Som bilförsäljare är det inte så svårt att få in foten. Själv jobbat som detta i många år. Men som sagts ovan måste du ha rätt personlighet! Tystlåten till naturen? Glöm det.
Många företag anställer junior-säljare som ska vara 20-25 år sådär. Ingen tidigare erfarenhet. De lär dig under vägens gång. Just nu vet jag att Hedin Bil söker. Att söka som tvättare/allt-i-allo är en väg in. Glömde kolla var i landet du finns men runt GBG kan jag hjälpa till. Känner de flesta här.
Som bilsäljare tjänar du oftast 20000:- i månaden i garantilön under 6 månader. Detta för att du ska hinna lära dig. Sedan finns det likvärdiga system där du får 500:- för varje bil upp till 4 bilar. 5-8 bilar sålda blit 1200:- på bil 5-8. 10 bilar och över ger 1500.- extra per bil. Nu var det ett tag sedan så det lär ha ändrats. Provisionen räknas från 12000:- i månadslön och bilarna läggs på det. Detta är även din grundlön från 7:e månaden.
Oftast ingår fri bil och fri bensin. Nu för tiden har det blivit tuffare och man får skatta för förmånen men det kan finnas undantag fortfarande. På min tid hade man fri bil och soppa. Fick en helt ny bil cirka var 3:e månad. Denna fungerar också som demobil för kunderna och är "strajpad" med reklam. Den ska hållas ren och snygg både ute och inne så klart! Inga personliga grejer i bilen undantaget några skivor i handsfacket.
Chefen kör den stora lyxbilen i sortimentet och den lägst ner på skalan kör lillbilen med minimotorn... Ibland har man tur och den ska vara borta över natten/helgen (det lånas ut bilar rätt friskt till vänner och bekanta) och du kan sitta bakom ratten på en riktig värsting. Mina chefer var alltid hyggliga med att låta oss ha nån kul bil ibland. Veckan med en splitt ny röd EVO IX var klart minnesvärd.
Du förväntas sälja 8-12 bilar i månaden. Klarar du inte det så adjö. Det är klart om man säljer Dodge och Chrysler så är det nog inte lika hårt :-)
Arbetstiderna är en sak! 9-18 varje dag. varannan eller oftast var tredje lördag 10-14 cirka. Vissa har öppet på söndagar... Övertidsersättning existerar inte i branschen. Ofta kommer kunder in 17:50 och säger glatt "Jag hann!" Sällan du är därifrån före 1815.
Har vid enstaka tillfällen har löner på 40-45 tkr om någon ny modell lanseras. Trevligt. Man kan ofta köpa loss gamla inbytesbilar som inte firman säljer till kund. De kan du tjäna riktigt grova pengar på om du får en sådan arbetsgivare!
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!