Kupefläkten i min Volvo 745 har dött. Jag misstänker att fläkten brunnit och sen tagit med sig något mer ner i graven.
För jag har plockat bort kontakten vid den och mätt om den får någon spänning dit, och det har visat sig att den får 9-något volt hela tiden, dvs även på läge 0 och med tändningen avslagen. Enda skillnaden är läge 5 då den får 12-något volt.
Jag har sökt runt lite och hittat diverse saker om att fläktmotståndet ska vara dött, men hur kontrollerar jag det? Eller har någon något annat förslag på vad som kan vara fel?
Jo jag tänkte prova att ge den ström direkt från batteriet för o se om den går då. Men som sagt, jag misstänker att den gått sönder då det faktiskt finns ström på uttaget men den inte går ändå.
Jag har förresten AC, läste någonstans att det inte finns något fläktmotstånd då utan någon annan pryl?
Har nyss fixat fläkten på min 740 GL -88. Fläkten gick bara på max för mej. Tog bort fläktmotståndet som sitter rakt bakom handskfacket med en kontakt och en skruv. När du fått ut den så ser du en liten säkring mellan två piggar. Tog en ca 1 kvadrats kabel och lödde fast mellan piggarna och lät säkringen sitta kvar. Nu funkar fläkten klockrent! En tvättäkta bonnlagning me andra ord!
Hmm jag kikade inunder där men såg inget Ska dock kika i haynes hur jag plockar bort handskfacket o se om jag ser något efter det.
Jag testade för övrigt lite, och när jag drog ur säkring nr 6 ("Heater fan ECC") så försvinner spänningen till fläkten, och snöflingan på panelen blinkar.
Kan det vara motståndet om det är säkring 6 det går på?
Hmm jag kikade inunder där men såg inget Ska dock kika i haynes hur jag plockar bort handskfacket o se om jag ser något efter det.
Jag testade för övrigt lite, och när jag drog ur säkring nr 6 ("Heater fan ECC") så försvinner spänningen till fläkten, och snöflingan på panelen blinkar.
Kan det vara motståndet om det är säkring 6 det går på?
Tydligen har du ECC i bilen och då är väl motståndet helt elektroniskt och felet ligger i själva elektroniken.
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
I denna ligger även reglertekniken. Fast jag är inte hundra på om det finns fler grejer "utanför" Förutom diverse servomotorer då... Har du verifierat att fläkten är död så behöver ju den bytas först. Så du inte eldar upp en ny elektronikenhet...
Koppla ur fläkten och häng på en voltmätare på kabeln! När bilen är kall och det är kallt ute är ju matningen till fläkten i AUT-läge noll och intet. När motorn blir lite varm krämar den ju på lite blås. Du vet nog själv hur din bil reagerar... Varför inte göra en sådan test och se om grejerna fungerar på läge AUT på allt som går. En multimeter ger ju inget motstånd som en fläkt gör så det kanske inte går ändå :-( Värt ett försök dock för att spara 5-600:-
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
I denna ligger även reglertekniken. Fast jag är inte hundra på om det finns fler grejer "utanför" Förutom diverse servomotorer då... Har du verifierat att fläkten är död så behöver ju den bytas först. Så du inte eldar upp en ny elektronikenhet...
Koppla ur fläkten och häng på en voltmätare på kabeln! När bilen är kall och det är kallt ute är ju matningen till fläkten i AUT-läge noll och intet. När motorn blir lite varm krämar den ju på lite blås. Du vet nog själv hur din bil reagerar... Varför inte göra en sådan test och se om grejerna fungerar på läge AUT på allt som går. En multimeter ger ju inget motstånd som en fläkt gör så det kanske inte går ändå :-( Värt ett försök dock för att spara 5-600:-
Jo det är en sån där.
Jag är ganska säker på att fläkten är död, då det ju som sagt är spänning (9-14 volt) på fläktens kontakt när jag mäter med multimetern och ändå snurrar inte fläkten. Kan iofs vara att den har någon "testspänning" på tråden och inte belastar den tillräckligt för att fläkten ska gå, men det tror jag inte. Jag har även mätt motståndet i fläkten och det var 1.1 kiloohm har jag för mig, fast jag har ingen aning om vad det ska vara.
AUT Har jag aldrig använt, då ACn inte fungerar så kör jag allt manuellt, så jag vet inte hur den ska bete sig Men som det är nu så går den inte alls i något läge alls
I denna ligger även reglertekniken. Fast jag är inte hundra på om det finns fler grejer "utanför" Förutom diverse servomotorer då... Har du verifierat att fläkten är död så behöver ju den bytas först. Så du inte eldar upp en ny elektronikenhet...
Koppla ur fläkten och häng på en voltmätare på kabeln! När bilen är kall och det är kallt ute är ju matningen till fläkten i AUT-läge noll och intet. När motorn blir lite varm krämar den ju på lite blås. Du vet nog själv hur din bil reagerar... Varför inte göra en sådan test och se om grejerna fungerar på läge AUT på allt som går. En multimeter ger ju inget motstånd som en fläkt gör så det kanske inte går ändå :-( Värt ett försök dock för att spara 5-600:-
Jo det är en sån där.
Jag är ganska säker på att fläkten är död, då det ju som sagt är spänning (9-14 volt) på fläktens kontakt när jag mäter med multimetern och ändå snurrar inte fläkten. Kan iofs vara att den har någon "testspänning" på tråden och inte belastar den tillräckligt för att fläkten ska gå, men det tror jag inte. Jag har även mätt motståndet i fläkten och det var 1.1 kiloohm har jag för mig, fast jag har ingen aning om vad det ska vara.
AUT Har jag aldrig använt, då ACn inte fungerar så kör jag allt manuellt, så jag vet inte hur den ska bete sig Men som det är nu så går den inte alls i något läge alls
Har du ECC/ACC ska den fungera oklanderligt även om inte AC kyler. Enda fenomenet är väl att den försöker kyla även om inte AC jobbar. Dvs full fläkt på friskluftsmunstycken i panelen med max kyla. Så beter de sig. Garanterat. Blinkar AC ON-lampan nån gång? Bör den göra...
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Har du ECC/ACC ska den fungera oklanderligt även om inte AC kyler. Enda fenomenet är väl att den försöker kyla även om inte AC jobbar. Dvs full fläkt på friskluftsmunstycken i panelen med max kyla. Så beter de sig. Garanterat. Blinkar AC ON-lampan nån gång? Bör den göra...
Okej!
Enda gången som den blinkar är om jag drar ur säkring nr 6, så jag vet inte vad det kan betyda