3592
Sök

Köpråd: Student ska köpa bil 30k-45k

12 Inlägg
17 september 2011
Trådstartare
#1
Hallå där, jag måste inhandla en bil omgående då jag är i behov av den, kommer att använda den 2-3 gånger per vecka ev mer om man jobbar på helger.

Bilen kommer endast att ha trafikförsäkring, då jag anser att en bil i denna prisklassen inte är värd ~5000kr i försäkring varje år.

Några enkla kriterier

Vill ha en fräsch och stabil bil gärna från 2000 och senare.
Ska hålla minst 3år, vilket är tiden jag kommer behålla den innan jag säljer/skrotar den.
Den ska vara billig i service och försöka undvika en bil som ska byta kamrem närmsta åren.

Jag är inte den händiga typen vad det gäller bilar, så jag underviker att mecka med den själv. Jag kan inte heller så mycket om bilar så om jag ska gå och köpa en så vet jag inte riktigt vad jag ska kolla efter för att inte bli lurad. Jag vill helt enkelt åka till säljaren provköra bilen höra och känna en bilen rullar som den ska sen köpa den.

Men med dagens samhälle så går ju inte detta då alla försöker luras och sälja skrotbilar med gömda fel man själv måste titta efter.


Har kollat lite på vw golf/polo men dessa är ju närmare 40 000 om man ska ha någon i bra skick som inte är för gammal.

Har även tittat mycket på saab som just nu ser ut att vara väldigt billiga.

2 exempel

http://www.blocket.se/stockholm/SAAB_2_ … 11&w=1

http://www.blocket.se/stockholm/SAAB_9_ … 11&w=1
Senast redigerat av Whey (29 april 2012)

173 Inlägg
17 september 2011
#2
s40 v40  vore något sen kanske även någon äldre golf3/4, passat audi finns ju med

Allmänt envis
12 512 Inlägg
17 september 2011
#3
Volvo S40/V40 hade dels en stor mängd problem under sin livstid och sedan är den ungefär lika billigt byggd som en japansk bil: Och då tycker jag du skall köpa en sådan istället.

Honda Accord eller Nissan Primera, körglada, pålitliga och förhållandevis billiga i drift. Bättre än en Volvo är sämre och kostar mer. smile

SAAB i all ära, driftsäkerheten är inte i topp och just den T7-spis som sitter i dessa årsmodellerna hade stora problem med oilsludge vilket kunde orsaka motorskador. Visst, som någon SAAB-entusiast snart kommer tänka så finns det en lösning på problemet men det innebär inte att alla bilar har fått denna monterad eller att vissa exemplar inte tagit skada innan detta monterades.

En 9-3 är en lite mysigare bil än en Accord eller Primera, med mer karaktär, men inte bättre och vill du bara ha en billig och pålitlig bil tror jag det är fel bilmärke!
Senast redigerat av Rquired (17 september 2011)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

____________________________________
1 340 Inlägg
17 september 2011
#4
Rquired skrev:
Honda Accord eller Nissan Primera, körglada

Det där gick inte ihop du wink

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

93 Inlägg
17 september 2011
#5
köp en volvo 740 eller 940 dom e goa bilar extra plus om det sitter en D24TIC i den

957 Inlägg
17 september 2011
#6
Honda accord är jävligt bra bil  det kan jag  stakt rekomendera  kolla bara så att  all servis är  gjort på den  så  är det inga problem  min  gammla lärar har en  accord som har rullat 33 000  och den går hur bra som helst plus den är automatar  och endå  dricker den  0.7L/milen men hans är  97a   års model om jag inte har helt fel


Allmänt envis
12 512 Inlägg
17 september 2011
#7
RightFront skrev:
Rquired skrev:
Honda Accord eller Nissan Primera, körglada

Det där gick inte ihop du wink

Inte? Du får ursäkta mig men ett bra chassi, god väghållning, bra styrning och en pigg motor gör en rolig bil i mina ögon sedan är det ingen Ferrari förstås.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

2 400 Inlägg
17 september 2011
#8
Glöm saab om du vill ha säker bil. Börja skriv "motorhaveri" på google så kommer du se att google vill skriva "motorhaveri saab" big_smile Annars så rekommenderar jag en toyota eller golf.


A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
17 september 2011
#9
Håll dig borta ifrån något med turbo! Brukar bli jävligt hög försäkring bara det är en liten snigel i bilen.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

12 Inlägg
17 september 2011
Trådstartare
#10
Fantastisk med svar..

Först och främst självklart ingen bil med turbo då det innebär oftast mera kostnader i form av service,bränsle,skatt mm mao fallerar den på alla punkter, sen om man skulle ha oturen att vara med om turboras blir det ingen rolig historia.

Som jag skrev i första posten så vill jag helst ha en fräsch bil gjord på 2000talet och inget äldre så inga 740 eller liknande. Ska man sitta i en bil så anser jag att den skall fräsch inredning och inget dammig ruckel som är 20+år gammal smile.

Det är lätt att tipsa om diversa bilmodeller, men kan ni komma med förslag i form av länkar till blocket så man vet exakt vad ni syftar på? t.ex. en s40/40 finns i massor av prisklasser beroende på årsmodell/miltal/skick osv.

Förresten vad tror ni om Ford focus miljöbil? fordonskatten är typ hälften mot andra bilar.

1 282 Inlägg
17 september 2011
#11
Skoda Fabia? smile
http://www.blocket.se/stockholm/Skoda_F … 11&w=1

Morsan o farsan har en Octavia av samma årsmodell och den har gått 19 000 mil nu utan några problem.
Sitter fortfarande original kamrem i den med tongue
Senast redigerat av Vita_Vargen (17 september 2011)


____________________________________
1 340 Inlägg
17 september 2011
#12
Rquired skrev:
RightFront skrev:
Rquired skrev:
Honda Accord eller Nissan Primera, körglada

Det där gick inte ihop du wink

Inte? Du får ursäkta mig men ett bra chassi, god väghållning, bra styrning och en pigg motor gör en rolig bil i mina ögon sedan är det ingen Ferrari förstås.

Kanske du har rätt i, men är ingen känsla, känns som små välsmorda symaskiner!
Trycker man ner gasen surrar det till lite och bilen sätter fart, jämnt och harmoniskt

När man gasar ska det kännas som en dunk i ryggen samtidigt som motorn vrålar, då är det körglädje
Sen är det väghållningen också, man ska känna vägen

De bilarna du skrev är förnuftiga, men ger ingen körglädje, min åsikt smile

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

2 400 Inlägg
17 september 2011
#13
Tror inte trådskaparen har råd med lyx eller enorm körglädje. Han vill ha en pålitlig bil som är ekonomisk och fraktar honom från punkt A till punkt B


957 Inlägg
17 september 2011
#14
Felplacerad skrev:
Whey skrev:
Fantastisk med svar..

Först och främst självklart ingen bil med turbo då det innebär oftast mera kostnader i form av service,bränsle,skatt mm mao fallerar den på alla punkter, sen om man skulle ha oturen att vara med om turboras blir det ingen rolig historia.

Som jag skrev i första posten så vill jag helst ha en fräsch bil gjord på 2000talet och inget äldre så inga 740 eller liknande. Ska man sitta i en bil så anser jag att den skall fräsch inredning och inget dammig ruckel som är 20+år gammal smile.

Det är lätt att tipsa om diversa bilmodeller, men kan ni komma med förslag i form av länkar till blocket så man vet exakt vad ni syftar på? t.ex. en s40/40 finns i massor av prisklasser beroende på årsmodell/miltal/skick osv.

Förresten vad tror ni om Ford focus miljöbil? fordonskatten är typ hälften mot andra bilar.

Du länkade ju själv till två turbobilar ? roll
Om det är dyrare att serva en turbobil(vilket jag inte tror) Så pratar vi om en ynka skillnad i pris som inte direkt görs varje månad.. Så länge du inte kör tokmycket förstås.
Jag har bland annat en V40 2.0T -03 och en S40 2.0T -01 för tillfället, båda med turbo alltså... Kan köra runt båda på 0.55l/m. Det tror jag inte går med sugmotorerna.

Sen har jag aldrig varit med om turboras i dom, inte heller mina vänner. Vi tillsammans har haft ca 10-15st.
Självklart kan det hända, men ytterst ovanligt.
Även dom som rullat närmare 30.000mil rullar ibland med blankt papper, och inte haft så mycket problem med dom som med andra bilar...(Har förbrukat en del igenom åren)

Försöker inte övertala dig till att köpa en, men kände att jag ville få fram det! tongue


Edit: Ford Focus är mysiga men trånga bilar. Går relativt billigt(dock inte så billigt som man vill tro)
Men väldigt billiga att äga.

För att komam ner på 0.55-0.65 måste du vara duktig på köra economisk med   men jag med min nya accord kan komma på 0.58 om jag varkigen vill  och det är en stor Sugmotor hela bilen väger  1.6 ton utan förare  så  det går visst med sugmotor med bara om man vill och kan  och  Vtec motorer är jävligt bra motorer


23 Inlägg
17 september 2011
#15
Om du vill ha mest modern bil för pengarna måste Saab vara det enda alternativet. Priserna ligger sjukt lågt så du får mycket bil för pengarna.

Kvalitet är väl dock mediokert och för att det ska bli ett billigt bilägande krävs nog att man kan fixa de enklaste sakerna såsom service själv. Det gäller i och för sig alla bilar. Ett plus är dock kamkedja så du slipper tänka på det.

Angåenda Saab och motorhaveri är det främst motorerna med Trionic 7 styrsystem dvs. og9-3 MY00-03 och 9-5 MY98-03 som är drabbade.


12 Inlägg
17 september 2011
Trådstartare
#16
Felplacerad skrev:
Du länkade ju själv till två turbobilar ? roll
Om det är dyrare att serva en turbobil(vilket jag inte tror) Så pratar vi om en ynka skillnad i pris som inte direkt görs varje månad.. Så länge du inte kör tokmycket förstås.
Jag har bland annat en V40 2.0T -03 och en S40 2.0T -01 för tillfället, båda med turbo alltså... Kan köra runt båda på 0.55l/m. Det tror jag inte går med sugmotorerna.

Sen har jag aldrig varit med om turboras i dom, inte heller mina vänner. Vi tillsammans har haft ca 10-15st.
Självklart kan det hända, men ytterst ovanligt.
Även dom som rullat närmare 30.000mil rullar ibland med blankt papper, och inte haft så mycket problem med dom som med andra bilar...(Har förbrukat en del igenom åren)

Försöker inte övertala dig till att köpa en, men kände att jag ville få fram det! tongue

Du ville ha länkar:

http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_s … 18&w=3

http://www.blocket.se/sodermanland/Volv … 18&w=3

http://www.blocket.se/kronoberg/Volvo_S … 18&w=3


Edit: Ford Focus är mysiga men trånga bilar. Går relativt billigt(dock inte så billigt som man vill tro)
Men väldigt billiga att äga.

Tack för svar, jo visst fan länkade jag till två turbobilar hade inte en aning om, jag såg de på blocket och tyckte de såg himla fräscha ut för det priset därav att jag länka hehe.

Av dem 3 länkarna såg den sista bäst ut, ett plus att de hade bytt kamrem vilket inte stod på dem andra.

Rumpmas
3 860 Inlägg
17 september 2011
#17
Felplacerad skrev:
Volvo S40 & V40 2.0T, 2001-2004
Enligt mig den bästa/smartaste bilen i den prisklassen.
Uppdaterad konstant sen 1996, billig att äga, går att snitta 0.55-0.65 i blandad körning.
Relativt felfri bil, som oftast är i bra skick.

Är du seriös nu? Du kör alltså en S40 2,0T på 0,55 blandat? Tror ingen annan S40-åkare slår det med ren landsvägskörning ens... roll
Senast redigerat av Andromeda (17 september 2011)


679 Inlägg
17 september 2011
#18
Andromeda skrev:
Felplacerad skrev:
Volvo S40 & V40 2.0T, 2001-2004
Enligt mig den bästa/smartaste bilen i den prisklassen.
Uppdaterad konstant sen 1996, billig att äga, går att snitta 0.55-0.65 i blandad körning.
Relativt felfri bil, som oftast är i bra skick.

Är du seriös nu? Du kör alltså en S40 2,0T på 0,55 blandat? Tror ingen annan S40-åkare slår det med ren landsvägskörning ens... roll

Jag trodde att han trollade .. 2.0T motorn drar knappast 0.55-0.65 blandat smile


Rumpmas
3 860 Inlägg
17 september 2011
#19
Whey skrev:
Felplacerad skrev:
Du länkade ju själv till två turbobilar ? roll
Om det är dyrare att serva en turbobil(vilket jag inte tror) Så pratar vi om en ynka skillnad i pris som inte direkt görs varje månad.. Så länge du inte kör tokmycket förstås.
Jag har bland annat en V40 2.0T -03 och en S40 2.0T -01 för tillfället, båda med turbo alltså... Kan köra runt båda på 0.55l/m. Det tror jag inte går med sugmotorerna.

Sen har jag aldrig varit med om turboras i dom, inte heller mina vänner. Vi tillsammans har haft ca 10-15st.
Självklart kan det hända, men ytterst ovanligt.
Även dom som rullat närmare 30.000mil rullar ibland med blankt papper, och inte haft så mycket problem med dom som med andra bilar...(Har förbrukat en del igenom åren)

Försöker inte övertala dig till att köpa en, men kände att jag ville få fram det! tongue

Du ville ha länkar:

http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_s … 18&w=3

http://www.blocket.se/sodermanland/Volv … 18&w=3

http://www.blocket.se/kronoberg/Volvo_S … 18&w=3


Edit: Ford Focus är mysiga men trånga bilar. Går relativt billigt(dock inte så billigt som man vill tro)
Men väldigt billiga att äga.

Tack för svar, jo visst fan länkade jag till två turbobilar hade inte en aning om, jag såg de på blocket och tyckte de såg himla fräscha ut för det priset därav att jag länka hehe.

Av dem 3 länkarna såg den sista bäst ut, ett plus att de hade bytt kamrem vilket inte stod på dem andra.

Den har ingen kamrem, den har kankedja. Men det finns många med dålig koll som skriver att kamremmen är bytt fastän de menar drivremmen, som driver servo, generator, vattenpump och AC.

Saab går bort för din del eftersom det inte finns någon Saab nyare än -98 utan turbo förutom 9-3 2,0i, och de är totalt undermotoriserade. Dessutom drar de klart mer än turbomodellerna.

I övrigt tänker jag inte försöka promota Saab. För vill du ha en bil nyare än MY2000 för 20-30k och samtidigt vill ha en bil du inte behöver åtgärda på 2-3 år är det ingen bil för dig. Tveksamt om det finns någon.
Senast redigerat av Andromeda (17 september 2011)


Rumpmas
3 860 Inlägg
17 september 2011
#20
Felplacerad skrev:
Constantine skrev:
Andromeda skrev:

Är du seriös nu? Du kör alltså en S40 2,0T på 0,55 blandat? Tror ingen annan S40-åkare slår det med ren landsvägskörning ens... roll

Jag trodde att han trollade .. 2.0T motorn drar knappast 0.55-0.65 blandat smile

Ja, om inte båda mina mätare ljuger förstås. Dom drar mindre i stan än på landsväg föresten.
Bästa snittet var en resa på 6 mil landsväg och 7mil stads, fick snitt på 0.53l/m.
och nej det är inte lätt gjort, haha. Man får köra väldigt tråkigt..

Men som sagt, om jag inte bryr mig om förbrukningen ligger jag på 0.77l/m
Min mor som också har en Fas 2 2.0T ligger på 0.95l/m......
Så allt beror på körsätt och hur bra man är på eco körning.

Visst...



Sök