2901
Sök

KÖPRÅD - Volvo 855 T5-R - 96

25 Inlägg
6 oktober 2011
Trådstartare
#1
Tjena! big_smile
Ligger inne och velar på mitt första bilköp. Bilen är en gammal hederlig Volvo 855T5-R (samma som T-gul cool) som blivit tyskimporterad för cirka 11 år sedan. Helfin i lacken och rost finns endast på få ställen i hjulhusen. Chiptrimmad med steg-2/3 och går superfint i motorn. Bilen passerade precis 20 000 mil. smile

Problemen som jag själv anser vara med bilen är att den dels är tyskimporterad dvs. man vet inte någonting om hur den har blivit körd där nere på Autobahn men bilen har alltid blivit servad här i Sverige och nyligen byttes kam + topp. Ett annat problem är även att en av lamporna har slocknat i instrumenteringen vid AC:n, kan det vara svårt o byta måntro?

Men hursomhelst, Vad tycker ni? Några + / - med just denna modell? Är den värd att köpa och isf till vilket pris?

Tack på förhand big_smile
Senast redigerat av Gokarten (7 oktober 2011)

///R-Rated
518 Inlägg
6 oktober 2011
#2
Jag gav 18500 (20 000 mil) för min 850 t5 för 4 år sedan. Helt original, sedan köpte jag r-fälgar, r-vinge, skinninredning, bla bla bla... Jag gillade bilen skarpt, men tyckte ej den var stabil, kändes som en utmaning att hålla sig kvar på vägen varje gång man tryckte till på gasen, men hey!
Jag kanske (troligtvis) hade problem med min framvagn så låt mig inte döma ut alla.
Vet att packningen mellan låda och motor kan orsaka stora problem, många lådor som rykt. Vill man ha en stilig bil till bra peng så tycker jag det är helt ok.
-Vill man köra fort med precision så finns bättre alternativ enligt mig.

Min var italien import, troligtvis din med, detta kan du kolla på hk, Italien har 211 om jag inte mins fel, och där är en 2.0 med fulltryckare, helt ok drag, speciellt om den e chipad!

Hoppas det var till nån hjälp.

/// BMW M3 E92 - Projekt
/// M3 e46 projektbilder
If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blu n´white

25 Inlägg
7 oktober 2011
Trådstartare
#3
Oo jävlar vad billigt! Då kanske man skulle försöka få ner priset lite till åtminstone 20 000. Jo jag har oxå hört talas om det men det positiva med den här bilen var att den var styvare i fjädringen än annars. Vet inte om det är "R" original eller eftermonterat men bra va de big_smile
Jo sånt vill man ju helst inte höra men finns det nåt man kan göra för att det inte ska hända eller typ några sätt att identifiera om det är påväg?
Jo men absolut, den är ju snygg o låter för skönt big_smile

Mm, nä min ligger på 225 hk! Det är väl fulltryckare i t5-R med har jag för mig? yikes

Sen så är ju ett till problem rosten på bakluckan, hade blivit några få bubblor vilket kan ställe till det inom några år om jag nu köper den! Det jag oroar mig för där är ju att få till rätt lyster om man lackar om hela luckan. Dels så är det ju ett omfattande jobb men sen är det ju även svårt att få till rätt kulör i och med att bilen dels har metallic lack men även körts i några år varav färgen mattats av sad

Absolut! Alltid kul att bolla lite idéer smile

3 354 Inlägg
7 oktober 2011
#4
2,3 T5-R har 225hk i pappren. den har bara 240hk i några sekunder under fullgasacceleration pga en overboost.

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

25 Inlägg
7 oktober 2011
Trådstartare
#5
Ja precis! Lite smått o gott sådär smile Vet du om det är en fulltryckare i den?

3 354 Inlägg
7 oktober 2011
#6
med tanke på den enda lågtryckaren hos 850 är 2,5T så bör din vara en fulltryckare

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

25 Inlägg
7 oktober 2011
Trådstartare
#7
Jaha haha jo det säger ju sig själv isf. wink
Du har inga tips om bilen annars?

Allmänt envis
12 512 Inlägg
7 oktober 2011
#8
Seth skrev:
2,3 T5-R har 225hk i pappren. den har bara 240hk i några sekunder under fullgasacceleration pga en overboost.

Hela 30 sekunder kan en T5-R ge 240hk så nog är det en stor skillnad mellan en T5 och en T5-R! Även till utförandet och känslan, en T5-R ger lite vibbar av att vara en specialmodell!

Och av samma anledning bör en äkta T5-R kosta mer än en vanlig 855, 20.000:- låter som väldigt billigt för en sådan. Volvo R är dock härliga bilar, kanske inte så mycket sportbil utan dem är lite nervösa som Nikotino nämnde, det är snarare en glidare/milslukare med rejäla resurser under huven.

Det är också lite av en klassiker, och bör därmed inte tappa mycket mer i värde utan snarare stiga i framtiden om den är i fint skick. Akta dig för tecken på hård körning och att växellådan är ok, samt kolla upp eventuellt oljeläckage mellan motor och växellåda då den packningen som nämnts ofta ger sig och är dyr att byta. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

25 Inlägg
7 oktober 2011
Trådstartare
#9
Jaha oj! Trodde även jag att det bara gällde i några sekunder.

Jo den ligger ju ute på 5 tusen mer så 20k kanske var att ta i lite men nån tusing kanske! Ja men det är ju så man vill ha det (iaf jag), en bil som är snygg vilket jag absolut tycker att denna bil är samtidigt som den går bra. Dock är väl bränsleförbrukningen halvbra men det får man helt enkelt ta! smile

Jamen precis, du har inte några tips på hur man kan kolla detta förutom oljeläckage? smile Det enda jag såg på den när jag var och kollade var att det var olja runt motorolje-locket men kanske bara har varit spill vid påfyllning? smile

412 Inlägg
7 oktober 2011
#10
Gokarten skrev:
Jamen precis, du har inte några tips på hur man kan kolla detta förutom oljeläckage? smile Det enda jag såg på den när jag var och kollade var att det var olja runt motorolje-locket men kanske bara har varit spill vid påfyllning? smile

Kan vara spill eller om vevhusventilationen har satt igen sig, men det yttrar sig mest med att olja rinner ut mellan motorn och växellådan. Om så är fallet så kostar oljefällan + slangar under 700:- på Volvo, och den där packboxen som gör att det läker därimellan kostar ~160:- på Meca. Det är inga större utgifter. smile

Min är iaf riktigt stadig, har aldrig upplevt den som orolig. Tok nöjd med min!

135
├┼┼
24 R

25 Inlägg
7 oktober 2011
Trådstartare
#11
Jo jag hoppas på spill. Men vevhusventilationen, varför finns det egentligen olja där och hur kan det då sätta sig och varför kommer det då upp ur "motoroljelocket"? Förlåt för okunniga frågor men man måste ju lära sig på nåt sätt haha big_smile
Nej det låter ju bra det iaf! smile

Okej va kul big_smile

Edit:
Vad kan hände med motorn om man inte kollar efter vevhuset isf förresten?
Senast redigerat av Gokarten (7 oktober 2011)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
7 oktober 2011
#12
Gokarten skrev:
Jaha oj! Trodde även jag att det bara gällde i några sekunder.

Jo den ligger ju ute på 5 tusen mer så 20k kanske var att ta i lite men nån tusing kanske! Ja men det är ju så man vill ha det (iaf jag), en bil som är snygg vilket jag absolut tycker att denna bil är samtidigt som den går bra. Dock är väl bränsleförbrukningen halvbra men det får man helt enkelt ta! smile

Jamen precis, du har inte några tips på hur man kan kolla detta förutom oljeläckage? smile Det enda jag såg på den när jag var och kollade var att det var olja runt motorolje-locket men kanske bara har varit spill vid påfyllning? smile

Nja, vet inte hur man kan kolla om packningen är trasig utan att leta efter läckage? Dock borde du kunna kolla detta säkrast genom att försöka ta en titt underifrån? Där borde det vara som tydligast! smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Reservdansk
6 271 Inlägg
7 oktober 2011
#13
Ja, läcker packningen mellan motor och låda syns det i dräneringshålet under kopplingen.

Det som händer är att när det blir igensatt vevhusventilation, så måste trycket i vevhuset ta vägen någonstans.

I detta fallet resulterar det i att packningen trycks ut, från vevaxeln och mot svänghjulet.
Bytet är lite bökigt, för du måste plocka av växellådan för att kunna byta packningen, det är det som gör det hela så dyrt.

Är det en manuell bil eller automat?

Att fjädringen är styvare på T-5R stämmer bra - en del saker som inte syns skiljer T-5R från T5.
Är du säker på att det är en T-5R?

Många människor älskar att stoppa R-prylar på sina T5or, sen sälja dom som R eller T-5R för att få upp priset.

Bra grejer att kolla på:
Tankluckan (inte många som tänker på det, står 850 T-5R där)
Klädseln, ska vara alcantara och skinn, t.ex. växelspaksdamasken, dörrsidorna, sätena.
Mörkt björkinlägg på instrumentpanelen.
Alcantara på ratten.
Alcantara på locket till mittfacket.
Taklucka. (T-5R såldes ENDAST med taklucka, fullt utrustade från fabrik. Tillval var automat och baksätesvärme (utländska bilar).)

Annars kan du läsa på dig lite på www.nordicr.com för mer information.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

3 354 Inlägg
7 oktober 2011
#14
TurbOla skrev:
Ja, läcker packningen mellan motor och låda syns det i dräneringshålet under kopplingen.

Det som händer är att när det blir igensatt vevhusventilation, så måste trycket i vevhuset ta vägen någonstans.

I detta fallet resulterar det i att packningen trycks ut, från vevaxeln och mot svänghjulet.
Bytet är lite bökigt, för du måste plocka av växellådan för att kunna byta packningen, det är det som gör det hela så dyrt.

Är det en manuell bil eller automat?

Att fjädringen är styvare på T-5R stämmer bra - en del saker som inte syns skiljer T-5R från T5.
Är du säker på att det är en T-5R?

Många människor älskar att stoppa R-prylar på sina T5or, sen sälja dom som R eller T-5R för att få upp priset.

Bra grejer att kolla på:
Tankluckan (inte många som tänker på det, står 850 T-5R där)
Klädseln, ska vara alcantara och skinn, t.ex. växelspaksdamasken, dörrsidorna, sätena.
Mörkt björkinlägg på instrumentpanelen.
Alcantara på ratten.
Alcantara på locket till mittfacket.
Taklucka. (T-5R såldes ENDAST med taklucka, fullt utrustade från fabrik. Tillval var automat och baksätesvärme (utländska bilar).)

Annars kan du läsa på dig lite på www.nordicr.com för mer information.

hur var det med årsmodeller med? fanns t5r -96?

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

Reservdansk
6 271 Inlägg
7 oktober 2011
#15
Seth skrev:
hur var det med årsmodeller med? fanns t5r -96?

T-5R fanns redan som sen -94, dock alltid såld som årsmodell -95.
Även en del bilar tillverkades tidigt -96, men generellt tillverkades de endast under 1995.

850R tog över som 1996 års modell.

Färgerna var begränsade till 2500 bilar per färg (Svart, gul, grön).

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

3 354 Inlägg
7 oktober 2011
#16
ok då vet man det.

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

183 Inlägg
7 oktober 2011
#17
TurbOla skrev:
Seth skrev:
hur var det med årsmodeller med? fanns t5r -96?

T-5R fanns redan som sen -94, dock alltid såld som årsmodell -95.
Även en del bilar tillverkades tidigt -96, men generellt tillverkades de endast under 1995.

850R tog över som 1996 års modell.

Färgerna var begränsade till 2500 bilar per färg (Svart, gul, grön).

min t-5R gröna är 96a i pappret smile


749 Inlägg
7 oktober 2011
#18
Gokarten skrev:
Tjena! big_smile
Ligger inne och velar på mitt första bilköp. Bilen är en gammal hederlig Volvo 855T5-R (samma som T-gul cool) som blivit tyskimporterad för cirka 11 år sedan. Helfin i lacken och rost finns endast på få ställen i hjulhusen. Chiptrimmad med steg-2/3 och går superfint i motorn. Bilen passerade precis 20 000 mil. smile

Problemen som jag själv anser vara med bilen är att den dels är tyskimporterad dvs. man vet inte någonting om hur den har blivit körd där nere på Autobahn men bilen har alltid blivit servad här i Sverige och nyligen byttes kam + topp. Ett annat problem är även att en av lamporna har slocknat i instrumenteringen vid AC:n, kan det vara svårt o byta måntro?

Men hursomhelst, Vad tycker ni? Några + / - med just denna modell? Är den värd att köpa och isf till vilket pris?

Tack på förhand big_smile

Att bilen är impoterad har ingen betydelse, hur bilen är körd vet man ändå inte även om den är svensksåld, så att något skulle va sämmre just för det kan du utesluta.
Det som är avgörande är i vilket skick bilen är i just nu kolla oljeläckade osv.
Importerade bilar brukar ha mindre rost och vara finare i chassit.

Är inte svårt att byta lamporna, man lossar sterion och för sedan ut hela AC reglaget och byter lamporna lätt.

Det som brukar gå sönder på dessa är K-stagen, länkarmslagringarna, styr/spindelleder/styrstag, hjullager och övre lagringar samt motorfästen.
Senast redigerat av Bjornn (7 oktober 2011)


25 Inlägg
8 oktober 2011
Trådstartare
#19
Jaha jag förstår! Men hur svårt kan det vara isf att rengöra ev. byta vevhuset?
Jo men jag tror faktiskt att det är en riktig, alcantra inläggen och björkinläggen, dock vetefan om resten men taklucka sitter de ju på den iaf! Ska kolla upp de när ja åker dit igen:)

En till grej är att bilen har fälgar i samma stil som r-fälgarna fast utan r:et, är det en tidigare variant lr en kopia? smile

Jaha okej jo ja såg i lite forum ang. AC:en att de inte va så svårt!
Tack för all hjälp!

61 Inlägg
9 oktober 2011
#20
Fälgarna du syftar på borde vara "Titan" och då är det original...

<passing side - suicide>


Sök