2236
Sök

Utmaning!: Under 900kg + 4wd

1 498 Inlägg
8 oktober 2011
#21
steifan skrev:
ascona-tic skrev:
steifan skrev:

En Fiat Panda med fyrhjulsdrift väger ju nästan 1300kg om jag inte minns fel.

Kan man lätta en bil 500kg och fortfarande kalla den en bil? tongue

Väger in på 890kg
Men togs bara in 189st så det kan inte finnas så många kvar.

890kg? Måste ju vara någon uråldrig rackare smile

Jag menade såna här:
http://www.blocket.se/blekinge/FIAT_PAN … amp;last=1 wink

Nej ingen så ny. 1988 är det som gäller.


94 Inlägg
9 oktober 2011
Trådstartare
#22
steifan skrev:
ascona-tic skrev:
steifan skrev:

En Fiat Panda med fyrhjulsdrift väger ju nästan 1300kg om jag inte minns fel.

Kan man lätta en bil 500kg och fortfarande kalla den en bil? tongue

Väger in på 890kg
Men togs bara in 189st så det kan inte finnas så många kvar.

890kg? Måste ju vara någon uråldrig rackare smile

Jag menade såna här:
http://www.blocket.se/blekinge/FIAT_PAN … amp;last=1 wink

Fiat Panda: http://www.cars-data.com/en/fiat-panda- … specs.html


94 Inlägg
9 oktober 2011
Trådstartare
#23
Fredde_Vette skrev:
Dum fråga kanske, men varför så liten? Litet garage? hehe

Just nu helt utan garage faktiskt tongue
Nej själva anlednigen är en kombination av: billig i inköp och ägande, vikt/hk, samt att vikt under 800kg fortfarande går att traila med min bil wink


11 Inlägg
9 oktober 2011
#24
En lada niva wink


5 111 Inlägg
9 oktober 2011
#25
Suzuki Swift fanns väl med 4x4? GTi-motor i en sådan?

Tänk på att det är "tjänstevikt" man talar om i regbeviset, dvs. MED förare, bensin, verktyg osv....när bilen står tom på trailern är den lättare.


407 Inlägg
9 oktober 2011
#26
nissan sunny gti-r pulsar

Supraman
2 300 Inlägg
9 oktober 2011
#27
http://www.youtube.com/watch?v=Qe_mS_ucYCM

Bygg en sån här, lär garanterat uppfylla dina krav wink

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

94 Inlägg
9 oktober 2011
Trådstartare
#28
En lada niva wink

Lite stor och tung wink

Suzuki Swift fanns väl med 4x4? GTi-motor i en sådan?

Tänk på att det är "tjänstevikt" man talar om i regbeviset, dvs. MED förare, bensin, verktyg osv....när bilen står tom på trailern är den lättare.

Swift med gti-motorn är rätt sällsynt. Så det kostar lite väl att försöka få tag i den.

Jag utgår efter cars-data.com vilket visar "Empty Mass"

nissan sunny gti-r pulsar

Sjukt rolig bil. I klass med Impreza GT/STI -99/00 Men det innebär för stor/tung/dyr wink

http://www.youtube.com/watch?v=Qe_mS_ucYCM

Bygg en sån här, lär garanterat uppfylla dina krav

Helt klart big_smile men där sprack både budget och kunskap wink


Det lutar åt Subaru Trendy/Justy från 89 (för att komma åt facelift och förstärkt drivlina) eller från 91 för att även komma åt insprutningen.

Dock återstår en fundering. Vad är det för TYP av 4hjulsdrift på den?
Det jag vet om än så länge är att man kopplar i och ur den med en elektrisk knapp och att minst ett framhjul och ett bakhjul driver lika fort.

MEN. Är även bakdiffen låst så båda bakhjulen driver lika fort som minst ett av framhjulen?

Och vad är lättast/roligast att köra med på is? Låst eller olåst bakdiff?


94 Inlägg
9 oktober 2011
Trådstartare
#30
granadadr skrev:
på is funkar bara låsta/spärrade diffar bak,,

Så exemplet med öppen framdiff och låsta mitt och bakdiffar borde bli tämligen roligt på isbana? (alternativt även om man kört fast)


KHRacing
10 oktober 2011
#31
Trendy har ingen mittdiff alls, precis som gamla Leone.
Den  har heller inga diffspärrar.

227 Inlägg
10 oktober 2011
#32
epoxxy skrev:
granadadr skrev:
på is funkar bara låsta/spärrade diffar bak,,

Så exemplet med öppen framdiff och låsta mitt och bakdiffar borde bli tämligen roligt på isbana? (alternativt även om man kört fast)

En bil med låsta diffar, mitten och bak eller tom alla 3 kommer bli understyrd och vilja gå rakt fram om man vill köra lite fort. Har du väl skakat ut den på sladd så får man se till att hålla den på sladd för rätar du upp den så är du tillbaka till rakt fram. Du kan inte heller använda handbromsen.

En bil med centerdiff som kan tillåta olika rotation på axlarna blir snällare och smidigare.
då kan du även använda handbromsen.

94 Inlägg
10 oktober 2011
Trådstartare
#33
Driftar_N skrev:
epoxxy skrev:
granadadr skrev:
på is funkar bara låsta/spärrade diffar bak,,

Så exemplet med öppen framdiff och låsta mitt och bakdiffar borde bli tämligen roligt på isbana? (alternativt även om man kört fast)

En bil med låsta diffar, mitten och bak eller tom alla 3 kommer bli understyrd och vilja gå rakt fram om man vill köra lite fort. Har du väl skakat ut den på sladd så får man se till att hålla den på sladd för rätar du upp den så är du tillbaka till rakt fram. Du kan inte heller använda handbromsen.

En bil med centerdiff som kan tillåta olika rotation på axlarna blir snällare och smidigare.
då kan du även använda handbromsen.

Låter lite som att trendyn med låst mittdiff(saknar mittdiff helt) inte alls är så rolig på vintern? (sladda)


KHRacing
10 oktober 2011
#34
epoxxy skrev:
Låter lite som att trendyn med låst mittdiff(saknar mittdiff helt) inte alls är så rolig på vintern? (sladda)

den är så välbalanserad att den på snö/is bryter ut i sladd i alla växlarna med orginalmotorn.

http://www.youtube.com/watch?v=a6Q4RoM2ln0

94 Inlägg
10 oktober 2011
Trådstartare
#35
KHRacing skrev:
epoxxy skrev:
Låter lite som att trendyn med låst mittdiff(saknar mittdiff helt) inte alls är så rolig på vintern? (sladda)

den är så välbalanserad att den på snö/is bryter ut i sladd i alla växlarna med orginalmotorn.

http://www.youtube.com/watch?v=a6Q4RoM2ln0

Det lät roligare wink 68 vilda förknasar-hk kollar jag på nu. Men man skulle ha hittat 75hk med insprut istället. Någon till övers? wink


94 Inlägg
19 oktober 2011
Trådstartare
#36
Har hittat en nu som jag väntar pris på.
7500 mil, bärande rost är lagad, fin i lacken, 2st rosthål i skuffen där kablarna går ut till lamporna (ca 10x10cm)

Värt att lägga pengar på? (Om man ska hålla sig inom stram budget)


Forummoderator
10 576 Inlägg
19 oktober 2011
#37
Suzuki Vitara skulle kunna vara ett alternativ.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

94 Inlägg
19 oktober 2011
Trådstartare
#38
torpis skrev:
Suzuki Vitara skulle kunna vara ett alternativ.

Såg lite tung/stor ut.


Forummoderator
10 576 Inlägg
19 oktober 2011
#39
epoxxy skrev:
torpis skrev:
Suzuki Vitara skulle kunna vara ett alternativ.

Såg lite tung/stor ut.

tja, 3.65meter är ju en av få som kvalar in i din 3.66m spec iaf :-)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

dARKiE
5 031 Inlägg
19 oktober 2011
#40
Mazda 323 GTR 4wd Turbo då?

Vet ej vad dem väger men ca 180hk ialf : )

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade


Sök