3658
Sök

Att hitta felet på min v40...(Felet åtgärdat!)

16 Inlägg
24 september 2011
Trådstartare
#1
UPPDATERING LÄNGRE NER PÅ SIDAN!

Volvo v40se -98 21.000 Mil

Ska försöka skriva en lite mer utförlig text med felsymptom, tankar och funderingar. Till skillnad mot vissa andra som anser att "Min bil startar inte, vad är felet?" räcker som trådstart.


En liten bakgrundshistoria för att förhoppningsvis underlätta i felsökningen.

Händelseförloppet ser ut på såhär:

+- 10Liter bensin i tanken när jag stannade till och tankade full tank. Körde sedan en sträcka på 3 mil utan några som helst problem.
Parkerar bilen för att efter 10min åter igen ut och åka. Men det är nu problemet uppstår.
Bilen startar men lägger sig direkt på 400-500 varv, i låt oss säga 10 sekunder och går väldigt oroligt för att sedan dö. Vid nästa startförsök beter sig bilen exakt likadant fast vid detta försök dör den efter 5 sekunder. Vid ytterligare ett startförsök startar den inte överhuvudtaget, bara startmotorn som hackar sig runt men motorn vägrar att gå igång.


Nu börjar tankarna flyga runt och med mitt begränsade bilkunnande så funderar jag över vad felet kan vara och vad jag själv kan felsöka.
Bilens beteende när den la sig på lågt varvtal och sedan dog fick mig att fundera över,
"Får motorn bränsle?" Men en tanke om tändningen slog mig också.

Hur som helst så kommer nu en sammanfattning på vad jag själv felsökt, tankar och funderingar.


Tändning
* För att utesluta att motorn inte tänder köpte jag mig startgas, vilket visade sig vara en felaktig hypotes. Motorn startar och går runt ett fåtal sekunder med startgas, så tändningen är inte felet.


Bränsletillförsel 

Funderade kring bränslepumpen och dess funktion. Med tändningen på låter inte bränslepumpen, vilket den borde göra ett par sekunder, eller? Inte heller med startgas ger pumpen ifrån sig ett ljud.

Felsökte då pumpen genom att kolla upp om det kom någon ström i kabeln till pumpen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168341/168341-ddd1a5bd0621d332c9928fb3d999bdd6.jpg
Det visade sig komma 4! volt med tändningen på och det steg till 6 volt när motorn kickade igång med startgas. Vilket gjorde mig fundersam om det inte borde vara 12 volt i dessa lägen. Och att det då kunde vara ett kabelbrott någonstans i härvan.



Men för att testa om pumpen överhuvudtaget fungerar, gav jag den 12 volt med 2 kablar kopplade till en batteriladdare. Då kom ett snurrande ljud som indikerade att den fungerar? Eller kan det snurrande ljudet även uppstå om den är trasig?
Kopplade iallfall (-) till den första och (+) till den tredje, vilket gav liv i pumpen.
Den andra och fjärde antar jag tillhör bränslemätaren i intrumentpanelen, som för övrigt lever sitt eget liv. Men glöm den funktionen då jag kör med trippmätaren.
https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168341/168341-0c182061b77bbfbda97300d76c6856c6.jpg




Efter att pumpen snurrat ett par sekunder gjorde jag ett startförsök, men utan framgång.
Testade även en gång med startgashjälp men det gjorde ingen skillnad.
Vilket fick mig att fundera över följande.
*Pumpar den åt fel håll?
*Låter den bara, men inte pumpar soppa?
*Sitter det någon propp på väg till motorn, kanske bränslefiltret?
*Borde då inte bilen visa några symptom innan, om nu filtret eller något annat håller på att täppas igen?

Nu i efterhand kom jag att tänka på att kombinationen kanske gav pumpen signalen att pumpa baklänges? Vilket orsakade att motorn inte ville starta med min hjälp att köra pumpen.
Kan (+) till första och (-) till tredje vara det rätta alternativet för att pumpen ska skicka ut soppa i systemet?

Andra tankar, funderingar och frågor är välkomna!



Elfel
Kollade även i säkrings/relä-boxen. Den inringade säkringen tog jag bort och den visade sig vara hel. Kan någon av dom andra säkringarna/relä'na ha någon att göra med pumpen?
https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168341/168341-d23227a4edb8c15cea624edf8162af4f.jpg


Instrumentpanelen visar inga speciella lampor, förutom att detta uppkommer efter att ha försökt starta bilen. Detta tror jag inte har förekommit tidigare, då mätaren brukar indikera på full tank de första milen efter en fulltankning, för att senare visa helt galet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168341/168341-bf8b3dc7728452ca6036d4c87b36fd3e.jpg

Bateriet genererar 12 volt som den ska också.
Eventuella felkoder har jag inte möjlighet att läsa av själv, tyvärr.



Sammanfattningsvis så skulle jag uppskatta era åsikter, tankar och kanske till och med svar på mitt problem. Svarar mer än gärna på frågor!


/Brådis
Senast redigerat av Brodis (27 september 2011)

* Voff voff *
10 635 Inlägg
24 september 2011
#2
Har tyvärr inte svar på din fråga, men det var ett intressant nickname du valt!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

604 Inlägg
24 september 2011
#3
4 volt till bränslepumpen. Börja med att reda ut detta. Spänningsfall? 4 volt är för lite att driva pumpen.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
24 september 2011
#4
Brådhis skrev:
Har tyvärr inte svar på din fråga, men det var ett intressant nickname du valt!

//Brådhis

lol lol

C H E V R O L E T <3

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
24 september 2011
#5
Detta låter som samma sympton morsan min fick på hennes V70 98a!
Var inne på samma spår som dig m.m

Tillslut visade det sig att nyckeln var kass + tänddosan till nyckeln.
Hade exakt samma bekymmer som dig.
Enligt Volvo så gör bilen såhär när Immon går igång . Den startar halvakasst , sen dödar den bilen efter några Sek.
så mitt råd är Testa reservnyckeln.
Kolla upp så tänddosan eller va den nu heter är bra med.
Kan ju bara vara så enkelt med lite tur ! smile

C H E V R O L E T <3

749 Inlägg
24 september 2011
#6
Låter som det kan vara problem med startspärren som det står i tidigare inlägg.

Motorerna kan också bli rätt kinkiga om man råkar sura dem av misstag, då kan de också bete sig såhär och det är att rekomendera att byta tändstiften på dessa motorer efter att det hänt då felet annars kan uppstå lättare igen.

Lossa alla kontakterna till insprutarna och kör på starten en stund så kan det hjälpa om du surat ner den, sätt sedan tillbaks kontakterna och prova.

Du behöver inte mäta på pumpen, enklaste sättet att kolla bränsletillförslen är att mäta bränsletrycket eller lossa bränsleledning och se att det kommer bränsle med bra tryck.
Tror dock inte att det är fel på pump eller bränsletillförsel.

Kolla så inga slangar i motorutrymmet har gått sönder eller spruckit också.
Får jag gissa så är motorn sur.
Senast redigerat av Bjornn (24 september 2011)


16 Inlägg
25 september 2011
Trådstartare
#7
En liten uppdatering!Efter att ha misstänkt att jag kört pumpen "baklänges" så testade jag detta igen och då kom ett mer "sugande" ljud än sist då jag måste kopplat + och - sladdarna fel.
Pumpen pumpar i ett par sekunder för att sedan stanna, vilket jag antar är helt normalt.

När jag nu försöker starta bilen så går den igång! Men bara i ett par sekunder då soppan som pumpats fram tar slut.

Detta borde väl betyda att det måste vara så att det är för lite volt i sladden till pumpen som är felet på bilen?
Eller kan andra faktorer göra så att sladden inte får tillräckligt med volt?
Kan man nu utesluta andra möjliga fel som inte är kopplat till elfelet?


/Brådis
Senast redigerat av Brodis (26 september 2011)

513 Inlägg
25 september 2011
#8
Låter som imoben tycker jag, bilen ska bete sig så då den inte känner av nyckel Sen vad det gäller pumpen tycker jag den borde ge 12v när du slår på tändningen för att sen slås av så du har tryck till starten. Sen ska den starta när bilen går igång men vad den ska ge för volt på tomgång låtwr jag vara osagt.
Så kolla du upp imoben först. Sen är det nog inte omöjligt att du surat stiften lite med alla startförsök. Så byt dom.

16 Inlägg
26 september 2011
Trådstartare
#9
Om det nu skulle vara startspärren, hur felsöker jag den? Får man fram felkoder vid ett sådant fel på bilen?
Det lilla jag hunnit läsa tyder ju på att om "imoben" strejkar så ska bilen iallafall starta nån gång på många startförsök för att sedan bli strypt, eller? För det händer inte med bilen.
Funkar förövrigt inte heller med reservnyckeln..

Tändstiften byter jag givetvis efter att jag löst problemet!



/Brådis

385 Inlägg
26 september 2011
#10
Jag tror dock inte att det tyder på imoben, för då skulle du ha 0 volt till pumpen.
Kontrollera härvan från pumpen in till första kontaktstycket som sitter på vänstersidan under baksätet. prova att koppla isär det kontaktstycket och dra lösa kablar från härvan som kommer från det kontaktstycket under vänster baksäte direkt till pumpen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138082/138082-5993c68de26c514c39a540a42583f1f5.jpg

16 Inlägg
26 september 2011
Trådstartare
#11
volvo142-73 skrev:
Jag tror dock inte att det tyder på imoben, för då skulle du ha 0 volt till pumpen.
Kontrollera härvan från pumpen in till första kontaktstycket som sitter på vänstersidan under baksätet. prova att koppla isär det kontaktstycket och dra lösa kablar från härvan som kommer från det kontaktstycket under vänster baksäte direkt till pumpen.

Glömde tillägga det i min senaste uppdatering, nu när jag mäter så visar kontakten till pumpen faktiskt 0 volt till skillnad från första dagen då den gav ifrån sig 4-6 volt.

Det du föreslår att jag koppla har jag inte testat ännu, men jag kopplade 2 sladdar till en såndär "propp" man ansluter till cigguttaget och sedan kopplat till pumpen och då startar bilen utan problem.

Men iallafall så undrar jag då över om ditt förslag ger svar på något annat än på det jag provat?
Du menar kanske att då kan jag felsöka härvan på så sätt och kanske finna ett kabelbrott i den närmaste kabeln från pumpen. Förklara gärna vad jag kan få ut av att mäta på ditt sätt!

385 Inlägg
26 september 2011
#12
Brodis skrev:
volvo142-73 skrev:
Jag tror dock inte att det tyder på imoben, för då skulle du ha 0 volt till pumpen.
Kontrollera härvan från pumpen in till första kontaktstycket som sitter på vänstersidan under baksätet. prova att koppla isär det kontaktstycket och dra lösa kablar från härvan som kommer från det kontaktstycket under vänster baksäte direkt till pumpen.

Glömde tillägga det i min senaste uppdatering, nu när jag mäter så visar kontakten till pumpen faktiskt 0 volt till skillnad från första dagen då den gav ifrån sig 4-6 volt.

Det du föreslår att jag koppla har jag inte testat ännu, men jag kopplade 2 sladdar till en såndär "propp" man ansluter till cigguttaget och sedan kopplat till pumpen och då startar bilen utan problem.

Men iallafall så undrar jag då över om ditt förslag ger svar på något annat än på det jag provat?
Du menar kanske att då kan jag felsöka härvan på så sätt och kanske finna ett kabelbrott i den närmaste kabeln från pumpen. Förklara gärna vad jag kan få ut av att mäta på ditt sätt!

Okej, mitt förslag ger dig infon om kabelhärvan som går över tanken är hel vilket är det stället jag skulle tro att den har gått av. Finner inga anledningar till att härvan går av i bilen men jag kan ha fel. Du kan ju annars göra det lätt för dig att bara mäta volt i kontaktstycket under vänster baksäte. 12 volt där = fel i härvan över tank. 0 volt där = Imoben eller så enkelt som ett kast bränslepumpsrelä. Börja där och återkom!

MVH

16 Inlägg
26 september 2011
Trådstartare
#13
volvo142-73 skrev:
Brodis skrev:
volvo142-73 skrev:
Jag tror dock inte att det tyder på imoben, för då skulle du ha 0 volt till pumpen.
Kontrollera härvan från pumpen in till första kontaktstycket som sitter på vänstersidan under baksätet. prova att koppla isär det kontaktstycket och dra lösa kablar från härvan som kommer från det kontaktstycket under vänster baksäte direkt till pumpen.

Glömde tillägga det i min senaste uppdatering, nu när jag mäter så visar kontakten till pumpen faktiskt 0 volt till skillnad från första dagen då den gav ifrån sig 4-6 volt.

Det du föreslår att jag koppla har jag inte testat ännu, men jag kopplade 2 sladdar till en såndär "propp" man ansluter till cigguttaget och sedan kopplat till pumpen och då startar bilen utan problem.

Men iallafall så undrar jag då över om ditt förslag ger svar på något annat än på det jag provat?
Du menar kanske att då kan jag felsöka härvan på så sätt och kanske finna ett kabelbrott i den närmaste kabeln från pumpen. Förklara gärna vad jag kan få ut av att mäta på ditt sätt!

Okej, mitt förslag ger dig infon om kabelhärvan som går över tanken är hel vilket är det stället jag skulle tro att den har gått av. Finner inga anledningar till att härvan går av i bilen men jag kan ha fel. Du kan ju annars göra det lätt för dig att bara mäta volt i kontaktstycket under vänster baksäte. 12 volt där = fel i härvan över tank. 0 volt där = Imoben eller så enkelt som ett kast bränslepumpsrelä. Börja där och återkom!

MVH

Absolut, ska ta och kolla upp det med kontakten vänster bak imorgon efter jobbet.

Det där med ett trasigt bränslepumpsrelä har jag läst om också, men aldrig förstått vart den skulle sitta och vad relät skulle heta i tex en handbok. För det står inget om ett sådant relä på bilder m.m.
Kanske är den med på ena bilden i min första post i denna tråd? 


/Brådis

16 Inlägg
27 september 2011
Trådstartare
#14
Nu är problemet löst och det visade sig att det bara var glapp i en kontakt...Nu i efterhand så känner man sig dum som inte felsökte det lite mer i början.

Men hur som helst så tackar jag för alla svar jag fått i tråden, Tack!



/Brådis

1 624 Inlägg
28 september 2011
#15
Ravi skrev:
Om du lyssnat på vad de sa så hade du upptäckt felet

DAAH

385 Inlägg
28 september 2011
#16
Brodis skrev:
Nu är problemet löst och det visade sig att det bara var glapp i en kontakt...Nu i efterhand så känner man sig dum som inte felsökte det lite mer i början.

Men hur som helst så tackar jag för alla svar jag fått i tråden, Tack!



/Brådis

vilken utav alla kontakter?

MVH

16 Inlägg
28 september 2011
Trådstartare
#17
volvo142-73 skrev:
Brodis skrev:
Nu är problemet löst och det visade sig att det bara var glapp i en kontakt...Nu i efterhand så känner man sig dum som inte felsökte det lite mer i början.

Men hur som helst så tackar jag för alla svar jag fått i tråden, Tack!



/Brådis

vilken utav alla kontakter?

MVH

Kontakten i härvan till bla pumpen vid sidan av vänster baksäte.(Sitter för övrigt ganska illa placerade där) Passageraren måste ha stött till den när han klev ur bilen på parkeringen. Även fast jag kände på kontakterna i första läget så hjälpte det inte. Nu har jag iallafall tejpat ihop det, så det borde inte störa mig mer.


/Brådis

Tekniker
624 Inlägg
28 september 2011
#18
Ravi skrev:

Om du lyssnat på vad de sa så hade du upptäckt felet
DAAH
Mvh,
Careau





Haha


. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
28 september 2011
#19
Ravi skrev:
Ravi skrev:

Om du lyssnat på vad de sa så hade du upptäckt felet
DAAH
Mvh,
Careau





Haha

Lättare o trycka på " citera " knappen haha.  big_smile

C H E V R O L E T <3

Los geht's, Schumacher
1 510 Inlägg
28 september 2011
#20
Ditt problem verkade vara nästan samma som en av mina vänners Volvo hade:

http://www.youtube.com/watch?v=RSrvfZorL-I

Dock kom den till liv då man gasade. Nu är bilen såld vette tusan hur det gick sedan!

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE


Sök