3097
Sök

Köpråd: Saab 9-5 Aero -05

42 Inlägg
3 oktober 2011
Trådstartare
har följt hela tråden och alla skribenters åsikter. Jag bor i Sthlm och är 35 år gammal. Jag ägde en BMW diesel ´07 innan jag köpte en äldre V70. BMW'n var för dyr bil för mig i både försäkring, skatt och service. Jag fick dessutom oanade problem med grannar som inte var försiktiga nog och repade min BMW samt gav mig en och annan buckla när de öppnade dörr på sina egna bilar. När jag ringde försäkringsbolaget så skulle de ha 6 000 i självrisk för att fixa plåtskadorna och grannarna vägrade skriva på några papper.

Dessa plåtskador gav mig huvudvärk och hål i plånboken, så jag sålde BMW'n och köpte en V70 ´00.  Nu kör jag in Volvon på service hos en vän som dessutom köper reservdelar billigt på en Volvo skrot.

Men, en roligare bil vill man ju ändå ha så då tänkte jag mig en Aero, men nu har vissa trevliga skribenter övertygad mig att det är nog en Volvo T5 som gäller för mig.

1 019 Inlägg
3 oktober 2011
Rquired skrev:
Jag har inte skrivit något som jag tolkar som ett påstående om att det är fakta jag skriver, utan tvärt om jag förtydligade till och med att det var mina upplevelser som 328i-ägare jag skrev ner. Detta är ett internet-forum där åsikter slängs fram som fakta varje dag, varje minut, och det är upp till var och en att tolka innebörden av det som skrivs.

Jag har gått ett steg längre och ovan dessutom förtydligat att det är mina erfarenheter jag skriver ner, trots att det egentligen borde vara självklart. Om du och jag talades vid i verkliga livet, skall jag då förtydliga vad som är fakta eller skall jag förtydliga att allt annat inte är fakta? Det senare tror jag hade blivit väldigt omständigt.

Jag tolkar exempelmeningen precis som den lyder, Volvo är eller om man så vill var kända för att vara törstiga bilar och jag har trots att ha kört de flesta modeller aldrig varit med om en Volvo som kan matcha prestanda/förbrukning-kvoten en BMW har. Detta är också något BMW fått pris för, det är fakta och den redovisade jag ovan.

Men likväl, exempelmeningen är skriven i en form som jag utan tvekan tolkar som att det är min erfarenhet. Därav kan den inte heller tolkas som annat än att så är fallet när jag sitter bakom ratten, hur skall jag kunna uttala mig om vilken förbrukning andra förare har?

Detta är internet, om jag så vill påstå att jorden är platt är det fritt fram så länge jag följer Garaget´s regler. Det är alltid läsaren som måste vara kritisk, för lägger man ansvaret på skribenterna kan en oärlig skribent lura i läsaren precis vad som helst om inte denna tänker kritiskt. Eller hur?

Mitt inlägg ovan var en enkel vädjan till dig att uttrycka dig tydligare eftersom många tolkar dina inlägg som fakta. Du gör som du vill.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
3 oktober 2011
Garfield skrev:
Rquired skrev:
Jag har inte skrivit något som jag tolkar som ett påstående om att det är fakta jag skriver, utan tvärt om jag förtydligade till och med att det var mina upplevelser som 328i-ägare jag skrev ner. Detta är ett internet-forum där åsikter slängs fram som fakta varje dag, varje minut, och det är upp till var och en att tolka innebörden av det som skrivs.

Jag har gått ett steg längre och ovan dessutom förtydligat att det är mina erfarenheter jag skriver ner, trots att det egentligen borde vara självklart. Om du och jag talades vid i verkliga livet, skall jag då förtydliga vad som är fakta eller skall jag förtydliga att allt annat inte är fakta? Det senare tror jag hade blivit väldigt omständigt.

Jag tolkar exempelmeningen precis som den lyder, Volvo är eller om man så vill var kända för att vara törstiga bilar och jag har trots att ha kört de flesta modeller aldrig varit med om en Volvo som kan matcha prestanda/förbrukning-kvoten en BMW har. Detta är också något BMW fått pris för, det är fakta och den redovisade jag ovan.

Men likväl, exempelmeningen är skriven i en form som jag utan tvekan tolkar som att det är min erfarenhet. Därav kan den inte heller tolkas som annat än att så är fallet när jag sitter bakom ratten, hur skall jag kunna uttala mig om vilken förbrukning andra förare har?

Detta är internet, om jag så vill påstå att jorden är platt är det fritt fram så länge jag följer Garaget´s regler. Det är alltid läsaren som måste vara kritisk, för lägger man ansvaret på skribenterna kan en oärlig skribent lura i läsaren precis vad som helst om inte denna tänker kritiskt. Eller hur?

Mitt inlägg ovan var en enkel vädjan till dig att uttrycka dig tydligare eftersom många tolkar dina inlägg som fakta. Du gör som du vill.

Jag förstår den tanken till 100% men som jag förklarar i det citerade inlägget vet jag inte hur jag skall göra detta tydligare för den minoriteten utan att för den sakens skull göra inlägget omständigt att läsa för merparten av användarna på Garaget. Tidigare fick jag nämligen mycket kritik för att skriva för långa inlägg, nu har detta kanske gått för långt åt andra hållet. Åtminstone i dina ögon?

Och utan en lösning på det problemet ser jag inget alternativ annat än att det är upp till läsaren att vara källkritisk i dessa fall.

Det finns dock ett citat som lyder "Den utan synd kastar den första stenen", om du sitter på en lösning för att dina inlägg inte skall framstå som fakta utan att för den sakens skull bli omständiga får du mer än gärna dela med dig av denna!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Sök