Är det en sådan här du menar?
http://www.diyautotune.com/catalog/mega … p-108.htmlSvårighetsgraden är förståss relativt till person, men jag skulle inte bedöma det speciellt svårt då det ser ut att bara vara hålmonterade komponenter. Ingenting som är ytmonterat, då är det betydligt värre..
Dock så har jag lött ihop elektronik sedan jag var 6 år till husbehov.
Det man framför allt behöver är bra utrustning, men det är inte så dyrt idag. Jag har en lödstation från Weller men artikelnummer 40065 på
www.kjell.com ser ok ut. Kanske något tjock spets men fungerar och det finns tunnare spetsar att köpa till. De har en dyrare med elektronik och finesser men min är gammal med analog reglering så jag vet inte om man har så mycket nytta av det. Effekten ska vara på minst 50W (eller där i närheten), en sån där 15W eller 30W billig lödpenna duger knappt att löda kablar med.
Lödtennet ska vara tunt, det jag har hemma nu är 0,3 mm för ytlödning men det är väl tunt. Kjell har 0,6 mm ser jag.
Passa också på isf att köpa artikelnr 87006 att öva på. Du behöver någonting för avlödning också, jag brukar föredra en enkel tennsug typ artikelnr 40055 för jag tycker man mest bränner fingrarna med fläta.
Sedan är det bara att jobba långsamt och noggrant så att det blir rätt. I princip så de fel man kan göra vid själva lödningen är att antingen värma för lite så att tennet inte smälter och fyller upp hålet, värma för mycket så att man bränner sönder komponenten eller kortet och att tillföra för lite eller för mycket tenn. Vid för lite tenn så fyller man inte upp hålet, vid för mycket så kan det flyta ut och orsaka kortslutningar så då får man suga bort med tennsugen och börja om på det hålet. Lagom är när precis hålet är fyllt av tenn.
Som torpis skriver så måste man förstå vad man läser så att man bygger rätt, det är inte bara att slänga dit komponenterna utan de ska sitta på rätt ställe och åt rätt håll.