2282
Sök

Min ABS spökar lite - VW Passat -95

298 Inlägg
4 oktober 2011
Trådstartare
Hej hopp...

Ska försöka göra detta så kortfattat som möjligt.
Det är så att ABS bromsarna på min Passat -95 kärvar lite, ibland så lyser ABS lampan och då har jag ingen ABS men när det är släckt så funkar dom som vanligt. Vad är felet?

Själv så tror jag att det är givarfel men vill inte dra allt för förhastade slutsatser, vill ha nån lite mer kunnig persons råd.

181 Inlägg
4 oktober 2011
Hade samma problem på min golf. Var givaren. Men har man jäkla otur så kan det ju vara själva ABS enheten. Det kostar.
Även givaren kan vara ett helvete att byta, men inte så dyrt iaf.. Bara att ta reda på vilken först.

Mvh Kent

56 Inlägg
4 oktober 2011
testa med att brygga givarna från andra sidan de brukar funka

1 312 Inlägg
4 oktober 2011
knackar man lampan så spelar det ingen roll.. smile

Ljudbutiken.nu

...has left the building...
4 474 Inlägg
4 oktober 2011
Eriksson84: Smart kille...ABS vill man väl ha! Dessutom lyser inte lampan o slocknar sedan vid besiktningen så får man en fin ombesiktning. Jag har samma "bekymmer" på min -95:a. IBLAND så lyser lampan, räcker med att stänga av och starta bilen igen så slocknar den som den skall, givetvis funkar ABS då! Har försökt att läsa av felkoder men det blir för många "Kommunikations fel", dvs VAG-COM lyckas inte kommunicera med ABS-styrenheten. Det kan givetvis vara en givare men i mitt fall tror jag mer på nån halvtaskig ABS-kabel ELLER att det är nån kallödning eller liknande i styrenheten eller ABS-pumpen. Jag har inte åtgärdat problemet då ABS-lampan slocknar som den skall 99 gånger av 100, de gånger den tänds är uteslutande när bilen stått minst 24 timmar, lampan har tänts kanske 3-4 gånger under körning under de 14000 mil jag haft bilen. Givetvis är bilen nybesiktigad UA. Skall du byta givare så finns det billiga o passande givare på www.ebay.de, jag har bytt samtliga ABS-givare till "ebay-givare" på min 96:a o de funkar precis som de skall. Observera att det finns två olika typer av kontakter på ABS-givarens sladd, 95:an har den "runda" medan 96:an har den "rektangulära".

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

1 020 Inlägg
4 oktober 2011
jag hade samma problem med min passat 95a bytte givarna men problemet var kvar . tog lampan för säkerhets skull när den bes ..
verkar vara ett vanligt fel på dessa bilar

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

214 Inlägg
6 oktober 2011
Mätt alla givarna och kolla så ingen är kaputt. Du kan även be en kompis snurra på däcket som du mäter givaren till och se om den reagerar. Kolla dessutom så inte abs kransarna är skitiga eller dåliga. Jag hade samma bekymmer på min Passat 96. Hoppas det inte är styrenheten.

mvh
Rasmus

7 274 Inlägg
6 oktober 2011
Iofs är min passat nyare men på min så var det styrenheten, till slut gav den upp helt och lampan lös konstant.
Skickade in och fick den omlödd, fungerade utmärkt efteråt!

298 Inlägg
6 oktober 2011
Trådstartare
Nobrando skrev:
Mätt alla givarna och kolla så ingen är kaputt. Du kan även be en kompis snurra på däcket som du mäter givaren till och se om den reagerar. Kolla dessutom så inte abs kransarna är skitiga eller dåliga. Jag hade samma bekymmer på min Passat 96. Hoppas det inte är styrenheten.

mvh
Rasmus

Kransen ska väll oftast låta när man bromsar om den är dålig?

4 474 Inlägg
6 oktober 2011
Testa o läsa av felkoder som steg 1. Kan du kommunicera med ABS-enheten så lär det vara ett "enkelt givarfel". när jag försöker läsa av felkoder får jag "för många kommunikationsfel", dvs enheten kan inte kontaktas.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.

214 Inlägg
7 oktober 2011
FiBTL skrev:
Nobrando skrev:

mvh
Rasmus

Kransen ska väll oftast låta när man bromsar om den är dålig?

Ingen aning faktiskt. Men på passaten tvivlar jag att det ska låta, då det är ett mellanrum mellan givaren och kransen, den kan aldrig slå emot. Men som sagt inget jag har någon aning om så jag låter det vara osagt.
Men kransen kan bli skitig och dålig vilket kan göra att ABS inte fungerar alls eller bara emellanåt.
Senast redigerat av Nobrando (7 oktober 2011)

4 474 Inlägg
7 oktober 2011
En induktiv-givare (eller Hall-givare om man så vill) skall INTE ha mekaniska kontakt med "punkterna" den läser mot. Givaren funkar som så att det blir skillnader i "induktans" när metall passerar "nära".

Sök