3517
Sök

Motor bygge Volvo T5

Volvo galen R freak ;D
334 Inlägg
10 oktober 2011
Trådstartare
#1
Hej jag har 2 projekt som ska igång nu när garaget är snart ny renoverat big_smile
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

740 T5 ska jag regga med org motor sen hade jag tänkt bygga en race motor dvs 2.5L men vill veta vilken vev, block, och topp jag ska köra med för bästa hållfastighet men hade ju tänkt köra med en Diesel block men det ska tydligen vara mkt jobb med det men siktar runt 550-600hk samma gäller bästa respons på turbon är HX40 något att ha??
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

855R ska lyfta ur motorn och total renovera den samt konvertara om till manuell men villka är dom bästa fasta ram,vevlagerna?? vart köper man dom osv?? Siktar bara runt 400-450hk har en kompis ska svetsa x-rör samt 3.5" downpipe och toppen ska in till Thomas på TM Racing för portning men ska man köra med en T04-e? Vill ju ha bästa respons på lågt varv
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sen ang kammaxlar från 850 GLT mkt snack på garaget men finns det vissa årsmodeller man ska akta sig e som inte är bra för en kille ville sälja ett par från -92 vet du vilket nr det står på kammarna alltså dom rätta GLT kammarna som man ska ha?
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jag vill bara köra med bästa kvalite lol

Tacksam för svar Mvh Krille tongue

685 Inlägg
10 oktober 2011
#2
glt kammar från 92-93

sponsorer 2012
Xtravagant http://www.xtravagant.nu/
DiteC Trelleborg http://www.bvct.se/

8 250 Inlägg
10 oktober 2011
#3
Vill du ha en motor som är på 2,5 liters så lär du börja titta på motorer 03 eller omdet är 04 och framåt, dem håller bra och är verkligen på 2,5 liters. 00-04(?) kan man ta block om man nöjer sig med 2,4 liter. 83mm blocen fram till 99 är bara att glömma om du vill ha hållbarhet. Det går att få dem att hålla med, men det blir oftast tråkiga motorer och det finsn ingen garanti att dem håller.

Vill du få ut maximal respons så är väl inte en HX40 den bästa lösningen. Visst går det att få dem att svara bra, men ett fräsigt räseraggregat kan svara betydligt bättre. Men då är det ju betydlig skillnad i pris med. Sen är det ju inte bara turbon som styr responsen, även grenrör, wastegate, laddtryckstyrning, kammar, topp osv spelar in.

Vad gäller lager så är ju D5'anas lager populära val, kostar dok en del och köps lämpligen på volvo om man vill kunna plocka ihop lager i rätt storlek. T04E säger inte så mycket och kan vara ett bar val beroende på spec, men å andra sidan finns det moderna varainter som rä bättre än originalet. Men det är ju en fråga om vad det får kosta.

Spelar ingen större roll egentligen vilka man tar. 92+93 GLT samt 2 liters 140hk 20V är ju populärast då dem är lite vassare än den nyare slipningen av glt-kammar. Men det är ingen enorm skillnad mellan dem. Men är man ute efter bästa möjliga resulat så skuippar man ju glt-kammarna och köper riktiga vässkammar som är till turbomotorerna, men då kostar det ju avsevärt mycket mer.



Sök