3537
Sök

Bygger ljud i e30;n - spelar förbaskat bra,mer än nöjd!

-sommar ska de va....
4 528 Inlägg
31 december 2011
Trådstartare
Ville ha en färdig låda då jag inte är speciellt duktig att beräkna lådor och tyckte det var enklare med bara ett steg. Finns det fördel med steg som du skriver?

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .

6 851 Inlägg
31 december 2011
Ja, fördelarna är att du kan få ut mera av stegen, särskilt till basen. Du har mera effekt att hämta av ett monoblock och väljer man tex. BC four limited så har man mycke mera effekt till resterande högtalare (det dubbla typ)

Detta pga. att du har basen placerad som du har, tror att ryggstödet kommer dämpa basen ganska duktigt.
Senast redigerat av TT-Avant (31 december 2011)

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
31 december 2011
Kort förklarat. Mer för pengarna, men tar dock minst dubbla platsen.

-sommar ska de va....
4 528 Inlägg
31 december 2011
Trådstartare
Jag är inte främmande för att öppna upp ryggstödet med ex perforering , ska kolla vidare på tipset med stegen, har inte hämtat ut det ännu. Och plats finns det gott om , ska ju bara ha bilen till finåkning men tror ni att jag behöver även ett till batteri om jag har två steg?

6 851 Inlägg
31 december 2011
eastmotorsport skrev:
Jag är inte främmande för att öppna upp ryggstödet med ex perforering , ska kolla vidare på tipset med stegen, har inte hämtat ut det ännu. Och plats finns det gott om , ska ju bara ha bilen till finåkning men tror ni att jag behöver även ett till batteri om jag har två steg?

Har du ett bra batteri fram och inte ska spela mycke stillastående utan laddning så tror ja du klarar dej, ja ha gjort det hela året iaf. Men vill du ha ett steg till basen, så kan ett BC One Digital vara bra, effektivt steg med 86% verkningsgrad wink

6 851 Inlägg
31 december 2011
Nitromast skrev:

Vill man spara plats men ha separata steg kan man kika på JL Audios XD steg. De är små smile

-sommar ska de va....
4 528 Inlägg
31 december 2011
Trådstartare
Ska titta på det där 4-kanals efter helgen och kolla upp en monoblock också , bra med fina tips , det tackar jag för :-)

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
31 december 2011
TT-Avant skrev:
Nitromast skrev:

Vill man spara plats men ha separata steg kan man kika på JL Audios XD steg. De är små smile

Yes, dock blir det mer med strömmatning och säkringar. MEN blir nog aldrig ett kombinationssteg för min del. Även om det kanske är ganska smidigt.

6 851 Inlägg
1 januari 2012
Nitromast skrev:
TT-Avant skrev:
Nitromast skrev:

Yes, dock blir det mer med strömmatning och säkringar. MEN blir nog aldrig ett kombinationssteg för min del. Även om det kanske är ganska smidigt.

Nje..XD stegen drar mindre ström, men kan leverera lika mycke effekt som tex. A/B steg. Eller hur menade du nu?

-sommar ska de va....
4 528 Inlägg
1 januari 2012
Trådstartare
Har tittat igenom några andra förstärkaralternativ nu och hittat Magnat Edition Mono samt Magnat Edition Four som säkert räcker för min del.  Någon som har testat dessa steg ?

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
1 januari 2012
Nitromast skrev:
TT-Avant skrev:
Nitromast skrev:

Varför inte om man får fråga?
Finns rätt brutala femkanalre att tillgå om fem kanaler räcker till smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

6 851 Inlägg
1 januari 2012
eastmotorsport skrev:
Har tittat igenom några andra förstärkaralternativ nu och hittat Magnat Edition Mono samt Magnat Edition Four som säkert räcker för min del.  Någon som har testat dessa steg ?

Japp har testat dem alla..gäller alla Magnat steg (och högtalare) du idag kan köpa wink haha.
De är klart underskattade steg. För vad dem kostar så är de riktigt bra..Men väljer du Selection högtalare, så välj Four LTD steget, det andra blir lite för klent.

1 045 Inlägg
1 januari 2012
magnat stegen fick ok i test från tyskland,,, satt läste från förra året, men finns bättre märken för samma peng och billigare,,, nu har jag inte lyssnat på dom här sista magnat stegen. bara läst..

6 851 Inlägg
1 januari 2012
NMI skrev:
magnat stegen fick ok i test från tyskland,,, satt läste från förra året, men finns bättre märken för samma peng och billigare,,, nu har jag inte lyssnat på dom här sista magnat stegen. bara läst..

Vilka tester menar du då? Menar du Black Core så vill ja minnas att de vann i Auto HiFi med Five, One, One Digital
och fick" Bästa förstärkaren/slutsteget 1991-2011" - MAGNAT Classic 360. wink

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
1 januari 2012
TT-Avant skrev:
NMI skrev:

Vilka tester menar du då? Menar du Black Core så vill ja minnas att de vann i Auto HiFi med Five, One, One Digital

Man kan ju dock börja fundera på vart grundkonstruktionen i det steget kommer ifrån.....tänk på ett idag C-märke som har haft steg med samma sifferkombinationer wink

Dock säger det inte mkt för delade grunden till MÅNGA stegtillverkares tänk....
Bara en fotnot.....lite curiosa smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

6 851 Inlägg
1 januari 2012
Lonefox skrev:
TT-Avant skrev:
NMI skrev:

Man kan ju dock börja fundera på vart grundkonstruktionen i det steget kommer ifrån.....tänk på ett idag C-märke som har haft steg med samma sifferkombinationer wink

Dock säger det inte mkt för delade grunden till MÅNGA stegtillverkares tänk....
Bara en fotnot.....lite curiosa smile

Skulle tro att det kommer från dem själva. Detta pga. att de Magnat, eller Audiovox, gör detta själva.
Men desan finns det många som tar efter när dem slutar med sin "line".
Så grunden kommer från dem själva och Magnat har mer eller mindre alltid tagit fram sakerna själva.
Om man tittar på endel steg som Magnat har haft, men slutat med, så ser man idag tillverkare som använder samma chassie och endel innehåll som är väldigt lik, även spec. är snarlik, men som sagt. Magnat har redan lagt ner serien och varför ska då inte någon annan tillverkare få köpa dessa chassien wink
Detta gäller även basar och högtalare, korgen har dem haft för XX år sedan, men dem återfinns idag på andra märken, både mer och mindre kända.
Det är mest i detta landet som Magnat inte är så stora, men går du ut i Europa så är dem betydligt större, även innom EMMA Europa tex.

Men nu vart det mycke OT och beklar. Men det handlar dock fortf. om samma märke som TS skrev om.

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
1 januari 2012
TT-Avant skrev:
Nitromast skrev:
TT-Avant skrev:

Nje..XD stegen drar mindre ström, men kan leverera lika mycke effekt som tex. A/B steg. Eller hur menade du nu?

Nej jag menade att det blir ju alltid ett strömfördelarblock + en till säkring, jordkabel och matarkabel med ytterligare ett steg. Även om det inte är mycket mer jobb!

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
1 januari 2012
Lonefox skrev:
Nitromast skrev:
TT-Avant skrev:

Varför inte om man får fråga?
Finns rätt brutala femkanalre att tillgå om fem kanaler räcker till smile

Jo absolut. Men de brukar ligga ganska högt i pris också. För min egen del just nu skulle det egentligen räcka med ett fyrkanals.

6 851 Inlägg
1 januari 2012
Nitromast skrev:
TT-Avant skrev:
Nitromast skrev:

Nej jag menade att det blir ju alltid ett strömfördelarblock + en till säkring, jordkabel och matarkabel med ytterligare ett steg. Även om det inte är mycket mer jobb!

Jasså det va så du menade..haha, massuppfittade väl det lite då. solly wink
Men ja det har du helt klart rätt i, men i många fall oxå förhoppningsvis bättre wink

Sök