3541
Sök

Audi S3-01 varningslampa tänds vid hjulspinn. Varning försvinner vid omstart. Vad kan det bero på?

3 Inlägg
14 september 2011
Trådstartare
Hej!

Jag har en Audi S3-01 med 210 hk (orginal) men nu något mer efter ppc trim.
Den har gått 19 000 mil och har blivit servad enligt anvisningar.
Hade den nyligen inne för byte av länkarm vänster bak och hjulinställning.

Den är ny besiktad men har haft ett problem sen jag köpte den som jag inte vet vad det kan vara.
Jag har provat att köra igång mitt diagnosverktyg, men den visar inget onormalt.

När man gasar och svänger från stilla stående eller i väldigt låg hastighet så att hjulen släpper lite
kommer ett stort rött utropstecken upp på skärmen och det piper till.
Om man därefter stänger av tändningen och startar bilen igen så är allt som vanligt.

Det spelar ingen roll om jag stänger av antispinn funktionen.
Det känns även som att den är lite trög att backa med, om man backar väldigt sakta och svänger lite.

Vad kan det här bero på?
Behöver man uppgradera haldex systemet?
Eller kan det vara spindlar som behöver bytas?

Vad kan ni rekommendera att jag ska göra och vad kan det kosta?

MVH

Robin

1 758 Inlägg
15 september 2011
Eftersom varningen kommer när det spinner så tycker jag det verkar troligt att det är något med anti-spinnsystemet. T.ex. att den får felaktig/ingen signal från någon givare. Fungerar systemet som det ska?

181 Inlägg
15 september 2011
Jag tror också att det är nån av ABS givarna. Jag hade samma fel på min Golf och hittade inget själv, men fick kopplat in den på riktig verkstads dator och den visade av där var temporärt fel på vänster bak. Alltså inte hel kass men dålig.. Efter byte så slutade oxå dumheterna med min lampa.

Får lägga till att ABS givaren och Antispinn delar lampa på den iaf..

Mvh Kenta
Senast redigerat av DJchaoz (15 september 2011)

VAG Tekniker
101 Inlägg
15 september 2011
Låter lite som det är en ABS givare som spökar.
Tar du bilen till en riktig VAG verkstad så får du ut vad det är för fel.
Kostnaden hamnar väl på ~3500kr, ge o ta lite.
~500kr för avläsning av felminnet, ~1500kr för en givare (OM det nu är det som är felet) och ca ~1500kr i arbete.

Sitter också i en tanke om det kan vara ABS Styrdonet ev ABS enheten som spökar.
Känns dock långsökt men, då hamnar priset en bra bit över det jag nämnde ovan. Repsats till ABS enheten ligger mellan 2500 ~ 7000kr. Är det styrdornet så kan du minst dubbla priset för repsatsen. Och då är det bara materials kostnaden. Tillkommer en hel del arbete och grund inställningar som ska göras.

Hade jag varit du så hade jag iallafall åkt in och bokat en felsökning för att få reda på vad felet är. Är det en ABS givare så går ju detta och byta på egen hand om inte har tummen rätt i näven :>

Lycka till smile

3 Inlägg
4 november 2011
Trådstartare
Vart sitter ABS Styrenheten på Audi S3? Var och läste av koderna hos Audi och alla 8 felkoder pekade på ABS - styrenheten. Kompisen säger att det ska vara lätt att byta om man bara hittar den och hittar en ny som passar såklart smile

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
4 november 2011
RTs3 skrev:
Vart sitter ABS Styrenheten på Audi S3? Var och läste av koderna hos Audi och alla 8 felkoder pekade på ABS - styrenheten. Kompisen säger att det ska vara lätt att byta om man bara hittar den och hittar en ny som passar såklart smile

när min ABS-styrenhet gav upp på A4:an så skickade jag skiten till innosund för reparation, kostade 1700 + frakt om jag inte minns fel..

http://www.innosund.com

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

684 Inlägg
4 november 2011
Hade samma problem fast på en v70 och då var det tandkransen(?) tror jag det heter på ena fram"hjulet". Alltså kransen som hör till abs,antispinn.

T-gul i hjärtat, T-röd i blodet, volvo for life

3 Inlägg
7 november 2011
Trådstartare
Tack för tipsen! Men är det någon som vet vart ABS Styrenheten på Audi S3? Tänkte börja med att plocka loss den och kolla om det är något synligt fel.

// Robin

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
8 november 2011
RTs3 skrev:
Tack för tipsen! Men är det någon som vet vart ABS Styrenheten på Audi S3? Tänkte börja med att plocka loss den och kolla om det är något synligt fel.

// Robin

Vet inte exakt var den sitter i S3:an, går dock inte att se fel på, en "stor" metallklump med ett gäng små rör anslutna och en svart plastklump fastskruvad på ena sidan. Dock så kan du mer eller mindre glömma synliga fel då både styrdonet (plastklumpen) och själva ABS-enheten (metallklumpen) är helt tillslutna, att lossa rören från metallklumpen är dessutom en dålig idé om du inte vill ge dig på att lufta bromsar och annat skit. Dessutom river du bort grejorna helt i onödan om det är en av kransarna/givarna som är dålig. Mitt tips: (som alltid kan tyckas) kolla felkoder hellre än att börja riva ur delar på måfå...

edit: Eftersom det bara visar sig vid hjulspinn så låter det mer troligt att det skulle vara en spökande krans eller givare snarare än ABS-styrdonet.
Senast redigerat av TS_quattro (8 november 2011)

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

______________JDM______________
204 Inlägg
8 november 2011
Nu läste jag att fenomenet visar sig när du svänger, vad jag vet så får man inte upp en felkod på mekaniska fel, iallafall inte när det gick på min saab 93, då märktes det på oljud vid körning osv.

Om problemet kommer när du svänger och det bara är en vanlig varningslampa o inget annat som lyser så kan ju risken vara ganska stor att det bara är för lite bromsvätska, så att den sensorn där känner av att det är lite när du svänger?

Dumt att inte kolla innan man blandar in VAG.

Är det inte det så lägget jag min röst på givare som ballat ut för själva mekaniken kan ju inte säga till att den är paj eller?

Den som har funnit, Har sökt en hel del med!!

Sök