Hej!
Tänkte lägga upp en tråd med mitt manta projekt som precis som de flesta andra projekt spårat ur o blivit allt mer omfattande
Börjar med en lista med vad som är gjort i dagsläget (kommer bilder på byggandet efterhand).
Motor: Saab 2.0 turbo B202 kommer från en 9000 aero 1991.
Turbo: Holset 3ld med T3 split entry till att börja med, med stor 3" IC.
Grenrör: Hemmabyggt pulssplit grenrör med 40mm Hks kopia wastegate.
Bränsle: wallbro gss341 kopia (255L), delphi 893cc spridare.
Styrsystem: Adaptronic E420C.
Växellåda: Omsvetsad ZF låda från 525 TDS.
Bakaxel: 1030 från 240 med Aussielocker.
Invändigt: Fullbur och 2 corbeau stolar.
Framtidsplaner: Bygga klart det lilla som återstår och få allt att fungera.
Börjar med lite om bilen...
De hela började 2007 då jag tänkte skaffa ett gsi paket till en äldre manta B, men slutade med en hel bil.
Vill tacka gaers här på garaget för en bra affär som jag har haft och kommer att få mycke glädje av!!
Så här såg den ut vid inköp
En gsi med 2.2a med enem y12 kam o extraktor med 2.5" avgas. kort styväxel och decarbon dämpare.
Första projektet blev att lacka om den, och blev mattsvart då det var enkelt och resultatet blev hyffsat bra, dock var färgen ingen höjdare (biltemas inomhusfärg) haha men de visste man ju innan.
Finns en liten filmsnutt när jag ritar lite med den.
http://www.youtube.com/watch?v=hzI2weYlnwkEfter ett år tröttnade jag på den värdelösa mattsvarta färgen blev ju skitig så fort de damma lite, så då blev det en mindre rostlagning
vit lack blev rätt nöjd med utseendet
, tonade även om alla rutor, byggde en halvbur osv.
Så här såg den ut då.
Sen 2009 så blev den ståendes p.g.a strul med sprutet och ett år utomlands, under den tiden började nya planer smidas, och så 2010 drog motorbytet igång.
Lite bakgrund till bygget iaf, men har som sagt hänt en del med bilen sen dess so stay tuned!!
Var inte blyga med o kommentera och komma med förslag!!! Är alltid kul med feedback :-)
Mvh
Ronnie