Saab 9-5 2,0T -00 går dåligt på höga varv och blåreyker
metarkingen skrev:
vet inte vilken färg oljefiltret har, vad spelar det för roll? Vad kostar en ny torbo och vars köper man billigast en ? :S
Det är känt att oljefilter ifrån biltema orsakar sämmre oljeflöde till Turbon som sen går sönder pga det.
Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
Kalasgasarn skrev:
ja om det ska gå så långt så gör det ju det
Gå så långt? När turbon går sönder så sticker oljan ut igenom avgasröret och därmed faller oljetrycket ögonblickligen.
2slow
azid skrev:
Kalasgasarn skrev:
ja om det ska gå så långt så gör det ju det
Gå så långt? När turbon går sönder så sticker oljan ut igenom avgasröret och därmed faller oljetrycket ögonblickligen.
Oljan kan även försöra, förorena katalysatorn och förorenar lambdasonderna.
6 oktober 2011
Trådstartare
okey, måste köra bilen, om jag vill ta bort turbon och köra utan hur gör jag då? tänker slangar osv? Mvh peter
En riktig fullösning skulle väl vara att man kör en svetsloppa eller något för att stoppa impellern och sen pluggar oljerören till turbon....
De äldre oljefiltrena till B205/B235 hade även de en blå färg och sitter ett sådant på är det verkligen gammalt..
hur som, ska man vara seriös så byter man ju turbon. Plocka bort kobran/snorkeln och känn på impellern så kan du få dig en uppfattning om hur stort glappet..
Har en 9-5 stående på jobbet just nu med turboras.. (GT17) där var turbon rejält med glapp.. Skulle även rekommendera dig att ta ner tråget och byta sugsil, alternativt rengöra sugsil och oljetråg grundligt samt byta o-ringar. Inga större problem att ta ner tråget på 9-5
(Förutom B235R)
9-5 Aero Sedan -05
7 oktober 2011
Trådstartare
Okey vet fan inte vad jag ska göra, hur svårt är ett turbo byte?
jonnielahti skrev:
lämna in den på turbobyte,
kostar inte mkt , och kräv funktionsgaranti och kvitto, bäst på Saab förstås!
Det är väl en definitionsfråga, ca 15 lakan inklusive material är ju trots allt en del
9-5 Aero Sedan -05
Brains skrev:
En riktig fullösning skulle väl vara att man kör en svetsloppa eller något för att stoppa impellern och sen pluggar oljerören till turbon....
haha ja det kan man kalla fullösning x)
Lämna till Mekonomen! De har längre garanti än SAAB och alla andra.
jonnielahti skrev:
Kalasgasarn skrev:
Brains skrev:
En riktig fullösning skulle väl vara att man kör en svetsloppa eller något för att stoppa impellern och sen pluggar oljerören till turbon....
haha ja det kan man kalla fullösning x)
blir bara aningen sämre flöde, man måste ju ändå byta turbon så
Japp men måste man ha bilen fungerande och man har inte råd att byta så går det alltid att göra så