln runt kan man ju göra, tänkte på det också men skrev det bara inte.. Men som sagt dom där anslutningarna är enl. mig dom bästa, för dom gör inga skador på kablarna som t.ex skruvskalle lr skruvände gör. Då när man drar åt så drar det med några kardeler runt o i värsta fall vrider av dom..
Den +klämman du har, där har du två såna anslutningar, de mindre på var sida, som är av den "sämre" modellen, fast det finns sk. ändhyslor som löser problemet. En metallhylsa man klämmer på kabeln efter man skalat den som tar stryk ifrån skruven istället för kabeln själv. Men samma sak där, ska för bästa resultat klämmas med rätt sorts tång, inte polygrip lr kabelskotången från konsum/biltema/lokala macken.

-sommar ska de va....
4 528 Inlägg
26 juli 2012
Trådstartare
Dj_Albert skrev:
Ja vika kabeln runt kan man ju göra, tänkte på det också men skrev det bara inte.. Men som sagt dom där anslutningarna är enl. mig dom bästa, för dom gör inga skador på kablarna som t.ex skruvskalle lr skruvände gör. Då när man drar åt så drar det med några kardeler runt o i värsta fall vrider av dom..
Den +klämman du har, där har du två såna anslutningar, de mindre på var sida, som är av den "sämre" modellen, fast det finns sk. ändhyslor som löser problemet. En metallhylsa man klämmer på kabeln efter man skalat den som tar stryk ifrån skruven istället för kabeln själv. Men samma sak där, ska för bästa resultat klämmas med rätt sorts tång, inte polygrip lr kabelskotången från konsum/biltema/lokala macken.

Ok , jag tänkte precis börja med +kabeln idag men jag ska kolla om jag hittar sånna hylsor nånstans. Kanske Swedol, dom har ju mycket.

Har iaf skaffat bättre kabel till midbasarna nu.

Stölle
199 Inlägg
26 juli 2012
Swedol kan ha, vet faktiskt inte.
Annars kan du åka på en elgrossist o köpa ändhylsor, används inom både styr o kraft så det finns varierat utbud av storlekar. Har dom inte hemma kan dom oftast ta hem till dagen efter. Dock är det inte alla som säljer till privatperson men t.ex Elektroskandia säljer till privatperson mot betalning med kontokort direkt vid disk.
Senast redigerat av Dj_Albert (26 juli 2012)

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
26 juli 2012
Horsyhorse skrev:
eastmotorsport skrev:
Horsyhorse skrev:

Pierre

De e lugnt.

Pierre

Nejdå.......du är fullt normal.
Det är SÄLJARNA som är okunniga och/eller lata och bara vill pracka på folk saker.
Det är en viss skillnad wink

eastmotorsport skrev:
ExtraKim skrev:

Oki, sitter ungefär mitt på dörren men dörren sitter ju fast så jag tror inte det spelar så stor roll vart dom sitter, bara dom sitter fast bra och att kabeldragningen avlastas.

Ju längre bak på dörren filtren hamnar ju mer krafter utsätts de för när dörren stängs och komponenterna på kretskortet kan lossna efter en tid, eller så kan kretskortet i sig gå av..... Det är sådana saker som kan hända på sikt.
Ju närmare gångjärnet det sitter ju mindre krafter utsätts det för...

Ville bara förtydliga vad Kim ville ha sagt lite.....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

-sommar ska de va....
4 528 Inlägg
26 juli 2012
Trådstartare
Lonefox skrev:
Horsyhorse skrev:
eastmotorsport skrev:

De e lugnt.

Pierre

Nejdå.......du är fullt normal.
Det är SÄLJARNA som är okunniga och/eller lata och bara vill pracka på folk saker.
Det är en viss skillnad wink

eastmotorsport skrev:
ExtraKim skrev:

Ju längre bak på dörren filtren hamnar ju mer krafter utsätts de för när dörren stängs och komponenterna på kretskortet kan lossna efter en tid, eller så kan kretskortet i sig gå av..... Det är sådana saker som kan hända på sikt.
Ju närmare gångjärnet det sitter ju mindre krafter utsätts det för...

Ville bara förtydliga vad Kim ville ha sagt lite.....

Aha, då håller jag med dig, tänkte inte lika som dig först men nu är jag överens med dig.  smile

-sommar ska de va....
4 528 Inlägg
14 oktober 2012
Trådstartare
Nu skall ljudet förbättras en del. Framförallt är det dörrarna som ska byggas lite annorlunda.

Närmar mig en lösning där e30n kan ställas in på tvären bakom en annan bil. Tanken är att jag med hjälp av hjuldollys ska kunna vika in den och vid behov snabbt ska kunna flytta fram den då jag behöver större mekutrymme till den. Trim-Zündappen och Suzuki Caféracern ska också flyttas innan det är dags.

https://www1.garaget.org/gallery/images/25/24112/24112-46fd06696f2a72f638fa3af9163fe1b6.jpg
Senast redigerat av eastmotorsport (21 mars 2015)

-sommar ska de va....
4 528 Inlägg
12 januari 2013
Trådstartare
Lite ändringar inför 2013...

https://www1.garaget.org/gallery/images/25/24112/24112-a9f8289dc03d4e891560212e0aab9a0d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/25/24112/24112-f4387bc9c5f5a0908e7806f2605aef91.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/25/24112/24112-bf6d983a213ede3f19542ae351b57d1e.jpg

983 Inlägg
12 januari 2013
Den är så sjukt snygg big_smile älskart! big_smile

282 Inlägg
12 januari 2013
härligt, nu händer det grejer! smile

257 Inlägg
13 januari 2013
Japp dålig uppdatering på sistonde! Upp me lite nytt! smile

-sommar ska de va....
4 528 Inlägg
13 januari 2013
Trådstartare
Ja det har varit lite lugnt, dåligt med pengar och dålig inspiration har det varit. Lite kommer att hända i alla fall, vill ju ha den bra då sommaren drar igång.

Sök