Mcket prat om kokurser tycker jag... Har man bara som företagare koll på ekonomin, ser till att stålar finns på kontot när skatten skall in och de löpande utgifterna sköts så är det inga problem. Att börja gambla och "tro det löser sig" när det börjar bli ebb i kassan. Kanske ta nya kortfrist lån och skjuta skatteinbetalningen åt sidan eftersom skattekontoret i princip inte skickar ut kravbrev och inbilla sig att nästa månad blir säkert bättre... Då börjar man vara ute på djupt vatten.
Nä tro på dig själv och börja med (som redan sagts) en rejäl marknadsundersökning. Almi företagspartner
http://www.almi.se/ är ett het tips som kan hjälpa till.
2, En revisor är inga probs att hitta. Tips; Kolla med nära och bekanta som redan kör eget. Gå på deras rekomendationer när det gäller revisionsbyrå och tänk på att du kan alltid byta sedan ifall det känns fel.
3, Ring din bank och boka en tid på företagsidan. Förklara dina tankar för du måste ha en bra rellation med en bank för massor inom ett företag går genom banken.
4, Ett bra bokföringsprogram är idag ett krav. Det blir enkelt både för dig själv och revisorn. Jag personligen har jättesvårt för papper eller rättare sagt... Jag är inte intresserad så allt hamnar på hög. Förklarade det för min revisor och hon tipsade då om Fort Knox. Jätte enkelt och hyggligt billigt där man löser en licens
enbart på de delar du behöver för ditt företag. Till skillnad på ett program där du köper rubbet och kanske använder en tredjedel. Allting ligger online och du barav kopierar ut det som behövs i fråga om fakturor, kvitton, kassa osv. Men fördelen var att då slipper man köpa ett svindyrt kassaregister som blev lagkrav för styvt ett år sedan. Sedan kan revisorn på min inrådan gå in i min bokföring på distans och rätta till mina misstag. Finns givetvis andra program men när man inte vet så måste man ju gå på rekomendationer.
5, Försäkring... Samma där, boka tid hos ditt försäkringsbolag, alternativt be dom komma ut på plats för att se över försäkringsskyddet. Just försäkringar är VIKTIGT! Framförallt för ditt eget skydd eller tex. en miss vid ett kamrembyte på en dyr BMW
Finns givetvis massor av mer du måste tänka på...