3619
Sök

Löda ihop ett eget Megasquirt 1 V3, svårt?

Turbo?
440 Inlägg
26 september 2011
Trådstartare
#1
Tjena!

Planerar mitt projekt nu och har frågor angående MS som jag gärna skulle vilja ha svar på! smile

Är det svårt att löda ihop ett kit MS1 V3 ifrån diyautotune.com?

Skulle verkligen vara schysst om någon kunde skriva vad dom tyckte om kittet och så, och hur pass svårt de va och hur mycket vana av att löda man behöver.
Anledningen till att jag vill köpa ett kit är för att jag vill lära mig och har en tajt budget, jag har ingen direkt vana av att löda utan har bara lött några lampor, kablar osv.

OT: vad har hänt med megasquirt.se?

Väldigt tacksam för svar!
Senast redigerat av Denniz_ (26 september 2011)

Hoppas på ett rökfyllt 2014!
Buntband Racing

Forummoderator
10 576 Inlägg
28 september 2011
#2
Ja det är svårt/omöjligt utan tidigare lödvana. Man måste förstå vad man gör för att få ihop det och dessutom förstå teknisk engelska eftersom man måste bygga boxen olika beroende på vilken motor och givare man använder.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Turbo?
440 Inlägg
29 september 2011
Trådstartare
#3
Okej, har hört av andra att det inte är så svårt om man bara kan löda. Vilket jag ska börja träna på snart smile
Kan man bygga dom olika?

All tips och info jag kan få är av nytta smile

Hoppas på ett rökfyllt 2014!
Buntband Racing

564 Inlägg
29 september 2011
#4
Är det en sådan här du menar?
http://www.diyautotune.com/catalog/mega … p-108.html

Svårighetsgraden är förståss relativt till person, men jag skulle inte bedöma det speciellt svårt då det ser ut att bara vara hålmonterade komponenter. Ingenting som är ytmonterat, då är det betydligt värre.. wink Dock så har jag lött ihop elektronik sedan jag var 6 år till husbehov.

Det man framför allt behöver är bra utrustning, men det är inte så dyrt idag. Jag har en lödstation från Weller men artikelnummer 40065 på www.kjell.com ser ok ut. Kanske något tjock spets men fungerar och det finns tunnare spetsar att köpa till. De har en dyrare med elektronik och finesser men min är gammal med analog reglering så jag vet inte om man har så mycket nytta av det. Effekten ska vara på minst 50W (eller där i närheten), en sån där 15W eller 30W billig lödpenna duger knappt att löda kablar med.

Lödtennet ska vara tunt, det jag har hemma nu är 0,3 mm för ytlödning men det är väl tunt. Kjell har 0,6 mm ser jag.

Passa också på isf att köpa artikelnr 87006 att öva på. Du behöver någonting för avlödning också, jag brukar föredra en enkel tennsug typ artikelnr 40055 för jag tycker man mest bränner fingrarna med fläta.

Sedan är det bara att jobba långsamt och noggrant så att det blir rätt. I princip så de fel man kan göra vid själva lödningen är att antingen värma för lite så att tennet inte smälter och fyller upp hålet, värma för mycket så att man bränner sönder komponenten eller kortet och att tillföra för lite eller för mycket tenn. Vid för lite tenn så fyller man inte upp hålet, vid för mycket så kan det flyta ut och orsaka kortslutningar så då får man suga bort med tennsugen och börja om på det hålet. Lagom är när precis hålet är fyllt av tenn.

Som torpis skriver så måste man förstå vad man läser så att man bygger rätt, det är inte bara att slänga dit komponenterna utan de ska sitta på rätt ställe och åt rätt håll.

Turbo?
440 Inlägg
29 september 2011
Trådstartare
#5
Ja de kittet smile

Okej, väldigt bra formulerat och mycket bra info, tack! big_smile

Nej de är ju klart smile

Hoppas på ett rökfyllt 2014!
Buntband Racing

Forummoderator
10 576 Inlägg
29 september 2011
#6
En sak till jag kom att tänka på, att utan förkunskaper i lödning, elektronikbygge, progammering, elkoppling och därtill hörande felsökning så är det svårt att matcha Niras 9990:- även om DIY kittet bara kostar 1500pix.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

564 Inlägg
29 september 2011
#7
Det beror på hur man värdesätter sin egen tid och hur villig man är att lära sig, men man får räkna med att man får lägga en hel del tid på det. Om man har mer tid än pengar och inte total idiot så behöver inte det vara något problem.

Turbo?
440 Inlägg
29 september 2011
Trådstartare
#8
Är nira mycket bättre och lättare?

Hoppas på ett rökfyllt 2014!
Buntband Racing

Forummoderator
10 576 Inlägg
29 september 2011
#9
Denniz_ skrev:
Är nira mycket bättre och lättare?

Ja

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
29 september 2011
#10
sverkera skrev:
Om man har mer tid än pengar och inte total idiot så behöver inte det vara något problem.

Bortser vi från bygget av boxen som sådan så har vi även mapparnas begränsningar som också styr hur bra bilen fungerar, om man vill komma genom SBP, bilen skall starta varje morgon, inte dra mer soppa än original, inte rycka och ha sig etc. Att åka runt med hemmalödit sprut ger aldrig ens i närheten så bra driftsäkerhet som ytmonterat från fabrik etc.  Lägger vi ihop allt detta så har han som inte är total idiot mycket att lära sig på vägen.

och när man lärt sig så mycket att man förstår helheten så förstår man att 10000kr för ett riktigt sprut helt plötsligt tokbilligt. (tar Nira i3+ och dess pris som exempel då jag själv kör med det, men det finns givetvis andra val också)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Turbo?
440 Inlägg
29 september 2011
Trådstartare
#11
Okej, men vad gör nira så mycket bättre? smile

För nira är ju färdig lött och klart, men behöver man t.ex. större mapsensor även på nira om man ska ladda mer än 1,5 bar? Och behöver man köpa till kabel härva?

Ett MS1 V3 kan man få färdig lött med 4 bar mapsensor och med kabelhärva för ca: 3000.

Frågan är då, kan nira vara så mycket bättre så de lönar sig att betala 7000 till?

Hoppas på ett rökfyllt 2014!
Buntband Racing

Forummoderator
10 576 Inlägg
29 september 2011
#12
Denniz_ skrev:
Okej, men vad gör nira så mycket bättre? smile

För nira är ju färdig lött och klart, men behöver man t.ex. större mapsensor även på nira om man ska ladda mer än 1,5 bar? Och behöver man köpa till kabel härva?

Ett MS1 V3 kan man få färdig lött med 4 bar mapsensor och med kabelhärva för ca: 3000.

Frågan är då, kan nira vara så mycket bättre så de lönar sig att betala 7000 till?

Du får läsa på om spruten för att bilda dig en uppfattning, tråkigt men sant.

Nira är fabriksbyggt och fungerar när det kommer, det är konstruerat för att hålla och håller, styr även 5cyl motorer, överlägsen PID reglering både till laddtryck, tomgång lambdastyrning etc. Större VE och tändmappar för jämnare gång. du kan själv välja vilka gvare, mapsensorer etc du vill använda.   listan är lååång.  bara en sådan sak som manual på svenska med bra förklaringar.

till Nirat ingår kabelhärva vilket du får köpa till på MS.  MS stödjer bara GM givare vilka du också får köpa lösa, Nira stödjer alla givare.

Nira krånglar inte och du har igång bilen direkt, börjar MS jävlas och du får köpa tjänsten att felsöka så eldar du upp dedär 7000kronorna på nolltid.

Att förklara detta för någon innan de provat är i det närmaste omöjligt, du kommer tro jag är knäpp och testa MS ändå, sen om något år kommer du förstå och hålla med mig  hehe :-)

Lite som att jämföra en gympadojja från Ullared för 99kr med en Asics GT-2160 för 2000kr. Ryggbiff på kebabkrogen mot att gå på stjärnmärkt restaurang.



(åter igen Nira är bara ETT exempel, finns många andra bra sprut också)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Turbo?
440 Inlägg
29 september 2011
Trådstartare
#13
Okej bra formulerat iaf smile blir att kolla upp om nira då smile

Hoppas på ett rökfyllt 2014!
Buntband Racing

Turbo?
440 Inlägg
29 september 2011
Trådstartare
#14
Har läst om nira, det låter som rena drömmen att ha! Men nu får jag rätta mig efter ekonomin och inte vad jag "vill" ha... hmm

Men det ska nog inte vara några problem med MS heller! smile Blir kanske Nira när jag har jobb osv.

Hoppas på ett rökfyllt 2014!
Buntband Racing

1 062 Inlägg
30 september 2011
#15
Hej!

Iom att det är hålmonterat så är det nog "inte så blodigt". Men en god vän med lödvana brevid är verkligen inte i vägen i början! REN spets med rätt temp (hög) och skapligt stadig hand är A o O.
Vad för sprut man behöver beror ju alldeles på vad man kräver av det, vad man ska göra. Vad för motor det är fråga om. Och vad man jämför det med.
För att lära sig mappa, testa sina färdigheter inom det och ha lite "kul" så är det kanske inte så dumt!
Dyrt är ofta bäst men världen är inte heller perfekt. Man får sätta saker i relation till vad man är beredd att betala också.
Det var inte länge sen de flesta trimmade med förgasare och mekaniska sprut som i jämförelse med Megasprutt är reliker från en grå forntid.

Kör hårt! Lär dig massor och sen om ett eller två år, så vet du om du är redo för tex Nira eller om det helt enkelt inte var nåt för dig över huvud taget smile

M.V.H.


Turbo?
440 Inlägg
30 september 2011
Trådstartare
#16
AndreasPlars skrev:
Hej!

Iom att det är hålmonterat så är det nog "inte så blodigt". Men en god vän med lödvana brevid är verkligen inte i vägen i början! REN spets med rätt temp (hög) och skapligt stadig hand är A o O.
Vad för sprut man behöver beror ju alldeles på vad man kräver av det, vad man ska göra. Vad för motor det är fråga om. Och vad man jämför det med.
För att lära sig mappa, testa sina färdigheter inom det och ha lite "kul" så är det kanske inte så dumt!
Dyrt är ofta bäst men världen är inte heller perfekt. Man får sätta saker i relation till vad man är beredd att betala också.
Det var inte länge sen de flesta trimmade med förgasare och mekaniska sprut som i jämförelse med Megasprutt är reliker från en grå forntid.

Kör hårt! Lär dig massor och sen om ett eller två år, så vet du om du är redo för tex Nira eller om det helt enkelt inte var nåt för dig över huvud taget smile

M.V.H.

Mycket bra inlägg! big_smile Kommer köra helt på den linjen! smile

OT: megasquirt.se är uppe igen! big_smile

Hoppas på ett rökfyllt 2014!
Buntband Racing

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
30 september 2011
#17
Varför MS1?

Satsa på minst ms2


Själv ser jag ms3 me expansionskortet som det enda rätta. Stöd för i stort sett alla givare och tändsystem. Har även mycket större tabeller för både soppa och tändning än ms1.  Sekvensiell soppa med mera är inte helt fel.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

Turbo?
440 Inlägg
1 oktober 2011
Trådstartare
#18
Har bara läst en massa negativt om ms2?

Och ms3 har jag inte hört nått något direkt om.

Hoppas på ett rökfyllt 2014!
Buntband Racing

Audis in Scandinavia
1 342 Inlägg
1 oktober 2011
#19
MS1v3 är bäst, Har du ett kopplingsschema och inte är dum i huvudet så klarar du det. tongue

Audis in Scandinavia Crew

1 062 Inlägg
1 oktober 2011
#20
Givarna tas från närmsta skrot som har Saab/Opel, de har vad jag har förstått mest GM kompatibla givare. Tex MAP sensor, temp för luft, vatten, spjäll m.m.
Men om du kollar vad MS kräver (givarkaraktäristik) så kan jag slå upp i boken här om det stämmer, och om de är friska.

M.V.H.



Sök