UPPDATERING LÄNGRE NER PÅ SIDAN!
Volvo v40se -98 21.000 Mil
Ska försöka skriva en lite mer utförlig text med felsymptom, tankar och funderingar. Till skillnad mot vissa andra som anser att "Min bil startar inte, vad är felet?" räcker som trådstart.
En liten bakgrundshistoria för att förhoppningsvis underlätta i felsökningen.
Händelseförloppet ser ut på såhär:
+- 10Liter bensin i tanken när jag stannade till och tankade full tank. Körde sedan en sträcka på 3 mil utan några som helst problem.
Parkerar bilen för att efter 10min åter igen ut och åka. Men det är nu problemet uppstår.
Bilen startar men lägger sig direkt på 400-500 varv, i låt oss säga 10 sekunder och går väldigt oroligt för att sedan dö. Vid nästa startförsök beter sig bilen exakt likadant fast vid detta försök dör den efter 5 sekunder. Vid ytterligare ett startförsök startar den inte överhuvudtaget, bara startmotorn som hackar sig runt men motorn vägrar att gå igång.
Nu börjar tankarna flyga runt och med mitt begränsade bilkunnande så funderar jag över vad felet kan vara och vad jag själv kan felsöka.
Bilens beteende när den la sig på lågt varvtal och sedan dog fick mig att fundera över,
"Får motorn bränsle?" Men en tanke om tändningen slog mig också.
Hur som helst så kommer nu en sammanfattning på vad jag själv felsökt, tankar och funderingar.
Tändning
* För att utesluta att motorn inte tänder köpte jag mig startgas, vilket visade sig vara en felaktig hypotes. Motorn startar och går runt ett fåtal sekunder med startgas, så tändningen är inte felet.
Bränsletillförsel
Funderade kring bränslepumpen och dess funktion. Med tändningen på låter inte bränslepumpen, vilket den borde göra ett par sekunder, eller? Inte heller med startgas ger pumpen ifrån sig ett ljud.
Felsökte då pumpen genom att kolla upp om det kom någon ström i kabeln till pumpen.
Det visade sig komma 4! volt med tändningen på och det steg till 6 volt när motorn kickade igång med startgas. Vilket gjorde mig fundersam om det inte borde vara 12 volt i dessa lägen. Och att det då kunde vara ett kabelbrott någonstans i härvan.
Men för att testa om pumpen överhuvudtaget fungerar, gav jag den 12 volt med 2 kablar kopplade till en batteriladdare. Då kom ett snurrande ljud som indikerade att den fungerar? Eller kan det snurrande ljudet även uppstå om den är trasig?
Kopplade iallfall (-) till den första och (+) till den tredje, vilket gav liv i pumpen.
Den andra och fjärde antar jag tillhör bränslemätaren i intrumentpanelen, som för övrigt lever sitt eget liv. Men glöm den funktionen då jag kör med trippmätaren.
Efter att pumpen snurrat ett par sekunder gjorde jag ett startförsök, men utan framgång.
Testade även en gång med startgashjälp men det gjorde ingen skillnad.
Vilket fick mig att fundera över följande.
*Pumpar den åt fel håll?
*Låter den bara, men inte pumpar soppa?
*Sitter det någon propp på väg till motorn, kanske bränslefiltret?
*Borde då inte bilen visa några symptom innan, om nu filtret eller något annat håller på att täppas igen?
Nu i efterhand kom jag att tänka på att kombinationen kanske gav pumpen signalen att pumpa baklänges? Vilket orsakade att motorn inte ville starta med min hjälp att köra pumpen.
Kan (+) till första och (-) till tredje vara det rätta alternativet för att pumpen ska skicka ut soppa i systemet?
Andra tankar, funderingar och frågor är välkomna!
Elfel
Kollade även i säkrings/relä-boxen. Den inringade säkringen tog jag bort och den visade sig vara hel. Kan någon av dom andra säkringarna/relä'na ha någon att göra med pumpen?
Instrumentpanelen visar inga speciella lampor, förutom att detta uppkommer efter att ha försökt starta bilen. Detta tror jag inte har förekommit tidigare, då mätaren brukar indikera på full tank de första milen efter en fulltankning, för att senare visa helt galet.
Bateriet genererar 12 volt som den ska också.
Eventuella felkoder har jag inte möjlighet att läsa av själv, tyvärr.
Sammanfattningsvis så skulle jag uppskatta era åsikter, tankar och kanske till och med svar på mitt problem. Svarar mer än gärna på frågor!
/Brådis
Volvo v40se -98 21.000 Mil
Ska försöka skriva en lite mer utförlig text med felsymptom, tankar och funderingar. Till skillnad mot vissa andra som anser att "Min bil startar inte, vad är felet?" räcker som trådstart.
En liten bakgrundshistoria för att förhoppningsvis underlätta i felsökningen.
Händelseförloppet ser ut på såhär:
+- 10Liter bensin i tanken när jag stannade till och tankade full tank. Körde sedan en sträcka på 3 mil utan några som helst problem.
Parkerar bilen för att efter 10min åter igen ut och åka. Men det är nu problemet uppstår.
Bilen startar men lägger sig direkt på 400-500 varv, i låt oss säga 10 sekunder och går väldigt oroligt för att sedan dö. Vid nästa startförsök beter sig bilen exakt likadant fast vid detta försök dör den efter 5 sekunder. Vid ytterligare ett startförsök startar den inte överhuvudtaget, bara startmotorn som hackar sig runt men motorn vägrar att gå igång.
Nu börjar tankarna flyga runt och med mitt begränsade bilkunnande så funderar jag över vad felet kan vara och vad jag själv kan felsöka.
Bilens beteende när den la sig på lågt varvtal och sedan dog fick mig att fundera över,
"Får motorn bränsle?" Men en tanke om tändningen slog mig också.
Hur som helst så kommer nu en sammanfattning på vad jag själv felsökt, tankar och funderingar.
Tändning
* För att utesluta att motorn inte tänder köpte jag mig startgas, vilket visade sig vara en felaktig hypotes. Motorn startar och går runt ett fåtal sekunder med startgas, så tändningen är inte felet.
Bränsletillförsel
Funderade kring bränslepumpen och dess funktion. Med tändningen på låter inte bränslepumpen, vilket den borde göra ett par sekunder, eller? Inte heller med startgas ger pumpen ifrån sig ett ljud.
Felsökte då pumpen genom att kolla upp om det kom någon ström i kabeln till pumpen.
Det visade sig komma 4! volt med tändningen på och det steg till 6 volt när motorn kickade igång med startgas. Vilket gjorde mig fundersam om det inte borde vara 12 volt i dessa lägen. Och att det då kunde vara ett kabelbrott någonstans i härvan.
Men för att testa om pumpen överhuvudtaget fungerar, gav jag den 12 volt med 2 kablar kopplade till en batteriladdare. Då kom ett snurrande ljud som indikerade att den fungerar? Eller kan det snurrande ljudet även uppstå om den är trasig?
Kopplade iallfall (-) till den första och (+) till den tredje, vilket gav liv i pumpen.
Den andra och fjärde antar jag tillhör bränslemätaren i intrumentpanelen, som för övrigt lever sitt eget liv. Men glöm den funktionen då jag kör med trippmätaren.
Efter att pumpen snurrat ett par sekunder gjorde jag ett startförsök, men utan framgång.
Testade även en gång med startgashjälp men det gjorde ingen skillnad.
Vilket fick mig att fundera över följande.
*Pumpar den åt fel håll?
*Låter den bara, men inte pumpar soppa?
*Sitter det någon propp på väg till motorn, kanske bränslefiltret?
*Borde då inte bilen visa några symptom innan, om nu filtret eller något annat håller på att täppas igen?
Nu i efterhand kom jag att tänka på att kombinationen kanske gav pumpen signalen att pumpa baklänges? Vilket orsakade att motorn inte ville starta med min hjälp att köra pumpen.
Kan (+) till första och (-) till tredje vara det rätta alternativet för att pumpen ska skicka ut soppa i systemet?
Andra tankar, funderingar och frågor är välkomna!
Elfel
Kollade även i säkrings/relä-boxen. Den inringade säkringen tog jag bort och den visade sig vara hel. Kan någon av dom andra säkringarna/relä'na ha någon att göra med pumpen?
Instrumentpanelen visar inga speciella lampor, förutom att detta uppkommer efter att ha försökt starta bilen. Detta tror jag inte har förekommit tidigare, då mätaren brukar indikera på full tank de första milen efter en fulltankning, för att senare visa helt galet.
Bateriet genererar 12 volt som den ska också.
Eventuella felkoder har jag inte möjlighet att läsa av själv, tyvärr.
Sammanfattningsvis så skulle jag uppskatta era åsikter, tankar och kanske till och med svar på mitt problem. Svarar mer än gärna på frågor!
/Brådis
Senast redigerat av Brodis (27 september 2011)
0
0
0
0