3108
Sök

Chrysler Sebring Cab 1999 2,5 V6 problem med avgaser

7 Inlägg
20 september 2011
Trådstartare
Hej jag har besiktning på lördag. Men mina HC och OC värdena är för höga.. Skulle det gå igenom om jag servar motorn (olja, oljafilter, luftfilter och tändstift) och sen tanka Etanol?

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
20 september 2011
eggi skrev:
Hej jag har besiktning på lördag. Men mina HC och OC värdena är för höga.. Skulle det gå igenom om jag servar motorn (olja, oljafilter, luftfilter och tändstift) och sen tanka Etanol?

Går ju inte att svara på men visst brukar det hända saker med värdena om man servar och det är länge sedan. Däremot brukar det ske mer på värderna om man långkör/varmkör och drar ur motorn riktigt. Hade en Firebird -93´a som hamnade på gränsen. -Ut å tyna han rejält i 10-minuter så mäter vi den igen sa bes. killen. Sagt å gjort... Våldskörde en rejäl sväng med tillhörande toppfartstest ute på landsvägen och se på f.. Det var inga probs med höga värden sedan.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

7 Inlägg
20 september 2011
Trådstartare
Men om jag tankar t.ex. 40% etanol, och sen våldkör den. Kan inte det sluta illa?

440 Inlägg
20 september 2011
Hej,

Jag har samma motor som du har i din bil.

Får jag fråga hur du vet att värdena är för höga? Gäller det ombesiktning?

Lyser Check-Engine-lampan i mätarhuset (fungerar lampan överhuvudtaget när du startar bilen?)? Går bilen bra eller är den orolig på tomgång, dricker mycket bensin osv.?

Lika bra att fixa felet istället för att fuska ihop det smile
Senast redigerat av chryslerstratus (15 april 2014)

7 Inlägg
23 september 2011
Trådstartare
Jag har precis importerat bilen.. Jag hade reg. besiktning. Då var HC och CO värdena för höga, han antecknade inte dem. Utan bara sa att jag måste fixa dem på ngt sätt.. Ifs.. då bilen var inte servad. Haft den i snart ett år, och vet inte när förra ägaren hade servat den.. Nyss kollade jag Check engine lampan, den lysser aldrig när man startar bilen..
Igår servade jag bilen med olja oljafilter luftfilter och tändstift. Annars går den bra. inga problem med tomgång eller ngt.. jag tycker att den dricker som en v6:a ska!

Så jag har besiktning imorgon, det jag ska göra är ska tanka 40% etanol, försöka hitta CRC MOTORFLUSH olja (hörde att den sänker alla utsläpper) Ska ordentligt varmköra den innan besiktningen.. Hoppas det går igenom!

440 Inlägg
23 september 2011
Hej,

Har du precis importerat den men haft den i ett år? Är  det flyttgods isf? Från USA? Eller EU-land?

Är det flkyttgods så ska den gå igenom oavsett vilka värden som står.

Min bil är från Kalifornien i USA varav den har 4 st lambdasensorer (hårdare krav på utsläppen i Kalifornien), de andra i USA har 2-3 sensorer tror jag.

Lyser aldrig check engine så är ju glödlampan defekt? Den ska ju lysa ca 3 sekunder vid uppstart som en indikation på att den fungerar. Ta bort mätarhuset och stoppa i en ny lampa så får du se om den lyser och om du ev. kan få ut felkoder genom att vrida nyckeln till ON-OFF-ON-OFF-ON inom 5 sek och räkna check engine-blinkningar från lampan.

På bilden ser det ut som att det är en USA-modell, kan vara så att den "ska ha" dåliga värden mot i USA där dom är godkända om den kommer från annan delstat än Kalifornien.

7 Inlägg
25 september 2011
Trådstartare
Jag köpte bilen för ett år sen i Lettland (eu land). Eftersom jag är lettisk medborgare så har jag haft bilen på mitt namn med försäkrning och allt sånt där. Nu när jag är i Sverige, tänker jag sälja den snart. så registrerar den här ist. Bilen ör USA modelen. har ingen koll på vart i USA den kommer ifrån.

hade besiktning igår. Den gick inte genom trotts etanol och k-sprit. HC 0,6 max tillåtna 0,3,              CO 200  max får vara 100.

Vad kan vara felet då? Katalysator? Luftmasmätare eller?
Senast redigerat av eggi (25 september 2011)

440 Inlägg
26 september 2011
Men fixa check-engine-lampan först av allt, den ska lysa i 2-3 skunder när man startar bilen.

Fungerar inte den så vet du inte om det finns någon felkod.

Lossa mätarhuset och byt ut glödlampan, annars blir det en gissningslek.

Sök