2749
Sök

Kylarvätska kokar/ojämn nivå, 850 T5

83 Inlägg
29 september 2011
Trådstartare
#1
Hej!
Idag när jag körde så märkte jag att tempmätaren gick upp till det röda, sedan stannade jag och märkte att det kokade i kylvätskebehållaren.
Vi kollade ifall det var luft osv i systemet, dock efter ett par timmars jobb med detta och bytt termostat osv, så ska vi nog kunna utesluta detta problem. Jag fick tips av en kille att sätta på högsta värme inne i kupén men det blir inte varmt, inte ens på högsta värmen.
Sedan droppar det lite vatten ur avgassystemet, vad beror detta på?
Nivån i behållaren varierar väldigt mycket, ser nästan ut som vågor på havet i den där behållaren, ibland högt, ibland normalt, och ibland inget vatten alls.
När man trycker på slangen som går från kylaren, som sitter där uppe, så känner man att det inte är något kylarvatten i den alls, vi har säkert hällt i 8-10L kylarvätska, men det verkar bara försvinna.

Blev en hel del text, men jag är väldigt tacksam för hjälp! wink

Mvh

564 Inlägg
29 september 2011
#2
Låter som misstänkt trasig topplockspackning

83 Inlägg
29 september 2011
Trådstartare
#3
Men borde den inte ryka/gå konstigt isåfall?

90 Inlägg
29 september 2011
#4
igensatt kylare?


93 Inlägg
29 september 2011
#5
är det inte vattenpumpen som har gett upp då? vatten i avgassystemet är troligvis bara kondensvatten.


83 Inlägg
30 september 2011
Trådstartare
#6
Smilee det känns nästan så, faktiskt... Vattnet kommer ju inte ur i slangen som går från kylet där uppe.

Vattenpumpen kanske det kan vara, men den var bytt 2006/2007 såg jag...

Skumt är det iallafall wink

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
30 september 2011
#7
bananen80 skrev:
är det inte vattenpumpen som har gett upp då? vatten i avgassystemet är troligvis bara kondensvatten.

Fast det förklarar inte att vattnet sjunker/stiger (eller glömmer jag ngt?)
Såvida pumpen inte "glappar" och snurrar ibland. tongue

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

2 401 Inlägg
30 september 2011
#8
Bubblar inte i expansionskärlet när bilen går? Tänkte när den är kall.

När min toppackning gick åt helvete fick jag inge vatten i avgassystem eller liknande utan det blev dålig värme och kokning

Edit: ett jävla tryck i expansionskärlet bör jag tillägga
Senast redigerat av Nybergrobin (30 september 2011)


83 Inlägg
30 september 2011
Trådstartare
#9
Nybergrobin skrev:
Bubblar inte i expansionskärlet när bilen går? Tänkte när den är kall.

När min toppackning gick åt helvete fick jag inge vatten i avgassystem eller liknande utan det blev dålig värme och kokning

Edit: ett jävla tryck i expansionskärlet bör jag tillägga

Det bubblar efter ett tag, sen är det rätt så bra tryck där i ja tongue
Men borde det inte vara vatten i motorn eller att den går dåligt osv isåfall? tongue

Tacksam för er hjälp!

564 Inlägg
30 september 2011
#10
Nej, det är inte nödvändigtvis så att det blir vatten i motorn.

132 Inlägg
30 september 2011
#11
låter som dålig vattenpump alt igen täppt kylare..
obs om nu motor´n blev så varm att det kokade så finns det en risk för skev topp alt trasig topp packning.


83 Inlägg
30 september 2011
Trådstartare
#12
Hur kan man kontrollera dessa misstänkta problem då? Man tycker väl att den borde bli helt annorlunda ifall toppen blivit skev? Bilen verkar som sig själv förutom att den blir varm fort samt att nivån är ostabil i expansionskärlet.
Tycker även att det är konstigt att det inte blir någon vidare värme inne i kupen, trots jag har på högsta värmen...

132 Inlägg
30 september 2011
#13
för att få värme i kupen så måste det varma vattnet ta sig till värme paketet å det fixar ju vatten pumpen å e  den dålig sliten så blir det inget varmt vatten till värme paket, ang ojämn nivå i expansionkärlet kan ju bero på att det finns både varmt å "kallt" vatten i systement å då får man en viss fart på vattnet dock inte ett jämt flöde,,, dock talar ju detta emot att kylaren skulle va igentäpt, ang om toppen är paj eller dålig topp packning, så finns det ett par saker att titta på, bilen rycker vitt (när motorn är varm), olja i kylarvattnet/eller grå motorolja=kylarvatten i motoroljan, eller ett för högt tryck i expansionkärlet,


83 Inlägg
30 september 2011
Trådstartare
#14
Okej smile tack så mycket för informationen!

Mvh

83 Inlägg
3 oktober 2011
Trådstartare
#15
Har nu gjort ett kompressionstest och det skiljer knappt någonting på någon cylinder, vilket borde betyda att topplockspackningen är okej? smile

Har funderingar kring vattenpumpen... Vad tror ni?

83 Inlägg
13 oktober 2011
Trådstartare
#16
Har nu kollat:

Motoroljan - inget vatten eller dylikt.
Expansionskärlet - CO2 test, ingen koldioxid där i.
Kompressionstest - Stabila och nästintill snarlika värden.

Bör man kolla något mer för att utesluta topplockspackningen?

89 Inlägg
13 oktober 2011
#17
Polaren hade samma sak med sin 850, där skruvade vi av locket till expantionskärlet och full fart på fläkten samt högsta värmen sen la vi varvtalet på c;a 2500 varv sen kom det värme efter all luft tryckts ur hela motorn

Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
13 oktober 2011
#18
Eklund69 skrev:
Polaren hade samma sak med sin 850, där skruvade vi av locket till expantionskärlet och full fart på fläkten samt högsta värmen sen la vi varvtalet på c;a 2500 varv sen kom det värme efter all luft tryckts ur hela motorn

har bytt ett antal motorer på 850 faktist aldrig haft problem med luftning av systemet

räcker med att varmköra så brukar det vara klart


vattenpumparna ska normalt sätt inte vara ett problem på dessa

vet iof inte om det finns skovelhjul i plast på något pirat del

tar ingen tid att riva ner vattenpumpen bara köpa ett kit med ny rem löphjul och en vattenpump och roa sig kunligt i någon timme

Kör fort så hinner inget hända...

83 Inlägg
13 oktober 2011
Trådstartare
#19
Tack för era svar. smile

Man bör väl kunna utesluta topplockspackningen iallafall? Om inte vattenpumpen, vad annars kan det vara? tongue

Mvh

749 Inlägg
13 oktober 2011
#20
Du har luft i systemet, varmkör motorn ordentligt med värmen på max. Låt kylarfläkten starta minst 2 gr och fyll kylvätska under tiden men ha locket på så mkt det går.
Håll motorn på 3000varv.

Kör sen en sväng stäng av motorn och kolla nivån.

Trycker den vatten efter det så kan ventilen i kylarlocket vara sönder ev fel kylarlock.
Senast redigerat av Bjornn (13 oktober 2011)



Sök