3211
Sök

RGG Opel Manta GSI + Saab Turbo motor

67 Inlägg
19 september 2011
Trådstartare
#1
Hej!

Tänkte lägga upp en tråd med mitt manta projekt som precis som de flesta andra projekt spårat ur o blivit allt mer omfattande big_smile

Börjar med en lista med vad som är gjort i dagsläget (kommer bilder på byggandet efterhand).

Motor: Saab 2.0 turbo B202 kommer från en 9000 aero 1991.
Turbo: Holset 3ld med T3 split entry till att börja med, med stor 3" IC.
Grenrör: Hemmabyggt pulssplit grenrör med 40mm Hks kopia wastegate.
Bränsle: wallbro gss341 kopia (255L), delphi 893cc spridare.
Styrsystem: Adaptronic E420C.
Växellåda: Omsvetsad ZF låda från 525 TDS.
Bakaxel: 1030 från 240 med Aussielocker.
Invändigt: Fullbur och 2 corbeau stolar.

Framtidsplaner: Bygga klart det lilla som återstår och få allt att fungera.


Börjar med lite om bilen...

De hela började 2007 då jag tänkte skaffa ett gsi paket till en äldre manta B, men slutade med en hel bil.
Vill tacka gaers här på garaget för en bra affär som jag har haft och kommer att få mycke glädje av!!

Så här såg den ut vid inköp
https://www1.garaget.org/archive/103/102061/117034/117034-1106358.jpg

En gsi med 2.2a med enem y12 kam o extraktor med 2.5" avgas. kort styväxel och decarbon dämpare.

Första projektet blev att lacka om den, och blev mattsvart då det var enkelt och resultatet blev hyffsat bra, dock var färgen ingen höjdare (biltemas inomhusfärg) haha men de visste man ju innan.
https://www1.garaget.org/archive/103/102061/117034/117034-1106368.jpg

Finns en liten filmsnutt när jag ritar lite med den.
http://www.youtube.com/watch?v=hzI2weYlnwk

Efter ett år tröttnade jag på den värdelösa mattsvarta färgen blev ju skitig så fort de damma lite, så då blev det en mindre rostlagning
vit lack blev rätt nöjd med utseendet smile, tonade även om alla rutor, byggde en halvbur osv.

Så här såg den ut då.
http://img715.imageshack.us/img715/4872/ssl242721.jpg

http://img822.imageshack.us/img822/6320/ssl242681.jpg

Sen 2009 så blev den ståendes p.g.a strul med sprutet  och ett år utomlands, under den tiden började nya planer smidas, och så 2010 drog motorbytet igång.

Lite bakgrund till bygget iaf, men har som sagt hänt en del med bilen sen dess so stay tuned!!


Var inte blyga med o kommentera och komma med förslag!!! Är alltid kul med feedback :-)


Mvh
Ronnie


Svetsare
1 177 Inlägg
19 september 2011
#2
helt rätt big_smile
De va på tide haha.

(Bara fantasin sätter gränserna)

67 Inlägg
19 september 2011
Trådstartare
#3
Jo de va ju det, en projekt tråd lär man ha big_smile
Kommer lite mer bilder så småningom med.

Ha de bra!


9 Inlägg
21 september 2011
#4
kul!

en fråga, är T5 suite ett system för bara saab-motorerna? alltså att man kan ha kvar orginal härvan och bara byta till en t5 suite box?

du kanske inte vet alls, men testar att fråga iaf smile

Har en Opel Manta GSI -85 och en Manta GT/E -83

67 Inlägg
22 september 2011
Trådstartare
#5
off3r skrev:
kul!

en fråga, är T5 suite ett system för bara saab-motorerna? alltså att man kan ha kvar orginal härvan och bara byta till en t5 suite box?

du kanske inte vet alls, men testar att fråga iaf smile

T5 suite är vad jag vet bara för saabmotorer, men om du kollar på lowbudgetrides.com så finns mer info, samt guide för att löda dit anslutning på en box.

Hoppas de hjälpte lite iaf smile hur går de me bygget annars då?


67 Inlägg
22 september 2011
Trådstartare
#6
Dags för fortsättning på projektet,

Blir en liten bild update på delar som samlades innan motorbytet drog igång.

Sprutet som inhandlades Adaptronic e420c, detta var det första som skaffades, även innan motorvalet va gjort.
http://img840.imageshack.us/img840/2161/ssl29340.jpg

Motorn som inhandlades en b202 från 1991 saab 9000 aero.
http://img508.imageshack.us/img508/9809/b202h.jpg

En samling med delar till lufttilförseln, Kina IC, Flänsar, 40mm wastegate, Holset 3ld turbo.
http://img38.imageshack.us/img38/3965/img3813w.jpg

En låda järnskrot, men blev ett grenrör till slut tongue
http://img850.imageshack.us/img850/9396/img3929g.jpg

ZF växellådan inhandlades i form av en bmw 525tds
http://img251.imageshack.us/img251/3075/bmwol.jpg

Givetvis hårdtestades lådan innan demonetering big_smile
http://img827.imageshack.us/img827/7519/bmwb.jpg

Det får vara allt för denna gång, nästa update börjar byggbilderna så blir lite mer intressant big_smile big_smile

Ha de bra!!


5 Inlägg
23 september 2011
#7
Härligt att fler bygger på gamla Mantor smile

Prenumeration lagd
Senast redigerat av D.Savstrom (23 september 2011)

Opel Manta 2.0t (banracer)
Volvo V40 2.0t (bruksracer)

67 Inlägg
23 september 2011
Trådstartare
#8
D.Savstrom skrev:
Härligt att fler bygger på gamla Mantor smile

Prenumeration lagd

De är ju riktigt kul med gamla mantor smile så klart att man ska bygga på dom hehe. Hoppas på att ha den körbar innan årets slut, men färdig blir den nog aldrig hehe

Måste säga att du har gjort ett imponerande jobb på din manta, har att kollat på din projekttråd på osc då och då big_smile


67 Inlägg
25 september 2011
Trådstartare
#9
Dags för lite fortsättning på bygget smile

Lite bilder från när motorn lyftes i för att konstatera att inte ett piss passade...

Servo pumpen tas bort och ersätts avgeneratorn.
http://img853.imageshack.us/img853/9540/img3804x.jpg
Hamnar lagom långt bak hehe
http://img851.imageshack.us/img851/4301/img3809t.jpg
Trångt vid gaspedalen sad
http://img862.imageshack.us/img862/1240/img3805f.jpg

Skönt o varmt va de också när jag höll på tongue (frost på motorn o ett antal minus grader) men va fan, skam den som ger sig!!

Konstaterade att de lär byggas nytt grenrör, detta ledde till att turbon "måste" uppgraderas tongue Blev en Holset 3ld med t3 twin entry fläns till att börja med.

Innan motor fästen kunde byggas behövdes zf lådan svetsas om och monteras.

Började med att kapa bort sprängkåpan på saab lådan.
http://img831.imageshack.us/img831/7369/ssl21118.jpg

Sen så var det bara att svetsa den, hade tur och fick tillgång till riktig mig svets till alu, hade hört att alu skulle vara svår svetsat, men trots att det var min första gång tyckte jag de gick riktigt lätt smile Så här blev resultatet.
http://img545.imageshack.us/img545/9687/ssl21178.jpg

Motor och låda ihopmonterade (kommer givetvis att målas upp och snyggas till). Samt att det finns lite pill med koppling, kommer till en början att kasta dit bmw lamellen med saab tryckplattan, då båda är 228mm.
http://img171.imageshack.us/img171/1858/img3920u.jpg

Det får vara allt för denna gång, men kommer snart fortsättning. Var inte rädda för att kommentera!!, är kul o höra vad andra tycker, både bra och dåligt smile

Ha de bra!!


302 Inlägg
26 september 2011
#10
Frost?
Fränt projekt. Prenumererar förstås

67 Inlägg
27 september 2011
Trådstartare
#11
JonasCarlsson86 skrev:
Frost?
Fränt projekt. Prenumererar förstås

frost är väl frost tongue kallt som fan va det iaf...hehe

Hoppas att mantan ska bra tillslut big_smile Men har ju lite kvar att göra hehe

Tycker att du har gjort ett riktigt bra jobb med din amazon ser fin ut smile Har du några större planer för den då?

/Ronnie


Dkv
592 Inlägg
27 september 2011
#12
Kan nog bli fränt! smile
Va satsar du på för effekt då? smile
Hursom, trevligt med manta projekt! smile

Mvh Tommy

En del tror på gud, jag tror att jag ska ta en öl till....

3 466 Inlägg
27 september 2011
#13
Trevligt projekt! Tycker dock att de e lite tråkigt att du inte satsade på en B204 eller ännu hellre en B234 istället..

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

67 Inlägg
27 september 2011
Trådstartare
#14
Tommy_F skrev:
Kan nog bli fränt! smile
Va satsar du på för effekt då? smile
Hursom, trevligt med manta projekt! smile

Mvh Tommy

Tackar!! big_smile Tror nog att de ska bli ett fränt bygge när det är klart hehe

Vet inte riktigt vad jag satsar på för effekt tongue Är nog turbon som avgör det för stunden, men hoppas på runt 300 till en början, sen får jag se var det slutar hehe

Ha det bra!!

Mvh/Ronnie


67 Inlägg
27 september 2011
Trådstartare
#15
M_icke_ skrev:
Trevligt projekt! Tycker dock att de e lite tråkigt att du inte satsade på en B204 eller ännu hellre en B234 istället..

Kul att det gillas!!smile

Är medveten om att b204an eller b234an hade varit ett bättre val, men blev b202an av en tillfällighet. bra eller dåligt, det får jag se tongue går ju alltid o byta motor om man inte blir nöjd. Men tänkte att när det är dags för renovering så får den en kort topp samt kolvkylning. Så hoppas att det blir bra ändå smile

Mvh/Ronnie


126 Inlägg
27 september 2011
#16
Bara att köra på nu så man får åka en tur till sommaren!

När du är färdig så får du börja med jägermeistern smile

67 Inlägg
27 september 2011
Trådstartare
#17
Dags för lite fortsättning igen då big_smile

Denna gång med lite bilder på motorfästen och grenrörsbygget.

Motorfästen ihop punktade, kommer även att använda övre fästet.
http://img593.imageshack.us/img593/6775/img3927m.jpg


Började med att bygga mig en arbetsbänk i bekväm arbetshöjd tongue
http://img708.imageshack.us/img708/8935/img3930l.jpg

Först på listan var att mecka ihop en kollektor som blev hyffsad iaf... Sen var det bara dra igång med rörbitarna :p använde en lös topp för att dra fast flänsen i så den håller sig någolunda rak.
http://img821.imageshack.us/img821/8079/img3932yq.jpg

Efter 9+ timmars non-stop arbete så är det ihop punktat och blev rätt nöjd med resultatet smile Fick även en rejäl "sol bränna" i ansiktet vilket resulterade i skin byte haha Återstår uttag till Wastegaten.
http://img42.imageshack.us/img42/1907/img3935o.jpg

Sen dags för testmontering i bilen (en av många den dagen)... hehe
http://img109.imageshack.us/img109/2852/img3936yy.jpg

Wastegaten kommer att hamna på ovansidan precis innan turbon.
http://img163.imageshack.us/img163/7181/img3937o.jpg

Slutliga resultatet, lindat o klart. Lite kladdiga svetsar, men dom syns ju inte tongue
http://img189.imageshack.us/img189/5595/p8010007l.jpg

Det får vara allt för denna update smile men fortsättning följer.....

Ha de bra!!


67 Inlägg
27 september 2011
Trådstartare
#18
Repson skrev:
Bara att köra på nu så man får åka en tur till sommaren!

När du är färdig så får du börja med jägermeistern smile

Klart de ska bjudas på åktur nör den e klar big_smile Hoppas nog på att den e klar innan sommarn tongue men får se hur det går. Jägermeistern får vänta lite till, men ska nog få ordning på den me, men förblir nog nästintill orginal. Ha de bra.


67 Inlägg
3 oktober 2011
Trådstartare
#19
Då fortsätter jag med lite mer bilder på sånt som hänt... big_smile

Började provmontera Ic och kyl samt samt göra fäste till dom, dock behövdes ett annat kyl då anslutningarna behövde vara tvärsom jämfört mot 9000kyl, hittade dock lämpligt kyl från saab og900.
http://img577.imageshack.us/img577/3995/ssl21641.jpg

Testade även lite delar till tryckrör med skrot jag hade liggandes.
http://img818.imageshack.us/img818/1319/ssl21648.jpg

Under projektets gång så hittade jag även en lämplig bur, kommer att kompletteras lite.
http://img233.imageshack.us/img233/6673/bur4f.jpg

Har även samlat på mig ett par corbeau stolar som ska ersätta original utslitna recaro stolarna.
http://img718.imageshack.us/img718/3094/0079180079.jpg

Inredningsmässigt kommer den att bli relativt original då jag inte vill åka runt i en tom plåtburk tongue, så matta, dörrsidor osv. kommer att va kvar. Kommer även att täcka brandvägg och golv där baksäte satt med lämpligt material. Även då det är en busbil så kan det vara lite trevligt invändigt med. smile

Nästa update blir det bakaxel bytet smile

Ha det bra!


318 Inlägg
3 oktober 2011
#20
off3r skrev:
kul!

en fråga, är T5 suite ett system för bara saab-motorerna? alltså att man kan ha kvar orginal härvan och bara byta till en t5 suite box?

du kanske inte vet alls, men testar att fråga iaf smile

T5suite är för saabmotorn t5 ( den med röd tändkassett)

riktigt kul projekt!



Sök