3241
Sök

DanneJ´s Toyota Supra Mkiv TT -93, Update 1/12

642 Inlägg
27 september 2011
Trådstartare
#1
Firar att jag fått igång bilen igen efter ett litet diffras med att skapa en projekttråd. Kände att det var dags och få allt pyssel som man gör med bilen samlat och kan nog vara ganska roligt att titta tillbaks på i framtiden.

https://www1.garaget.org/archive/101/100161/237032/237032-2287149.jpg

Bilen projektet handlar om är inte mindre än en Toyota Supra Mkiv med en massa smått och gott som inhandlades i slutet av förra året. Var sugen på mer effekt och stod i valet och kvalet om jag skulle singelkonvertera min gamla vita pärla men så fort denna dök upp på blocket kunde jag inte stå emot.

Ett mindre mirakel att bilen överlevt så många år då efter lite forskning och rivning förra vintern visade det sig att soppasystemet är undermåligt byggt och att avsaknaden av oljekylare skickar oljetempen upp i 140 grader bara man sneglar på gaspedalen, men ändring ska det bli på det, motorn är väldigt pigg och kry och efter ett nytt soppasystem och en oljekylare kanske man vågar ladda på lite igen.

Fick även ett par andra överraskningar som att utväxlingen var ändrad på grund av att det sitter en diff från en automatsupra vilket ger sänkt toppfart och någorlunda korta växlar. Sitter även Org. japskammar istället för HKS 264:or. Lite småsurt men inget att gräva sig ner för.

Har inga direkta planer för bilen utan tar allt pö om pö och eftersom man inte kommer ut med sedelbuntar i näven efter att man besökt dass så får man vara lite snäll mot plånboken också. Kort och gott är jag inte så effekttörstig då det i alla fall är så svårt att få ner effekten i backen på gatan så planerna är att ha en så driftsäker bil som möjligt som kan användas till vad man nu känner för, vill jag köra bana så ska det fungera, en tur till strippen det oxå eller helt enkelt kunna åka och köpa glass en varm sommardag wink


Säsongen 2011 har gått lite sisådär, nedan följer lite bilder på de tråkiga sakerna som hände:


I slutet av april så var jag ute med polaren och testade starter med slicksen och det slutade lite olyckligt när ena däcket valde att fortsätta rakt fram i en kurva medans bilen svängde:

https://www1.garaget.org/gallery/images/101/100161/100161-00a6f09b8a4ec8144dc574bc544a519d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/101/100161/100161-e55f083c2b250c4c8833c37f3358f8c1.jpg
Bilen fick sig ett par kosmetiska skador tyvärr och en sprucken bromsskiva.

Sen flöt det på bra med mycket träffar och lek tills slicksen skulle på igen och kopplingen sa upp sig ganska omgående med dunder, gnistor och brak:

https://www1.garaget.org/gallery/images/101/100161/100161-b20c2bf07d4cfd99b48665f83063e76b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/101/100161/100161-2c333eb5d04ee1035b9231e3afc04a8a.jpg
Slutade med 4 timmars bogsering hem varav ett snabbt pitstop mitt på Hornsgatan en fredagnatt i Stockholm då bogseringslinan självklart väljer att ge upp just bland alla festande fyllskallar.

Efter 1 månads vila blev det tummen ur och en 2-skivig RPS Carbon Carbon koppling inhandlades och smälldes på bilen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/101/100161/100161-57b8240a2693145dcacce7966a8f08aa.jpg
[img][/img]
https://www1.garaget.org/gallery/images/101/100161/100161-bee04a76fc68bfe6cd66983201b78de5.jpg
Lådan fick åka upp och ner.

Var lycklig fram till i början av Augusti då ringhjulet på diffen gav upp:

https://www1.garaget.org/gallery/images/101/100161/100161-f82752c1238050d421ce749d3d60931a.jpg
Här vart det tomt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/101/100161/100161-9c4d24a6b76b1c137091ebee3f350307.jpg
Dessa små härliga bitar följde med diffoljan ur när den tömdes.
https://www1.garaget.org/gallery/images/101/100161/100161-6e0448d11bb0d03787b0ff10f3501abe.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/101/100161/100161-6e29e10e3e9ddbafc3345be223676d53.jpg
Lite diffgodis.

En bättre begagnad diff inhandlades i söndags och på måndag morgon var bilen igång igen. Tanken var först att plocka isär den nya diffen och byta ringhjulet och slänga på det på TRD-diffen men var alldeles för körsugen så istället för att lämna bort och schimsa och hålla på så slängdes den nya diffen upp direkt, lite småtråkigt att den är öppen men ska bara användas fram till avställning så man kan köra av sig lite innan den långa kalla vintern.

Ska sortera alla bilder man har så blir det lite bilder härnäst vad som hände förra vintern och de roliga sakerna som hände under sommaren.

Stay tuned! smile
Senast redigerat av DanneJ (1 december 2011)


-Team Moisty Racing-
842 Inlägg
27 september 2011
#2
Äntligen! Får väl hjälpa dig i vinter att bygga wink


642 Inlägg
27 september 2011
Trådstartare
#3
Hann med lite småpyssel förra vintern, lite bilder på det:

Bytte skärmblinkers från orange till klarglas, lite cleanare:

https://www1.garaget.org/gallery/images/101/100161/100161-010736c087669e16b034add242c9869c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/101/100161/100161-544b592b859d2dfbd6bc0137786b16e8.jpg

Monterade huvlås:

https://www1.garaget.org/gallery/images/101/100161/100161-840998ace5dfe76a19dc946461fddd0d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/101/100161/100161-a50359f9d57e417864f564313074e833.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/101/100161/100161-d75fa04a552bde0858d842380b619f0c.jpg

Bytte till 98ans framblinkers och bytte även till 98ans framlampor:

https://www1.garaget.org/gallery/images/101/100161/100161-96bb2a3375657f79053b795a00a005fb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/101/100161/100161-1edacd917f593164a7e2a3e9f1090123.jpg

Xenon 8000k och lysdioder som positionsljus sattes dit:

https://www1.garaget.org/gallery/images/101/100161/100161-22cf65d32469e02a49a127cdce54e4f0.jpg

Rensa ur lite onödig vikt:

https://www1.garaget.org/gallery/images/101/100161/100161-9242b71f2fd8147874149e0c960a2205.jpg

Satte dit brandsläckaren lite mer lättillgängligt:

https://www1.garaget.org/gallery/images/101/100161/100161-4c1e33c1c259d4336631c8f04270ae7a.jpg

Snodde med mig min gamla mätarhållare från den vita Supran och montera dit:

https://www1.garaget.org/gallery/images/101/100161/100161-f2cbc0657c81a48f8629dcaa7829f051.jpg

Plockade av turbos, insug, ventilkåpor och en massa smått och gott för att slipa ner och putsa upp, bytte även ut alla gamla ruttna silikonslangar och vacuumslangar till nya fräscha från do88, kolfiberkåporna fick också sig en omgång slip och sedan lite klarlack:

Före:

https://www1.garaget.org/gallery/images/101/100161/100161-9314487312b9d676627c95ff4346d4f6.jpg

Efter:

https://www1.garaget.org/archive/101/100161/237032/237032-2459640.jpg
https://www1.garaget.org/archive/101/100161/237032/237032-2355004.jpg


I övrigt så hände inte så mycket mer med bilen, bytte oljor, vätskor och lite slitdelar, satte in lite mätare, Defi laddtryck, Defi oljetemp och en bredbandslambda för att hålla lite koll.
Senast redigerat av DanneJ (28 september 2011)


-Team Moisty Racing-
842 Inlägg
27 september 2011
#4
Tycker du ska skriva en lista över allt du ska göra i vinter punkt för punkt!


642 Inlägg
27 september 2011
Trådstartare
#5
Du tycker så mycket du wink Håller på och skissar på en lista as we speak, plånboken försöker redan smyga iväg tongue


-Team Moisty Racing-
842 Inlägg
27 september 2011
#6
Tycker du ska skriva här i tråden för tips och råd! tänk på vem som hjälpte dig med lådan ;P


///R-Rated
518 Inlägg
28 september 2011
#7
Imponerande ser riktigt brutal ut!

/// BMW M3 E92 - Projekt
/// M3 e46 projektbilder
If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blu n´white

642 Inlägg
28 september 2011
Trådstartare
#8
nikotino skrev:
Imponerande ser riktigt brutal ut!

Tackar wink


642 Inlägg
28 september 2011
Trådstartare
#9
Blev lite impulsshopping i helgen.

En till uppsättning M/T-slicks:

De gamla: 26*11,5*17:
https://www1.garaget.org/gallery/images/101/100161/100161-5702dee6105761ed93f478ea942163bf.jpg

De nya: 26*11,5*16:
https://www1.garaget.org/gallery/images/101/100161/100161-2fd9778ac702627e1b47e6c5ee5082fe.jpg

Lite småprylar från do88.se:

https://www1.garaget.org/gallery/images/101/100161/100161-72836e8cba3439bd5613acdebd0f4e69.jpg

Pricken över i:et var ett Nitrous Express Stage 1 kit komplett med massa godsaker:

https://www1.garaget.org/gallery/images/101/100161/100161-525e84ec1a8c245ede93c5e845901aa8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/101/100161/100161-6305b274fdb6443a098cb36772aadb5b.jpg

Lustgasen kommer användas när man kör med lågladd på gatan och känner för lite extra tryck så fort man fått lite fäste, kommer köra på 50hk alternativt 75hk bestyckning.

Köpte det komplett med följande godsaker som följde med:

Purgeventil
Elektrisk Flaskvärmare
Elektrisk Flasköppnare
Bränsletrycksvakt
Tryckmätare
Senast redigerat av DanneJ (28 september 2011)


-Team Moisty Racing-
842 Inlägg
28 september 2011
#10
Fan det ser ut som man kommer få hjälpa dig hela vintern ;P


642 Inlägg
28 september 2011
Trådstartare
#11
Snofi skrev:
Fan det ser ut som man kommer få hjälpa dig hela vintern ;P

Äsch, vintern är lång och kall och mitt garage är varmt och mysigt wink


-Team Moisty Racing-
842 Inlägg
28 september 2011
#12
DanneJ skrev:
Snofi skrev:
Fan det ser ut som man kommer få hjälpa dig hela vintern ;P

Äsch, vintern är lång och kall och mitt garage är varmt och mysigt wink

Snarare du som är mysig ;P hahaha naeh men vi ska få ordning på skrothögen annars sänker jag skiten i nån sjö ;P


103 Inlägg
29 september 2011
#13
Jäklar, ser bra ut. Schysst med lustgas. Prem lagd smile

642 Inlägg
29 september 2011
Trådstartare
#14
Sweet_Shadow skrev:
Jäklar, ser bra ut. Schysst med lustgas. Prem lagd smile

Tackar, ska bli väldigt skoj att testa lustgas, gäller bara att se upp så man inte skottar motorn wink


German Engineering
9 083 Inlägg
1 oktober 2011
#15
Detta ska följas big_smile Kämpa på med projektet smile

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

4 663 Inlägg
1 oktober 2011
#16
nice detta kommer följas big_smile

412 Inlägg
1 oktober 2011
#17
riktigt intressant projekt, kommer följas. ska bli kul att se vad du kan komma att åstadkomma med lustgasen! smile Hoppas på många intressanta uppdateringar! smile

MVH
Putte

En häst har en hästkraft! Eller..?!

642 Inlägg
1 oktober 2011
Trådstartare
#18
CarpeDiem skrev:
Detta ska följas big_smile Kämpa på med projektet smile

Ska kämpa så gott det går smile

Saab_Robin skrev:
nice detta kommer följas big_smile

Härligt! smile

Puttejohnsson skrev:
riktigt intressant projekt, kommer följas. ska bli kul att se vad du kan komma att åstadkomma med lustgasen! smile Hoppas på många intressanta uppdateringar! smile

MVH
Putte

Japp, ska uppdatera så ofta jag kan, kommer bli en hel del för vintern är så lång och tråkig. Ska bli väldigt skoj att testa lustgas, blir väldigt spännande wink


642 Inlägg
1 oktober 2011
Trådstartare
#19
Bjuder på en halvtaskig mobilbild, första provturen efter jag fått på diffen, utan huv och utan catback på bilen så fick man en hel del både positiv och negativ uppmärksamhet tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/101/100161/100161-231143db27c4993d8c8109e9c83ee78a.jpg


642 Inlägg
5 oktober 2011
Trådstartare
#20
Ett litet missöde på tisdagkvällen:

Bultarna till den vänstra drivaxeln gängade ur sig trots att jag dragit med rätt moment, självklart ska det inträffa i stan så det var bara att ringa brorsan som fick ta Golfen in med domkraft och verktyg:

https://www1.garaget.org/gallery/images/101/100161/100161-0240aa5d4edcc0d1365728deae4cbff9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/101/100161/100161-28bfd96bffa377abc4da9fe5d78d5853.jpg

Saknas lite bultar + att man kan se var distanserna till drivaxeln har slagit emot avgasröret:

https://www1.garaget.org/gallery/images/101/100161/100161-23c45ad776ba2a3c8749b5712087ec1a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/101/100161/100161-3ab604b8cb9f9c4e9129cf53b9ab0dc9.jpg

Fick sno 2 bultar från den högra drivaxeln så båda axlar satt med 4 bultar vardera istället för 6 sen var det bara att köra lugnt hem, blir att dra de nya bultarna med lite högre moment och loctite när man får hem dem.



Sök