3475
Sök

Vilken helsyntetiska olja ska ja ha?

207 Inlägg
2 oktober 2011
Trådstartare
har kollat runt på massa olika sidor men hittar inget så nu försöker ja här!
tänkte göra en servic på bilen och jag undrar vilken olja ja ska ha?
catrols 0-40 eller biltemas 5-40? ( båda är helsyntetiska som rubriken lyder )
det är en Volvo s 40 2000 2.0T
bilen ska chippas om detta nu har någon betydelse?

Kolla gärna in min s40 och kommentera o rösta 5p;).

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
2 oktober 2011
Spelar nog ingen större roll men Catrol är ju ett säkert kort. Biltemas är troligen likvärdig men Castrol är ju iaf en märkesolja.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

4 824 Inlägg
2 oktober 2011
Nessie skrev:
har kollat runt på massa olika sidor men hittar inget så nu försöker ja här!
tänkte göra en servic på bilen och jag undrar vilken olja ja ska ha?
catrols 0-40 eller biltemas 5-40? ( båda är helsyntetiska som rubriken lyder )
det är en Volvo s 40 2000 2.0T
bilen ska chippas om detta nu har någon betydelse?

köp volvos egna olja, det är castrol olja men är billigare än när den säljs i en castrol förpackning.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

207 Inlägg
2 oktober 2011
Trådstartare
Asså de säger du:)

Smålänning
7 887 Inlägg
2 oktober 2011
Mobil super 3000 brukar funka...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

182 Inlägg
2 oktober 2011
man ska passa sig för "noll oljor" är lite för tunna  sägs det .. prova köra med en 5/40 istället

auktoriserad återförsäljare av Eurol oljor www.jigabshoppen.se

7 277 Inlägg
2 oktober 2011
jigab skrev:
man ska passa sig för "noll oljor" är lite för tunna  sägs det .. prova köra med en 5/40 istället

Första siffran står för hur låg kyla den klarar av och den andra bestämmer hur tunn/tjock den är vid arbetstemp.

207 Inlägg
2 oktober 2011
Trådstartare
köp volvos egna olja, det är castrol olja men är billigare än när den säljs i en castrol förpacknin
Den va dyrare på blilia:)

Men det står ju i Servic boken att 0w-40 är det bästa och 5w-40 är de näst bästa så:-s

182 Inlägg
2 oktober 2011
Brains skrev:
jigab skrev:

Första siffran står för hur låg kyla den klarar av och den andra bestämmer hur tunn/tjock den är vid arbetstemp.

nja

0 står för vilken wiskositet oljan har  vid c:a -30 och 40 står vilken viscositet den har vid 100 grader
om det står med ett w så står det för winter

så en noll olja är tunnare en en 5/40 tex

volvo har haft extrema problem med sina d5 som man måste byta lyftare på vid 6000 mil p.g.a att olje filmen brister ..

207 Inlägg
2 oktober 2011
Trådstartare
där ser man...
mkt bra info

749 Inlägg
2 oktober 2011
Kör på Castrol Magnetec 5w/40 den funkar alldeles utmärkt till din bil.

Sj passar jag mig för billiga ÖB superoljor, Biltema olja mm då de brukar avlagra en massa skit, koks i hela motorn som sätter igen vevhusventilation oljekanaler mm, men de duger bra till traktorer.
Senast redigerat av Bjornn (2 oktober 2011)

Driver kolfibervinyl.se
120 Inlägg
2 oktober 2011
Vad jag fått veta är castrol och biltema oljan samma olja?? eller är jag helt ute och cykla??

En bil, två fil, tre mil

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
2 oktober 2011
Kungkim skrev:
Vad jag fått veta är castrol och biltema oljan samma olja?? eller är jag helt ute och cykla??

Biltema har bytt leverantör mer än en gång, senaste jag hörde var Statoil men jag vet inte säkert.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

One Man Clan
4 287 Inlägg
2 oktober 2011
jigab skrev:
Brains skrev:
jigab skrev:

nja

0 står för vilken wiskositet oljan har  vid c:a -30 och 40 står vilken viscositet den har vid 100 grader

volvo har haft extrema problem med sina d5 som man måste byta lyftare på vid 6000 mil p.g.a att olje filmen brister ..

extrema å extrema är väl kanske lite å ta i,
sen kan ju bytesintervallen ha med saken å göra. vilken olja som helst tappar smörjförmåga med tiden

749 Inlägg
3 oktober 2011
Xuri skrev:
jigab skrev:
Brains skrev:

nja

sen kan ju bytesintervallen ha med saken å göra. vilken olja som helst tappar smörjförmåga med tiden

Jepp när oljan går från brun till svart så sjunker smörjegenskaperna drastiskt, brukar byta oljan när den börjar bli svartaktig istället för att vänta på att servicelampan ska tändas.

Smålänning
7 887 Inlägg
3 oktober 2011
Bjornn skrev:
Xuri skrev:
jigab skrev:

nja

Jepp när oljan går från brun till svart så sjunker smörjegenskaperna drastiskt, brukar byta oljan när den börjar bli svartaktig istället för att vänta på att servicelampan ska tändas.

Att oljan blir svart betyder att den gör sitt jobb. Den är inte dålig bara för att den är svart.

Detta VET jag.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

749 Inlägg
3 oktober 2011
twin_cam skrev:
Bjornn skrev:
Xuri skrev:

Att oljan blir svart betyder att den gör sitt jobb. Den är inte dålig bara för att den är svart.

Detta VET jag.

Jag har hört att oljans egenskaper sjunker när den blir svart, fast gör bara det på finbilen, de andra får rulla tills det är dags för byte.
Senast redigerat av Bjornn (3 oktober 2011)

Smålänning
7 887 Inlägg
3 oktober 2011
Bjornn skrev:
twin_cam skrev:
Bjornn skrev:

Detta VET jag.

Jag har hört att oljans egenskaper sjunker när den blir svart, fast gör bara det på finbilen, de andra får rulla tills det är dags för byte.

Ja täta byten är inte av ondo, men oljan blir inte sämre för att dne är svart... Vore drygt att byta vart 10:e mil på dieselbilar wink

207 Inlägg
3 oktober 2011
Trådstartare
Bra åsikter!

Som nångon sa Att ja kan köra med castrol 5w-40 !
Men hur stor är skillnaden mellan castroll 0w-40 vs 5w-40?

182 Inlägg
4 oktober 2011
Nessie skrev:
Bra åsikter!

Som nångon sa Att ja kan köra med castrol 5w-40 !
Men hur stor är skillnaden mellan castroll 0w-40 vs 5w-40?

om man ska kolla skillnader förutom viscociteter så måste man kolla på spec på båda oljorna
antar oxå att castrol har 3-4 st varianter av varje ..

Sök