2500
Sök

Seat Toledo 1,8 T - 2003 - Motorn blev för varm

27 Inlägg
30 september 2011
Trådstartare
#1
Hej hej.

Var ute och körde en kväll skulle över till en vän ca 10km ifrån mitt hem.
Körde lugnt, låg i 50km/h.
Efter kanske bara 5km så började det pipa och blinka på instrumentpanelen - temp.mätaren hade hoppat upp på max 120´C - stängde av motorn med det samma. Öppnade motorhuven och kollade på allt som hade med kylningen att göra. Fans kylarvätska som det ska vara och den var inte så överdrivet varm.

Sen slog jag på tändningen bara och då gick fläktarna igång och kylde ner motorn ganska snabbt.
Startade den den utan problem och vände o körde hem.
Blev varm när man hade  jag hade växel i och gasade - men så fort jag växlade ur och var i friläge då sjönk värmen.
När jag kom hem så stod jag på parkeringen i tomgång och då gick värmen inte upp något mer.

Öppnade motorhuven och öppnade locket till kylarvätske tanken efter att jag stängt av motorn. Det kom ett pysande ljud ur den - som lufttryck - och därefter några sekunder senare så lät det som om det "surplade" i motorn, lät som om man frigjorde luft till motorn/kylsystemet. Aldrig varit med om sådant tidigare. Vad kan det vara för fel? Ringde Seat och berättade vad som hänt och de visste inget förens de gjort en diagnossökning på den. Bara det skulle kostsa mig 700kr. Därför vänder jag mig här för att se vad kunniga personer har att komma med. All tips är värdefull - Vill göra så mkt som möjligt själv - för ibland kan det vara enklare än vad man tror att fixa fel. Hoppas någon vet vad detta kan bero på¨? Kom med all tips ni bara kan.

/Tack!

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
30 september 2011
#2
Lät som att det kom en luft-ficka. Det du borde undra över är hur den kom dit.
Eller så kanske givaren fick fnatt och "sörplandet" var bara en tillfällighet

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

2 403 Inlägg
30 september 2011
#3
Försvann det vatten vid sörplandet? Testa att fyll på isf och var ytterst vaksam på temperaturen när du provkör efteråt


27 Inlägg
30 september 2011
Trådstartare
#4
Nybergrobin skrev:
Försvann det vatten vid sörplandet? Testa att fyll på isf och var ytterst vaksam på temperaturen när du provkör efteråt

Nej inte vad jag kunde märka. Jag kollade dessutom om nivån ändrats.
Fylla på vanligt vatten eller glykol?

2 403 Inlägg
30 september 2011
#5
Helst en smäcker blandning smile


27 Inlägg
30 september 2011
Trådstartare
#6
LeafBox skrev:
Lät som att det kom en luft-ficka. Det du borde undra över är hur den kom dit.
Eller så kanske givaren fick fnatt och "sörplandet" var bara en tillfällighet

Ok. Några förslag om hur man kan göra för att "lufta ut" hela kylsystemet? Om det nu är en luftficka.
Det kan inte ha något med vattenpumpen o göra eller termostaten?

27 Inlägg
30 september 2011
Trådstartare
#7
Nybergrobin skrev:
Helst en smäcker blandning smile

Ska pröva lite senare idag. ...

747 Inlägg
30 september 2011
#8
Får du ut någon värme i kupén om du vrider upp värmen?
Det är inte ovanligt att skälva skoveln släpper från axeln på vattenpumpen på dessa och då får man som sagt ingen cirkulation på vattnet.

/ Toni Larsson

27 Inlägg
30 september 2011
Trådstartare
#9
tonimakaroni skrev:
Får du ut någon värme i kupén om du vrider upp värmen?
Det är inte ovanligt att skälva skoveln släpper från axeln på vattenpumpen på dessa och då får man som sagt ingen cirkulation på vattnet.

Värmer utan problem. Konstigt.
Men kan det vara vattenpumpen då med andra ord?

747 Inlägg
30 september 2011
#10
Då borde du fått fram felet igen när du kört igen.
Du har inga uppgifter när dom bytte den senast ink. kamrem? Eller hur långt har bilen gått nu ?

/ Toni Larsson

27 Inlägg
30 september 2011
Trådstartare
#11
tonimakaroni skrev:
Då borde du fått fram felet igen när du kört igen.
Du har inga uppgifter när dom bytte den senast ink. kamrem? Eller hur långt har bilen gått nu ?

Jo alltså den blir varm nu också. Så den står still, vill helst inte köra den. Ska köras till en verkstad, men tänkte kolla här först.

Kamremsbyte på en 1,8T byts vid 18000mil, öviga 1,8, 1,6 och 1,4 vid 10 000mil (info från seat verkstad) - nuvarande mätarställning 8400mil.
Vattenpumpen tror jag de inte bytt

747 Inlägg
30 september 2011
#12
Man brukar säga 5 år även eller om miltalet du skrev ovan uppnås. Skulle tippa på att problemet är löst med byte av kamrem + v-pump.

/ Toni Larsson

27 Inlägg
30 september 2011
Trådstartare
#13
Ok ok. Vad tror du det skulle kosta att byta på en auktoriserad Seat verkstad?

747 Inlägg
30 september 2011
#14
Runt 7-8k skulle jag tippa på. Men det är bara ringa och höra om inget annat, dom flesta har ju öppet fortfarande så och då har du även en mer exakt summa att gå på.

/ Toni Larsson

27 Inlägg
30 september 2011
Trådstartare
#15
tonimakaroni skrev:
Runt 7-8k skulle jag tippa på. Men det är bara ringa och höra om inget annat, dom flesta har ju öppet fortfarande så och då har du även en mer exakt summa att gå på.

Men varför tror du att det skulle lösa problemet och inte något annat?
Har du också varit med om liknande eller känner du till VAG bilarna bra?

Läste någonstans om att det kan vara topplocks-packningen också? Kan det stämma tror du?
Inga missljud från motor eller låda iaf och samma kraft har den som den var innan.

Tror du man kan lufta kylsystemet på något sätt? Isf hur på enklaste sättet?

747 Inlägg
30 september 2011
#16
För att det är inte ovanligt att dom släpper från axeln och det är lika med att dom börjar gå varma. Om du inte har tummen  mitt i handen kan du ju ta och riva ner pumpen själv och se om detta har hänt,

Har kylvätskenivån sjunkit något sen den gick varm första gången eller sjunker den när den står på tomgång om du nu har fått fylla på?

Det är självluftade så inget du behöver tänka på.

/ Toni Larsson

27 Inlägg
30 september 2011
Trådstartare
#17
tonimakaroni skrev:
För att det är inte ovanligt att dom släpper från axeln och det är lika med att dom börjar gå varma. Om du inte har tummen  mitt i handen kan du ju ta och riva ner pumpen själv och se om detta har hänt,

Har kylvätskenivån sjunkit något sen den gick varm första gången eller sjunker den när den står på tomgång om du nu har fått fylla på?

Det är självluftade så inget du behöver tänka på.

Ok. funderade på att göra det imorgon.
Nej kylvätske nivån sjunker inte alls. Står på samma. Och inget läckage heller, torrt runtom bilen.
Men att byta pumpen bara då? Hjälper det eller rekomenderar du att byta kamrem o hela skiten när man väl är igång?

747 Inlägg
30 september 2011
#18
Du får ju plocka ner allt ändå så om det inte är bytt sen bilen var ny så hade jag bytt allt.

/ Toni Larsson

27 Inlägg
10 november 2011
Trådstartare
#19
Hej.

Förlåt att det dröjde med mitt svar.
Har haft fullt upp  -  köpt lägenhet och håller på att renovera.
Men åter igen till problemet som jag hade.

Det var det som tonimakaroni nämnde ang Vattenpumpen. Det var den som hade rasat. Så man fick byta både kamrem och vattenpump. Skulle kostat över 12000kr på Seat verkstad men hade maskinskadeförsäkring via min bilförsäkring så jag fick pröjsa 4000kr bara i självrisk.

tack för all hjälp - detta underlättade även för personalen på verkstaden när jag nämnt vad som sagts här på forumet.

Nu rullar den utan problem. cool

747 Inlägg
10 november 2011
#20
CrossOver_Man skrev:
Hej.

Förlåt att det dröjde med mitt svar.
Har haft fullt upp  -  köpt lägenhet och håller på att renovera.
Men åter igen till problemet som jag hade.

Det var det som tonimakaroni nämnde ang Vattenpumpen. Det var den som hade rasat. Så man fick byta både kamrem och vattenpump. Skulle kostat över 12000kr på Seat verkstad men hade maskinskadeförsäkring via min bilförsäkring så jag fick pröjsa 4000kr bara i självrisk.

tack för all hjälp - detta underlättade även för personalen på verkstaden när jag nämnt vad som sagts här på forumet.

Nu rullar den utan problem. cool

Härligt att höra! Kul att du uppdatera med vad som var felet istället för låta tråden dö ut utan svar. smile

/ Toni Larsson


Sök