Firar att jag fått igång bilen igen efter ett litet diffras med att skapa en projekttråd. Kände att det var dags och få allt pyssel som man gör med bilen samlat och kan nog vara ganska roligt att titta tillbaks på i framtiden.
Bilen projektet handlar om är inte mindre än en Toyota Supra Mkiv med en massa smått och gott som inhandlades i slutet av förra året. Var sugen på mer effekt och stod i valet och kvalet om jag skulle singelkonvertera min gamla vita pärla men så fort denna dök upp på blocket kunde jag inte stå emot.
Ett mindre mirakel att bilen överlevt så många år då efter lite forskning och rivning förra vintern visade det sig att soppasystemet är undermåligt byggt och att avsaknaden av oljekylare skickar oljetempen upp i 140 grader bara man sneglar på gaspedalen, men ändring ska det bli på det, motorn är väldigt pigg och kry och efter ett nytt soppasystem och en oljekylare kanske man vågar ladda på lite igen.
Fick även ett par andra överraskningar som att utväxlingen var ändrad på grund av att det sitter en diff från en automatsupra vilket ger sänkt toppfart och någorlunda korta växlar. Sitter även Org. japskammar istället för HKS 264:or. Lite småsurt men inget att gräva sig ner för.
Har inga direkta planer för bilen utan tar allt pö om pö och eftersom man inte kommer ut med sedelbuntar i näven efter att man besökt dass så får man vara lite snäll mot plånboken också. Kort och gott är jag inte så effekttörstig då det i alla fall är så svårt att få ner effekten i backen på gatan så planerna är att ha en så driftsäker bil som möjligt som kan användas till vad man nu känner för, vill jag köra bana så ska det fungera, en tur till strippen det oxå eller helt enkelt kunna åka och köpa glass en varm sommardag
Säsongen 2011 har gått lite sisådär, nedan följer lite bilder på de tråkiga sakerna som hände:
I slutet av april så var jag ute med polaren och testade starter med slicksen och det slutade lite olyckligt när ena däcket valde att fortsätta rakt fram i en kurva medans bilen svängde:
Bilen fick sig ett par kosmetiska skador tyvärr och en sprucken bromsskiva.
Sen flöt det på bra med mycket träffar och lek tills slicksen skulle på igen och kopplingen sa upp sig ganska omgående med dunder, gnistor och brak:
Slutade med 4 timmars bogsering hem varav ett snabbt pitstop mitt på Hornsgatan en fredagnatt i Stockholm då bogseringslinan självklart väljer att ge upp just bland alla festande fyllskallar.
Efter 1 månads vila blev det tummen ur och en 2-skivig RPS Carbon Carbon koppling inhandlades och smälldes på bilen.
[img][/img]
Lådan fick åka upp och ner.
Var lycklig fram till i början av Augusti då ringhjulet på diffen gav upp:
Här vart det tomt.
Dessa små härliga bitar följde med diffoljan ur när den tömdes.
Lite diffgodis.
En bättre begagnad diff inhandlades i söndags och på måndag morgon var bilen igång igen. Tanken var först att plocka isär den nya diffen och byta ringhjulet och slänga på det på TRD-diffen men var alldeles för körsugen så istället för att lämna bort och schimsa och hålla på så slängdes den nya diffen upp direkt, lite småtråkigt att den är öppen men ska bara användas fram till avställning så man kan köra av sig lite innan den långa kalla vintern.
Ska sortera alla bilder man har så blir det lite bilder härnäst vad som hände förra vintern och de roliga sakerna som hände under sommaren.
Stay tuned!