4184
Sök

Tre fel på v40n, hjälp!

7 Inlägg
5 oktober 2011
Trådstartare
Tjenare, jag har lite problem som jag skulle vilja ha hjälp med angående min Volvo v40 t4 -98

Första problemet jag har är att när jag gör lite lätt gaspådrag på 3ans växel så hoppar motorn som om den inte skulle få tillräckligt med bränsle, detta händer bara på 3ans växel ingen annan växel, någon som vet ifall lådan kanske är slut eller om det är något annat problem ?

Andra problemet är med bromsarna, när jag ska stanna i en korsning så trampar jag ner bromsen och den fungerar som den ska men när jag kanske är i 9-10 km/h så darrar bromsen som om det skulle varit ABSen, men i såna fall så borde den ju låta så hela tiden i fall jag har ABS vilket jag tror jag har då det är en 98 model. Någon som tror det kan vara ABSen det är fel på eller bromsarna ? (ny klossar sitter på slog på dom i förrgår)

Sista problem är att när jag kör i gupp så låter det som om något klonkar under bilen på höger fram, men jag har kollat under och ser inget fel alls, någon som vet om det kanske är dämparna som är slut eller någon bussning ? (denna kanske är lite konstig att försöka veta då ni själva inte vet hur det låter men jag skulle kunna fixa en video på hur det låter ifall någon som vill de. Kan även göras på dom andra två problemen också)

Tack på förhand!

MVH Linus!
Senast redigerat av linuzjohanssonz (5 oktober 2011)

604 Inlägg
5 oktober 2011
Fel #2 kolla tandhjulen till absgivarna

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!

31 Inlägg
6 oktober 2011
Fel 1 kan vara allt från igensatt soppa filter till dåliga stift, t.o.m läckage på någon vakum/tryckslang. Jag hade snarlika problem, och då var det LMM som strulade, dock med felkoder som följd. Börja felsöka det lättaste/billigaste. Vad menas med lätt gaspådrag? Kan du göra exakt samma sak på tex fyran under samma belastning?

Fel två kan även vara någon givare, men då bör det tändas varningslampor, annars som föregående, någon av kransarna, kan vara en "kugg" som packat ihop (tveksamt, men ändå).

Fel nummer tre skulle jag våga gissa på krängningshämmarstagen (stabstag). Går från en fästpunkt på fjärdebenet ner till krängningshämmaren. Många säger att det är ett vanligt fel, men i mitt fall, efter 22000mil, säger jag att det är fullt normalt att det glappar... För mig lät det mer om man tex körde över ett farthinder än tex, ett brunnslock
Senast redigerat av Bridgestone- (7 oktober 2011)

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
6 oktober 2011
fel 3.

Kolla lagrena till fram dämparna.
På ovansidan då säga innuti motorrummet.

testa glappa på hjulen o dra fram o tebax & åt sidorna

C H E V R O L E T <3

570 Inlägg
11 oktober 2011
Fel 3

Kolla K-stagen på båda sidor och se till att dom sitter fast! hade liknande ljud/problem och då satt en av mina löst och gav ett metalliskt klonkande ljud.

7 Inlägg
11 oktober 2011
Trådstartare
Diio skrev:
Fel 3

Kolla K-stagen på båda sidor och se till att dom sitter fast! hade liknande ljud/problem och då satt en av mina löst och gav ett metalliskt klonkande ljud.

Jag ska kolla det till helgen då jag har tid! För stötdämparna är det inte!

570 Inlägg
12 oktober 2011
linuzjohanssonz skrev:
Diio skrev:
Fel 3

Jag ska kolla det till helgen då jag har tid! För stötdämparna är det inte!

jag hörde ljudet vänster fram fast det var höger fäste (nedre delen) där det var löst ... lite udda men inget ljud längre

Sök