2956
Sök

Sug turbo på min 142a 1968

100 Inlägg
29 september 2011
Trådstartare
#1
har tänkt lite, och kommit fram till att jag är rätt sugen på att bygga sugturbo på min 140. och i ochmed att när man bygger sugturbo så sitter ju förgasarn imellan luftfilter och turbo. och turbon är kopplat direkt till insuget där förgasaren sitter orginal.

då är frågan . behöver man göra något specielt med förgasaren så som att trycktäta den eller är det bara när man ska bygga tryckturbo?

mvh/Robert

8 Inlägg
29 september 2011
#2
du får ta o söka runt lite i forumet, finns nog ett par som har gjort samma sak som skrivit upp hur man gör ;D du får ikke va för slö! big_smile

29 Inlägg
29 september 2011
#3
om du ska ha föggen mellan filtret och turbon så behöver den inte va trycktät. men om du ska trycka genom den (dvs att tryckröret ansluts på förgasaren ) då måste den vara trycktät. wink


100 Inlägg
30 september 2011
Trådstartare
#4
jaha men när turbon är jätte varm sen då vad händer då? kan det inte bli för varmt för soppan så den antänder i turbon?

474 Inlägg
30 september 2011
#5
det du måste tänka på med sugturbo är att turbon måste ha carbontätningar för att det ska fungera bra. kan vara svårt och dyrt att hitta dock..
har hört att det ska funka med vanlig turbo med, men att det ryker och inte fungerar som tänkt. Sök lite och kolla på savarturbo.se, finns mycket info


100 Inlägg
2 oktober 2011
Trådstartare
#6
Alka0512 skrev:
det du måste tänka på med sugturbo är att turbon måste ha carbontätningar för att det ska fungera bra. kan vara svårt och dyrt att hitta dock..
har hört att det ska funka med vanlig turbo med, men att det ryker och inte fungerar som tänkt. Sök lite och kolla på savarturbo.se, finns mycket info

VAd menas med att den är carbontätad? jag kolalde lite på asfaltseliten.com och där sätter dem turbo på en 140 och vad man läser där verkar det funka. är något i den stilen jag har tänkjt att göra.

474 Inlägg
2 oktober 2011
#7
zacoo skrev:
Alka0512 skrev:
det du måste tänka på med sugturbo är att turbon måste ha carbontätningar för att det ska fungera bra. kan vara svårt och dyrt att hitta dock..
har hört att det ska funka med vanlig turbo med, men att det ryker och inte fungerar som tänkt. Sök lite och kolla på savarturbo.se, finns mycket info

VAd menas med att den är carbontätad? jag kolalde lite på asfaltseliten.com och där sätter dem turbo på en 140 och vad man läser där verkar det funka. är något i den stilen jag har tänkjt att göra.

Att det är kolfibertätningar i den..
Okej, är det sugturbo eller tryckturbo då? Sen vet man ju inte om de har en carbontätad turbo eller inte? Som sagt funkar med en "vanlig" med, men är inte direkt rätt..


385 Inlägg
2 oktober 2011
#8


Sök