30 september 2011
Trådstartare
Hej hej.
Var ute och körde en kväll skulle över till en vän ca 10km ifrån mitt hem.
Körde lugnt, låg i 50km/h.
Efter kanske bara 5km så började det pipa och blinka på instrumentpanelen - temp.mätaren hade hoppat upp på max 120´C - stängde av motorn med det samma. Öppnade motorhuven och kollade på allt som hade med kylningen att göra. Fans kylarvätska som det ska vara och den var inte så överdrivet varm.
Sen slog jag på tändningen bara och då gick fläktarna igång och kylde ner motorn ganska snabbt.
Startade den den utan problem och vände o körde hem.
Blev varm när man hade jag hade växel i och gasade - men så fort jag växlade ur och var i friläge då sjönk värmen.
När jag kom hem så stod jag på parkeringen i tomgång och då gick värmen inte upp något mer.
Öppnade motorhuven och öppnade locket till kylarvätske tanken efter att jag stängt av motorn. Det kom ett pysande ljud ur den - som lufttryck - och därefter några sekunder senare så lät det som om det "surplade" i motorn, lät som om man frigjorde luft till motorn/kylsystemet. Aldrig varit med om sådant tidigare. Vad kan det vara för fel? Ringde Seat och berättade vad som hänt och de visste inget förens de gjort en diagnossökning på den. Bara det skulle kostsa mig 700kr. Därför vänder jag mig här för att se vad kunniga personer har att komma med. All tips är värdefull - Vill göra så mkt som möjligt själv - för ibland kan det vara enklare än vad man tror att fixa fel. Hoppas någon vet vad detta kan bero på¨? Kom med all tips ni bara kan.
/Tack!