Av dem du nämner tror jag Corolla är mest felfri, men jag hade inte valt någon av dem. Små bilar med tveksam komfort, säkerhet och i en del fall även förbrukning. Småbilar med små motorer är ofta snåla vid stadskörning men törstiga i lite fart.
Alternativet är den lite större, bekvämare och säkrare vardagsjapanen. Av dessa modeller upplever jag Nissan Primera som bäst, denna har i alla fall lite körglädje i form av ett spänstigt chassi jämfört med sina konkurrenter.
Jag kommer inte på så många andra alternativ i den prisklassen, Volvo exempelvis är visserligen stryktåliga och förhållandevis billiga att äga men dricker bensin så att man snabbt tröttnar. Du kan hitta en ok SAAB 9000 för din budget, en lyxigare bil än Primera men den kan och kommer sannolikt också krångla mycket mer än en Nissan.
Du kan också hitta en gammal Mercedes, en 200e eller 230e. W124 brukar kallas som en av de bäst byggda modellerna någonsin och är rejäl på alla sätt och vis, även säkerheten som var klassledande på sin tid är ett stort plus. Tidiga årsmodeller kan rosta ganska rejält lite överallt, sällan annat än skönhetsrost men det ser ändå tråkigt ut. En sådan tysk hade jag nog valt om jag vore dig!
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.