3721
Sök

Vill jobba med bilar, hur gör jag?

104 Inlägg
5 oktober 2011
Trådstartare
#1
Hej, jag vill väldigt gärna jobba med något som har med bilar att göra när jag går ut skolan, vilket jag gör 2012. Tyvärr så går jag naturnatur och kan inte så mycket om bilar, vilket jag vill kunna! Funderade först att gå fordonslinjen , men blev rekommenderad att ta någon bredare linje..

Kanske låter lite dumt, men hur gör man nu? Jag vill lära mig att mecka bil, jobba som bilförsäljare, bilvård, vadsomhelst, bara bilar ingår i jobbet!

Någon som kan hjälpa mig med hur jag kommer igång? Hur gjorde ni och vad jobbar ni med inom bil?

Tacksam för svar smile

/Elin


747 Inlägg
5 oktober 2011
#2
Bilförsäljare och bilvård ska inte vara några större konstigheter att börja med den utbildningen du har, samma sak med reservdelar samt servicerådgivare.

Som mekaniker lär du gått någon kompletterande utbildning på t.ex. komvux om arbetsgivaren ska anställa dig.
Jobbar som mekaniker idag och har innan jag vart färdigutbildad jobbat inom reservdelar.

/ Toni Larsson

1 146 Inlägg
5 oktober 2011
#3
kanske som billackerade mekaniker?


104 Inlägg
5 oktober 2011
Trådstartare
#4
tonimakaroni skrev:
Bilförsäljare och bilvård ska inte vara några större konstigheter att börja med den utbildningen du har, samma sak med reservdelar samt servicerådgivare.

Som mekaniker lär du gått någon kompletterande utbildning på t.ex. komvux om arbetsgivaren ska anställa dig.
Jobbar som mekaniker idag och har innan jag vart färdigutbildad jobbat inom reservdelar.

Har suttit och letat runt efter lite utbildningar, men tycker det är så svårt att hitta något. Internet är inte min bästa vän.. Har läst på flera sidor att man helst ska ha gått fordonsprogrammet också. Men om jag skulle börja jobba med bilvård, är det bara att söka ett jobb och hoppas på att få det och sen lära sig under tiden? Eller är jag helt ute och cyklar nu? smile


146 Inlägg
5 oktober 2011
#5
vet inte riktigt vad du får i din utbildning men du borde kunna läsa vidare till nån form av säljare och därigenom börja som bil försäljare och viktigast av allt se till att fixa kontakter inom branschen annars är det nästan kört vilken utbildning du än har.

Att jobba på mekonomen/biltema (reservdelar/butik) borde ju inte kräva nån jätte utbildning eller bakgrund, hehe

Trucker
1 220 Inlägg
5 oktober 2011
#6
när du ha gått ut så få du väl söka in på en fordons konvux typ så knalla in till en studievägledare på kunvux/lärcentrum och hör dem dom

Vissa är bara bättre än andra!

747 Inlägg
5 oktober 2011
#7
Nagli skrev:
tonimakaroni skrev:
Bilförsäljare och bilvård ska inte vara några större konstigheter att börja med den utbildningen du har, samma sak med reservdelar samt servicerådgivare.

Som mekaniker lär du gått någon kompletterande utbildning på t.ex. komvux om arbetsgivaren ska anställa dig.
Jobbar som mekaniker idag och har innan jag vart färdigutbildad jobbat inom reservdelar.

Har suttit och letat runt efter lite utbildningar, men tycker det är så svårt att hitta något. Internet är inte min bästa vän.. Har läst på flera sidor att man helst ska ha gått fordonsprogrammet också. Men om jag skulle börja jobba med bilvård, är det bara att söka ett jobb och hoppas på att få det och sen lära sig under tiden? Eller är jag helt ute och cyklar nu? smile

Dom flesta rena rekondfirmor skickar ju sina anställda på kurser, dock skadar det inte om kanske tränar eller känner på yrket hemma, det är som sagt rätt billigt att köpa maskin och medel om du vill testa hemma, det är ett väldigt tung yrke rekond ska du veta innan.

Men är det inget yrke som du känner att du vill jobba med helst? Dvs. känns det som sälj lockar mer än skruva?

/ Toni Larsson

106 Inlägg
5 oktober 2011
#8
Du har ju körkort, sök jobb som bilbud inom reservdelar, finns säkert kurser så du lär dej om hur allt fungerar vart de sitter etc och systemet hur allt fungerar när folk beställe rdelar o va du ska plocka fram, då får du även åka mkt bil! smile


2 077 Inlägg
5 oktober 2011
#9
Jag är lite i samma veva som du!
Är dock säljare i grunden osv, så har kanske det lite lättare.. nej inget sånt, jag e bättre lr så.. inte alls så jag menar smile

Men jag planerar på och starta företag senare så smile
Just inom bildelar smile

Wheel hoe and proud of it.
Rays/Work/SSR/HRE/BBS/Enkei - Stay legit and don't buy shit!

1 482 Inlägg
5 oktober 2011
#10
Om du har kompisar som håller på med bilar är det en bra start att börja vara i garaget så ofta som möjligt och hjälpa till. Lär man sig mycket på.

BLT Service
Theracords Music Label

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
5 oktober 2011
#11
Bli ihop med en bilgalen Volvoraggare så kommer han prata nonstop om sin traktor! Då lär du dig ett och annat wink

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

104 Inlägg
5 oktober 2011
Trådstartare
#12
Måste bara säga tack för alla svar som hunnit komma in, tar gärna in fler smile

Thunderbird88 skrev:
Bli ihop med en bilgalen Volvoraggare så kommer han prata nonstop om sin traktor! Då lär du dig ett och annat wink

Hahaha! Pojkvännen hade en 740 förut, men den hjälpte jag bara till att tvätta och polera så den blev hur fin som helst, finns tom bild i mitt galleri wink Får se till så att han köper en volvo igen så jag lär mig lite!


104 Inlägg
5 oktober 2011
Trådstartare
#13
tonimakaroni skrev:
Nagli skrev:
tonimakaroni skrev:
Bilförsäljare och bilvård ska inte vara några större konstigheter att börja med den utbildningen du har, samma sak med reservdelar samt servicerådgivare.

Som mekaniker lär du gått någon kompletterande utbildning på t.ex. komvux om arbetsgivaren ska anställa dig.
Jobbar som mekaniker idag och har innan jag vart färdigutbildad jobbat inom reservdelar.

Har suttit och letat runt efter lite utbildningar, men tycker det är så svårt att hitta något. Internet är inte min bästa vän.. Har läst på flera sidor att man helst ska ha gått fordonsprogrammet också. Men om jag skulle börja jobba med bilvård, är det bara att söka ett jobb och hoppas på att få det och sen lära sig under tiden? Eller är jag helt ute och cyklar nu? smile

Dom flesta rena rekondfirmor skickar ju sina anställda på kurser, dock skadar det inte om kanske tränar eller känner på yrket hemma, det är som sagt rätt billigt att köpa maskin och medel om du vill testa hemma, det är ett väldigt tung yrke rekond ska du veta innan.

Men är det inget yrke som du känner att du vill jobba med helst? Dvs. känns det som sälj lockar mer än skruva?

Allra helst så skulle jag ju vilja kunna skruva med bilar, annars är det nog bilvård och sist bilförsäljare. Om jag skulle bli bilförsäljare så vill jag vara på ställen med riktigt snygga, dyra bilar men man kanske får jobba sig upp?


104 Inlägg
5 oktober 2011
Trådstartare
#14
Emil192 skrev:
Du har ju körkort, sök jobb som bilbud inom reservdelar, finns säkert kurser så du lär dej om hur allt fungerar vart de sitter etc och systemet hur allt fungerar när folk beställe rdelar o va du ska plocka fram, då får du även åka mkt bil! smile

Där sa du något bra Emil! Kanske är bra att börja med det smile


747 Inlägg
5 oktober 2011
#15
Nagli skrev:
tonimakaroni skrev:
Nagli skrev:

Har suttit och letat runt efter lite utbildningar, men tycker det är så svårt att hitta något. Internet är inte min bästa vän.. Har läst på flera sidor att man helst ska ha gått fordonsprogrammet också. Men om jag skulle börja jobba med bilvård, är det bara att söka ett jobb och hoppas på att få det och sen lära sig under tiden? Eller är jag helt ute och cyklar nu? smile

Dom flesta rena rekondfirmor skickar ju sina anställda på kurser, dock skadar det inte om kanske tränar eller känner på yrket hemma, det är som sagt rätt billigt att köpa maskin och medel om du vill testa hemma, det är ett väldigt tung yrke rekond ska du veta innan.

Men är det inget yrke som du känner att du vill jobba med helst? Dvs. känns det som sälj lockar mer än skruva?

Allra helst så skulle jag ju vilja kunna skruva med bilar, annars är det nog bilvård och sist bilförsäljare. Om jag skulle bli bilförsäljare så vill jag vara på ställen med riktigt snygga, dyra bilar men man kanske får jobba sig upp?

Då får du helt enkelt söka en utbildning att komplettera med när du är klar med det du läser nu, tror man läser in fordonsutbildningen på 2år. Vet bl.a. en här på Garaget som gjort detta, om du är intresserad av det kan du få hans namn om du vill höra mer med honom.

/ Toni Larsson

104 Inlägg
5 oktober 2011
Trådstartare
#16
tonimakaroni skrev:
Nagli skrev:
tonimakaroni skrev:

Dom flesta rena rekondfirmor skickar ju sina anställda på kurser, dock skadar det inte om kanske tränar eller känner på yrket hemma, det är som sagt rätt billigt att köpa maskin och medel om du vill testa hemma, det är ett väldigt tung yrke rekond ska du veta innan.

Men är det inget yrke som du känner att du vill jobba med helst? Dvs. känns det som sälj lockar mer än skruva?

Allra helst så skulle jag ju vilja kunna skruva med bilar, annars är det nog bilvård och sist bilförsäljare. Om jag skulle bli bilförsäljare så vill jag vara på ställen med riktigt snygga, dyra bilar men man kanske får jobba sig upp?

Då får du helt enkelt söka en utbildning att komplettera med när du är klar med det du läser nu, tror man läser in fordonsutbildningen på 2år. Vet bl.a. en här på Garaget som gjort detta, om du är intresserad av det kan du få hans namn om du vill höra mer med honom.

Tar gärna namnet och kollar lite med honom smile
Tack för din hjälp!


345 Inlägg
5 oktober 2011
#17
Ang. bilförsäljare.
Jag är säljar-trainee på ett större bilföretag själv. Går visserligen fordon själv men det hade ingenting att göra med hur jag fick praktikplatsen. Allt jag egentligen behövde göra var att fråga. En intervju senare så var det klart. Bara personligheten är rätt så! smile

Vi hade en ung kvinna som var hallvärdinna inom företaget. Hon gick ifrån att vara värdinna på Chevrolet/Cadillac/Corvette till säljare på Lexus. Ett praktexempel på att det går att komma till dom finare märkena bara man är skicklig.
Senast redigerat av Tynnerstroem (24 juni 2012)


VR6 ägare
21 Inlägg
5 oktober 2011
#18
Du lär dig det mesta av att vara med själv, kläm, känn, fråga... ja konstens alla regler... Många firmor som tar åt sig praktikanter och vi har flera st till och från under åren på jobbet. Likväl som vi har praktikanter som går någon form av arbetsplatsutbildningsförberedelse för just bilmek.... ja you name it.

Golf VR6 -92

Forummoderator
18 013 Inlägg
5 oktober 2011
#19
Som bilförsäljare är det inte så svårt att få in foten. Själv jobbat som detta i många år. Men som sagts ovan måste du ha rätt personlighet! Tystlåten till naturen? Glöm det.

Många företag anställer junior-säljare som ska vara 20-25 år sådär. Ingen tidigare erfarenhet. De lär dig under vägens gång. Just nu vet jag att Hedin Bil söker. Att söka som tvättare/allt-i-allo är en väg in. Glömde kolla var i landet du finns men runt GBG kan jag hjälpa till. Känner de flesta här.

Som bilsäljare tjänar du oftast 20000:- i månaden i garantilön under 6 månader. Detta för att du ska hinna lära dig. Sedan finns det likvärdiga system där du får 500:- för varje bil upp till 4 bilar. 5-8 bilar sålda blit 1200:- på bil 5-8. 10 bilar och över ger 1500.- extra per bil. Nu var det ett tag sedan så det lär ha ändrats. Provisionen räknas från 12000:- i månadslön och bilarna läggs på det. Detta är även din grundlön från 7:e månaden.

Oftast ingår fri bil och fri bensin. Nu för tiden har det blivit tuffare och man får skatta för förmånen men det kan finnas undantag fortfarande. På min tid hade man fri bil och soppa. Fick en helt ny bil cirka var 3:e månad. Denna fungerar också som demobil för kunderna och är "strajpad" med reklam. Den ska hållas ren och snygg både ute och inne så klart! Inga personliga grejer i bilen undantaget några skivor i handsfacket.

Chefen kör den stora lyxbilen i sortimentet och den lägst ner på skalan kör lillbilen med minimotorn... Ibland har man tur och den ska vara borta över natten/helgen (det lånas ut bilar rätt friskt till vänner och bekanta) och du kan sitta bakom ratten på en riktig värsting. Mina chefer var alltid hyggliga med att låta oss ha nån kul bil ibland. Veckan med en splitt ny röd EVO IX var klart minnesvärd.

Du förväntas sälja 8-12 bilar i månaden. Klarar du inte det så adjö. Det är klart om man säljer Dodge och Chrysler så är det nog inte lika hårt :-)

Arbetstiderna är en sak! 9-18 varje dag. varannan eller oftast var tredje lördag 10-14 cirka. Vissa har öppet på söndagar... Övertidsersättning existerar inte i branschen. Ofta kommer kunder in 17:50 och säger glatt "Jag hann!" Sällan du är därifrån före 1815.

Har vid enstaka tillfällen har löner på 40-45 tkr om någon ny modell lanseras. Trevligt. Man kan ofta köpa loss gamla inbytesbilar som inte firman säljer till kund. De kan du tjäna riktigt grova pengar på om du får en sådan arbetsgivare!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 624 Inlägg
5 oktober 2011
#20
sök jobb big_smile


Sök