Mercedes: Kanonbra bilar, det finns en anledning till att taxi ofta kör MB. Senare årsmodeller av W124 är grymt välbyggda, W210 är modernare och trevligare men fruktansvärt rostkänslig samt kan även lida lite av elfel. Bra motorer, dock inte de mest sofistikerade eller snålaste.
BMW: Bra modeller, både E46 och E39 har klarat sig med toppresultat i kvalitéts och kundnöjdhetsundersökningar. Rost och elfel kan självklart förekomma, men inte mer än vad som är normalt på modernare avancerade bilar. Ett undantag är rosten på E39, felaktigt tätade skarvar leder till att denna kan rosta bra i nederkant av dörrar och baklucka.
Trevliga och snåla 4cyl. dieselmotorer, sexorna är mycket härliga men M51 (525tds) sägs ha en lite känslig topp om den trimmas så kontrollera exemplaret noga. Den nyare M57 är bättre i allt, på vissa varianter förekommer spjäll i insuget vars funktion har med avgasreningen att göra. På några exemplar har dessa trillat loss och ner i cylindern vilket förstås orsakat haveri. Det handlar dock enbart om en bråkdel exemplar utav en motor som i över 10år varit en av BMW´s mest sålda dieselmotorer, varav de flesta av haveristerna varit trimmade och endast 16st. original.
Kort och gott trevligare motorer än MB som dock är lite känsligare för korrekt skötsel, kom ihåg att många BMW dessutom gärna körs hårt medan MB snarare uppmanar föraren att ta det lugnt.
Audi/VW: Dålig framvagn som i många fall snabbt blir sliten och glapp, gäller främst A4 och Passat. I en del fall enormt dyr service, till exempel 2.5tdi V6 där ett kamremsbyte kostar lika mycket som den budget du tänkt köpa bil för. Det har även varit mycket problem på samma motor på grund av att den gärna sliter ner kamaxlarna, vad jag förstått finns det bättre och sämre varianter där 150hk verkligen bör undvikas.
1.9tdi skall dock vara både beprövad och snål, tycker dock det är en väldigt tråkig motor jämfört med till exempel en BMW 320d men det beror nog på hur förtjust man är i klassisk traktorlik dieselkaraktär kontra BMW som är lite mer som en bensinmotor.
Rent generellt har också VW/Audi legat mycket sämre till i diverse undersökningar än både Mercedes och framför allt BMW, och Audi blev en premiumbil först i och med nya A6 2004 tycker jag. Tidigare saknades känslan även om det var bra bilar...
Jag hade alltså köpt en BMW eller Mercedes då jag upplever dem som klart trevligare, vilket märke jag valt hade berott lite på körstil. Vill du ha en rolig bil (BMW) eller en bekväm glidare (MB)?