3650
Sök

Spacer på spacer

Aktiv Medlem
1 303 Inlägg
21 september 2011
Trådstartare
#1
Funderade på en sak

Om man ska köpa spacer som gör om från tex 4/100 till 4/114.3 och sedan vill ha ut fälgarna ännu mer pga breddad bil...går det lösa med yttligare en spacer som breddar typ 30 mm med samma bultmönster som dom nya?

Hoppas ni förstår vad jag menar smile

Mvh Christian

Japansk
72 Inlägg
21 september 2011
#2
Inga problem alls, bara att köra.

Samarbetspartners: SSR-Nordic, spacer.se, Raidopower.se

Aktiv Medlem
1 303 Inlägg
21 september 2011
Trådstartare
#3
ok så det går då alltså smile men slits inte allt grymt mycket? typ spindelleder bussningar mm
Senast redigerat av criller (21 september 2011)

Mvh Christian

213 Inlägg
21 september 2011
#4
Hjullagrena kommer att slitas mer.
Det ända sättet att lösa det är att bredda bak axel'n.

Aktiv Medlem
1 303 Inlägg
21 september 2011
Trådstartare
#5
Tanken är att köra 4 månader om året kanske..så det är kanske lugnt ändå smile men då har jag fått svar på min fråga smile tackar

Mvh Christian

213 Inlägg
21 september 2011
#6
Lite dumt att speca vilken tid man kör med bilen.
Finns ju folk som kör 4000 mil på 4 månader och sen finns det folk som kör 10 mil på 4 månader.

Men har du gamla hjullager så kan det vara på sin plats att byta dom innan.

Japansk
72 Inlägg
21 september 2011
#7
Jag har 75mm bak och 50mm fram och jag plågar min rätt hårt. Inga som hellst problem, är lite skitsnack att det är spacersen som avgör om lagren håller eller inte. Allt hänger på ET på fälgen och vart belastningen hamnar på däcket pga din hjulvinkel. Jag har rätt mycket camber bak så jag har min tyngdpunk på 5cm av däckets insida och för mig så ligger den ganska precis vid hjullagret så är ingen fara för mig iaf.

Att köra med spacers är precis som att köra med fel ET på fälgarna.
Senast redigerat av kristofski (21 september 2011)

Samarbetspartners: SSR-Nordic, spacer.se, Raidopower.se

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
21 september 2011
#8
Jag hade ju inte kört med flera spacerplattor på varandra då det lär ge onödigt mycket chans till vibrationer m.m. smile

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

Japansk
72 Inlägg
21 september 2011
#9
Är ju navring på dom, drar du åt ordentligt och kör med gänglåsning så är det inga problem.

Samarbetspartners: SSR-Nordic, spacer.se, Raidopower.se

213 Inlägg
22 september 2011
#10
kristofski skrev:
Jag har 75mm bak och 50mm fram och jag plågar min rätt hårt. Inga som hellst problem, är lite skitsnack att det är spacersen som avgör om lagren håller eller inte. Allt hänger på ET på fälgen och vart belastningen hamnar på däcket pga din hjulvinkel. Jag har rätt mycket camber bak så jag har min tyngdpunk på 5cm av däckets insida och för mig så ligger den ganska precis vid hjullagret så är ingen fara för mig iaf.

Att köra med spacers är precis som att köra med fel ET på fälgarna.

NU snurrar du rätt bra eller ?

ET på fälgen blir ju helt fel när man kör med spacer.

Säg att du ska ha ET 40 på orginal fälgar.
Sen sätter du på 40 mm spacer för att du har breddat bilen 40mm på varje sida.
Helt plötsligt har du ET 0. Det är alltså 40 mm bredare spårvidd på varje sida.
Då belastar du hjullagret mer än dom är beräknade för.

Sen är det inte alltid lagrena säger upp sig med en gång.
Det beror lite på vad det är för bil.
Vissa har väldigt stora lager som klarar mycket.

Japansk
72 Inlägg
22 september 2011
#11
Det jag sa är att det hänger på ET'n på fälgen och inte på själva spacersen beroende på om det är skadligt eller inte wink

Du får ju ha fälgar som klarar det hela. Ligger du på gränsen utan spacers och börjar bredda och slänga på säg 50mm så är det klart att lagren slits snabbare än utan.

Spacersen i sig är inte farliga utan det beror mer på fälgen, det är det jag försöker få fram iom att han skulle byta.

Samarbetspartners: SSR-Nordic, spacer.se, Raidopower.se

16 197 Inlägg
22 september 2011
#12
eller så beställer man fälgar som passar bilen/breddningen.. big_smile

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Japansk
72 Inlägg
22 september 2011
#13
evilaudio skrev:
eller så beställer man fälgar som passar bilen/breddningen.. big_smile

Touché ! big_smile

Samarbetspartners: SSR-Nordic, spacer.se, Raidopower.se

16 197 Inlägg
22 september 2011
#14
kristofski skrev:
evilaudio skrev:
eller så beställer man fälgar som passar bilen/breddningen.. big_smile

Touché ! big_smile

inte de billigaste men fan så mycke snyggare å bättre för hjullagren smile



typ så:

https://www1.garaget.org/archive/47/46283/107627/107627-1719362.jpg
Senast redigerat av evilaudio (22 september 2011)

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Aktiv Medlem
1 303 Inlägg
22 september 2011
Trådstartare
#15
evilaudio skrev:
eller så beställer man fälgar som passar bilen/breddningen.. big_smile

Jo det är ju det bästa smile men vill bara ha dom fälgarna sad

Mvh Christian

227 Inlägg
26 september 2011
#16
evilaudio skrev:
kristofski skrev:
evilaudio skrev:
eller så beställer man fälgar som passar bilen/breddningen.. big_smile

Touché ! big_smile

inte de billigaste men fan så mycke snyggare å bättre för hjullagren smile

det gör ju faktiskt ingen skillnad, om man har dina fälgar med tex ET0 utan spacers eller likadana fälgar fast med ET60 och 60mm spacers. Det är ju vars fälgbanan ligger i förhållande till anläggningsytan på bromsskivan som är intressant.

Det är då hursomhelst inga problem att åka med ganska ordentligt utflyttade hjul varken för hjullager eller dylikt.


Sök