3746
Sök

Problem med Saab 900 som inte startar

6 Inlägg
12 maj 2005
Trådstartare
#1
Tänkte jag kanske kunde få lite hjälp på detta forum.

Har nyligen fått mig en Saab 900 -87:a. Den funkade fint första tiden och det hade heller inte vart några problem med den tidigare.

Sedan plötligt så hade den svårt att starta en dag. Tillslut startade den upp på några cylindrar och det dröjde ytterligare innan den var igång på alla. Sedan var det inga problem att starta.

Dagen efter startade den inte alls...

Jag böt tändstift och den funkade fint igen... Efter några dagar kom exakt samma problem tillbaks. Första dagen startade den efter mycket om och men. Och andra dagen inte alls.


Tog ut, torakde tändstiften, kollade kablar m.m och testade sedan. Då startade den fint efter. Sedan tog det några dagar så återkom samma problem.


Har nu testat att byta tändspole, alla kablar m.m. men samma prblem återstår.


Testar man att hålla kabeln som kommer från tändspolen till fördelaren en liten bit ifrån där den ska sitta (så gnistan förstärks) så startar den fint. Men sättar man på kabeln ordentligt så startar den inte alls.


Har inte mycket kunskaper om motorfixande men tänkte någon annan kanske haft liknande problem som kan hjälpa mig lite på traven...

draminbil.nu
1 382 Inlägg
12 maj 2005
#2
provat att byta fördelare? kan annars bara vara fukt i den.. torka ur den och kolla så den inte är helt sönder sliten innuti..


6 Inlägg
12 maj 2005
Trådstartare
#3
Fördelaren är hyffsat ny, bytt inte så långt innan jag fick bilen. Den känns ganska fräsch.

draminbil.nu
1 382 Inlägg
12 maj 2005
#4
rotorn och allt då antar jag eller?


SMR | SM Racing
280 Inlägg
17 maj 2010
#5
mindre soppa ?

om stiften blir så blöta som du säger


5 710 Inlägg
18 maj 2010
#6
Grim_reaper_SwE skrev:
mindre soppa ?

om stiften blir så blöta som du säger

*Blåser en fanfar*
Lyft av 5 år gammal tråd måste vara veckans rekord va? smile

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

plankan
18 maj 2010
#7
900 MY 87 måste vara den gamla B201 8 Vent.

Ett std fel på dom brukar vara spridarna som "läcker" dom står och droppar när motorn är avstängd.

Om du efter att ha låtit bilen stå över natten plockar av stiften innan uppstart -
är dom blöta redan då ??

110 Inlägg
18 maj 2010
#8
plankan skrev:
900 MY 87 måste vara den gamla B201 8 Vent.

Ett std fel på dom brukar vara spridarna som "läcker" dom står och droppar när motorn är avstängd.

Om du efter att ha låtit bilen stå över natten plockar av stiften innan uppstart -
är dom blöta redan då ??

Ska kolla de, men spridar bilden va obefintlig på dom, de va mer en stråle. Men lika på alla :S Är det spridarna eller bränslefördelaren?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=178694

Där är min tråd, vart struligt här.
Tack, Mvh MArkus.


614 Inlägg
18 maj 2010
#9
Lummeman skrev:
Tänkte jag kanske kunde få lite hjälp på detta forum.

Har nyligen fått mig en Saab 900 -87:a. Den funkade fint första tiden och det hade heller inte vart några problem med den tidigare.

Sedan plötligt så hade den svårt att starta en dag. Tillslut startade den upp på några cylindrar och det dröjde ytterligare innan den var igång på alla. Sedan var det inga problem att starta.

Dagen efter startade den inte alls...

Jag böt tändstift och den funkade fint igen... Efter några dagar kom exakt samma problem tillbaks. Första dagen startade den efter mycket om och men. Och andra dagen inte alls.


Tog ut, torakde tändstiften, kollade kablar m.m och testade sedan. Då startade den fint efter. Sedan tog det några dagar så återkom samma problem.


Har nu testat att byta tändspole, alla kablar m.m. men samma prblem återstår.


Testar man att hålla kabeln som kommer från tändspolen till fördelaren en liten bit ifrån där den ska sitta (så gnistan förstärks) så startar den fint. Men sättar man på kabeln ordentligt så startar den inte alls.


Har inte mycket kunskaper om motorfixande men tänkte någon annan kanske haft liknande problem som kan hjälpa mig lite på traven...

Hade samma typ av fel på min gamla volvo 940 faktist.. väldigt snarlikt..

Och för min del var det så att bilen blev väldigt segstartad när det var fuktigt ute eller regnade.. ibland gick det inte alls..

Har du plockat isär och gjort rent och kollat stiftena på fördelarlocket och rotorn? och kollat så att fördelaren sitter fast ordentligt?

Kommer det in minsta lilla fukt eller vatten där så kan bilen bli väldigt svår att få igång.

Rybbe

Lite stoft från Tingeling och vi svävar iväg, Välkommen åter till våran skruvade värld


Sök