3901
Sök

Köpa bil ljud till bilen, men vilka? hjälp!!!

55 Inlägg
22 september 2011
Trådstartare
Hejsan!

Köpte mej nyligen en bil, en Golf 3 -95, och skulle vilja byta ut högtalare mot något bättre.

Kan ni rekommendera något bra märke? inget för bra, bara medelmåttigt.

Tänkte på dessa?

http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … o6528.html
är dessa bra? skall driva dom med bilstereon.

Eleonore
Senast redigerat av eleonoree (22 september 2011)

3 187 Inlägg
22 september 2011
eleonoree skrev:
Hejsan!

Köpte mej nyligen en bil, en Golf 3 -95, och skulle vilja byta ut högtalare mot något bättre.

Tänkte på dessa?

Eleonore

eftersom du ska driva dom på stereon så skulle inte jag ha kört på högtalare med 2 ohm, stereon kan då bli överbelastad.

http://blekingebilradio.se/product.html … ory_id=168
jag skulle kört på dessa.
(antog att det bar koaxialer du ville ha)

55 Inlägg
23 september 2011
Trådstartare
finns det inga bilstereos som klarar 2ohm menar du?

6 851 Inlägg
23 september 2011
Vad har du för CD spelare idag? Ofta så brukar iaf. jag rekomendera att först byta CD/HU och är man inte nörjd efter detta, då byter man högtalare.

(Inlägg redigerat p.g.a otillåten marknadsföring. /Moderator)

3 187 Inlägg
23 september 2011
eleonoree skrev:
finns det inga bilstereos som klarar 2ohm menar du?

finns det säkert, dock skulle jag inte chansa.. men du göra la som du vill.
jag brukar inte köra 2 ohm på stereon.

Fixare
321 Inlägg
23 september 2011
Jag skulle råda dig att gå upp ett snäpp i prisklass och satsa på, GAS Silver GS620P. Även dessa finns hos BRL.
Men som TT-Avant tidigare skrev så är bästa tipset att byta HU först då detta är en punkt som det nästan alltid snålas på. En bra Huvudenhet är guldvärd i alla stereo byggen.

Lone Star Garage

2 665 Inlägg
23 september 2011
eleonoree skrev:
Hejsan!

Tänkte på dessa?

Eleonore

JBL är bra grejer. Uppåt 1000lappen ska du nog sikta på gärna lite över.
Men denna prisklass är nog ungefär lika som du har i bilen. Alltså meningslöst att byta till.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

3 187 Inlägg
24 september 2011
Rickard-v skrev:
eleonoree skrev:
Hejsan!

Tänkte på dessa?

Eleonore

JBL är bra grejer. Uppåt 1000lappen ska du nog sikta på gärna lite över.
Men denna prisklass är nog ungefär lika som du har i bilen. Alltså meningslöst att byta till.

varför köpa så dyra och sen driva dom med en stereo, som ger ut MAX 10 watt... du kan köpa högtalare för 5000 tusen, men driver du dom på stereon så låter det ändå skit..
så varför ska han köpa högtalare för MINST 1000??

2 665 Inlägg
24 september 2011
kallar du drygt tusenlappen för dyra????
Det gör inte jag. Det kallar jag lågbudget grejer.

Köper man ett kit för under tusenlappen då är det samma skit som sitter original i bilen.
O byter gör man väl för att det ska bli bättre. Runt 2000-2500kr/kit börjar det bli lite klass på grejerna.

Nej det låter inte skit om du driver fina högtalare med stereon!
Men det låter ändå bättre om du driver dem med ett steg.

Hur många watt stereon ger ut spelar ingen roll för ljudkvaliteten.
Tänkt på rörförstärkare på hemmasidan som bara ger ut 3-10watt o låter underbart säger många.

6 851 Inlägg
24 september 2011
Rickard-v skrev:

Köper man ett kit för under tusenlappen då är det samma skit som sitter original i bilen.
O byter gör man väl för att det ska bli bättre. Runt 2000-2500kr/kit börjar det bli lite klass på grejerna.

Tänkt på rörförstärkare på hemmasidan som bara ger ut 3-10watt o låter underbart säger många.

Det där stämmer inte helt va..
Nu får jag inte skriva ut märke, men jag installerar ofta saker under 1000:- för ett kitt och måste säga att kunderna blir väldigt förvånade. Driver man det sedan med en bättre CD/HU så är många mer nöjda en de räknat med.
Att byta ut org. CD/HU är och gör oftast väldigt stor skillnad. Där det inte gör så jätte stor skillnad är där man har orginal monterade slutsteg. Men även där KAN det ge endel skillnad ljudmässigt.

Så slutligen, som jag skrev innan. Börja med att byta ut CD spelaren till en BRA sådan. Är man eftr detta inte nöjd, då kan man börja kolla efter bättre högtalare. Antingen som klarar av att drivas på inbyggda effekten, eller så skaffa man slutsteg och allt vad det innebär.

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
24 september 2011
Rickard-v skrev:

Räcker ganska bra med 2 watt på en röris för att de ska låta wink Men 2st 7W monosteg inte fel heller! Men det sitter då inte 1000kr kit original i de flesta bilar. Åtminstonde inte de äldre. Skulle nog säga att installerar man ett kit för sådana pengar seriöst så låter det då väldigt mycket bättre. Sen blir det bättre om man skaffar ny kanske snäppet dyrare spelare.

3 187 Inlägg
24 september 2011
Rickard-v skrev:

för vissa är 1000 kr dyrt, ja!

snälla tror du det sitter högtalare för 1000 kr original i äldre bilar...
jag skulle aldrig köpa högtalare för över 1000 kr om jag ska driva dom på en stereo för vet att det kommer låta dåligt ändå. du nytjar aldrig en högtalare fullt ut på bara en stereo.
Senast redigerat av big-jepp (24 september 2011)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
25 september 2011
Vågar nog påstå att högtalare för 1000kr slår dom originalmonterade i dom allra flesta bilar, möjligtvis om man har något rejält originalmonterat system att det kan vara lika bra eller bättre. Går man däremot ner på högtalare för runt 500kr så blir det nog inte alltför ofta en uppgradering. Sen beror det såklart på vad det är för bil dom ska in i, en gammal Kadett från 90-talet kan man nog stoppa i vad som helst i och ändå få det bättre t.ex.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

2 665 Inlägg
25 september 2011
big-jepp skrev:

jag skulle aldrig köpa högtalare för över 1000 kr om jag ska driva dom på en stereo för vet att det kommer låta dåligt ändå. du nytjar aldrig en högtalare fullt ut på bara en stereo.

Nej inte kostar de 1000kr men jag tänker så här:
Av de 1000kr kitet kostar tjänar affären 200kr grossisten 200kr båtfrakt 50kr fabriken 100kr.
Kvar finns 450kr till 2diskanter 2st 6,5" o filter o en snygg kartong.
Kan bli runt 100kr för varje element.
O en bilfabrik som köper in 500000st högtalare åt gången får säkert dem för halva priset vid de kvantiteterna.
Alltså är det inte så stor skillnad på grejerna. Eller??

Klart det låter dåligt när du köper så billiga grejer.
Köper du bättre grejer så låter det bättre! Skillnaden i kvalitet finns ju oavsett vilken stärkare du har.
Men blir ju tydligare med ett steg då det bättre kitet visar sig från sin bästa sida.
Köper du sen ett riktigt bra steg så blir det ett lyft till.
Ett stereo steg för 1000kr eller 6000kr är det ju lite skillnad på.

Men i en bil är ju monteringen mint lika viktig.
Senast redigerat av Rickard-v (25 september 2011)

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
25 september 2011
Nu tycker ja ju att det börjar låta konstigt?.. Varför behöver ett kit som kostar 1000 lappen låta dåligt för att man driver det med stereon? Möjligt att du inte kan spela så högt o fortfarande bibehålla kvaliten. Men för det behöver dem inte spela dåligt på humana nivåer.

TS: Detta kanske kan vara något för dig? http://www.dbakuten.se/detail-item_id-318560
Senast redigerat av Nitromast (25 september 2011)

3 187 Inlägg
25 september 2011
Rickard-v skrev:
big-jepp skrev:

Nej inte kostar de 1000kr men jag tänker så här:
Av de 1000kr kitet kostar tjänar affären 200kr grossisten 200kr båtfrakt 50kr fabriken 100kr.
Kvar finns 450kr till 2diskanter 2st 6,5" o filter o en snygg kartong.
Kan bli runt 100kr för varje element.
O en bilfabrik som köper in 500000st högtalare åt gången får säkert dem för halva priset vid de kvantiteterna.
Alltså är det inte så stor skillnad på grejerna. Eller??

Klart det låter dåligt när du köper så billiga grejer.
Köper du bättre grejer så låter det bättre! Skillnaden i kvalitet finns ju oavsett vilken stärkare du har.
Men blir ju tydligare med ett steg då det bättre kitet visar sig från sin bästa sida.
Köper du sen ett riktigt bra steg så blir det ett lyft till.
Ett stereo steg för 1000kr eller 6000kr är det ju lite skillnad på.

Men i en bil är ju monteringen mint lika viktig.

det första du skriver om har jag inte en aning om så ska inte uttala mig om det, men enligt min åsikt så är ett par 1000 kr högtalare bättre än original i dom flesta bilarna. börjar dock bli bättre och bättre i nya bilar.

enligt mig är skillnaden inte stor med ett par billiga högtalare drivna på stereon och ett par dyra högtalare drivna på stereon. jo viss skillnad men den är så pass liten så enligt mig så är det inte värt det.

.

55 Inlägg
27 september 2011
Trådstartare
Hej!

Ursäkta att jag inte har svarat!

Jag är ute efter ett hyffsat bra ljud, inget overkill men inget dåligt heller, man tycker ju att byter jag ut högtalare för runt 1500-2000 så lär dom väl va bättre än högtalare som suttit i en bil sedan 95??

ny stereo skall inhandlas,

om ni vill får ni jättegärna sätta ihop ett system åt mig, just att jag vill driva med stereo är att det värkar krongligt att köra med steg? dra kablar osv? jag får iofs hjälp med det!

4st 6.5or och 2st 4'' ska inhandlas!

vill gärna försöka hitta ''rea saker'' högtalare osv,

har mds/brl i min stad, men kan även beställa

hjälp uppskattas!

max 2500 helst mindre (högtalare + steg) stereo fixar jag!

Ex:

http://www.mds.se/sv/product/181/MDS/Grand/Prix/GP3

+ jbl högtalarna.
Senast redigerat av eleonoree (27 september 2011)

55 Inlägg
27 september 2011
Trådstartare
bump någon? :p

3 187 Inlägg
27 september 2011
eleonoree skrev:
bump någon? :p

eftersom steget inte är stabilt i 2 ohm och högtalarna ligger på just 2 ohm, sååå nej.
du ska alltså ha steg, kablar samt 4 st 6,5" och 2st 4" för 2500?

6 851 Inlägg
27 september 2011
Nu ska vi se, om du ska ha 4x6½" och sedan 4" så måste slutsteg användas. Annars gör man så att man sätter 6½" kitt system i fram och kanske, för smidigaste säätt 6½" koax bak. 6½" i dörren och diskant på brädan, fasvänd gärna diskanten då det oftast blir bäst (inte alltid, men oftast).

Sök