3778
Sök

Mercedes som vinterbil!? men handbroms på fel ställe!

40 Inlägg
9 oktober 2011
Trådstartare
Tjenare!

Har tänkt mig en mercedes som vinterbil men den modellen jag har kollat på har ju handbroms nere under ratten på vänster sida.. Har tänkt att ha bilen till att gå lite brett med (170hk) men är det onödigt att köpa en vinterbil med handbromsen på fel ställe!? Lättare att krycka om den sitter vid växelspaken ju!?

Mvh

3 259 Inlägg
9 oktober 2011
Vad ska du med krycka till om du har 170hk? wink

Jag klarar mig fint utan krycka på vintern så det är nog bara en vanesak! Bara att gasa upp ställ eller motorbromsa upp ett!
Senast redigerat av JonR (9 oktober 2011)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

40 Inlägg
9 oktober 2011
Trådstartare
Haha men tänkte att det kunde vara bra att ha nära till hands, eller tänker jag fel? Är första vinterbilen jag tänkte köpa för att enbart leka med!
Senast redigerat av Kleen (9 oktober 2011)

6 635 Inlägg
9 oktober 2011
Det går att åka brett med en Golf 2a på 90hk med hjälp av
1. En ratt som du vrider fullt
2. Ge full gas
Om det behövs, använd fotbromsen

Vad är problemet då med en 170hks merca? Går till och med med 140 hk..

De/Dem

Allmänt envis
12 512 Inlägg
9 oktober 2011
Som nämnts, vad hade du tänkt använda handbromsen till i en bakhjulsdriven bil med fin balans och 170hk?

Den enda nackdelen med Mercedes är att du inte kan använda handbromsen som "diffbroms" för att få bägge bakhjulen att driva när det är halt, men det är verkligen en mindre nackdel som endast blir tydlig om du vill ta dig upp för en mycket hal backe eller genom djupsnö.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

582 Inlägg
9 oktober 2011
Förra vintern hade jag en 120hk mercedes som vinter bil med" fot/handbroms".det var väldigt skoj med den och någon handbroms behövs inte går att sladda som fan ändå..den känns välbalanserad och stabil o går exact dit man vill med hjälp av gasen.till och med så bra att jag har kvar den som vinter bil i år med och en annan fördel med mercedes på vintern är den fantastiska värmen i bilen och pålitligheten.grymt bra vinter bil med stil smile
Senast redigerat av jes (9 oktober 2011)

hej

535 Inlägg
9 oktober 2011
Styr lite och sen kick down så är problemet löst

Sök