2271
Sök

Högtalare för dryga 300:-?

113 Inlägg
24 augusti 2006
Trådstartare
Är det någon som vet ett PAR högtalare för  runt 300:- som är bra?

Jag tittade på dessa: http://www.teknikmagasinet.se/nydb/db.p … tnr=160025

Kan dem vara något?

-----------------][----------------][----------------][-----------------][---------------][---

113 Inlägg
24 augusti 2006
Trådstartare
Nån kan kanske förklara nominell ineffekt och total uteffekt??
Blir tokig av att fatta skillnaden.

-----------------][----------------][----------------][-----------------][---------------][---

1 489 Inlägg
24 augusti 2006
Du får vad du betalar för oftast. Jag skulle kolla på andra än dom där från Teknikmagasinet. Dom är nog inte bra på ljud direkt..

• Även den starka måste ta i när han skiter

21 761 Inlägg
24 augusti 2006
Med nominell ineffekt brukar menas RMS effekten, dvs den effekten som talspolen ska tåla under en lång tid utan att spolen brinner upp.

Total uteffekt, är det slutsteg som du menar då?

113 Inlägg
24 augusti 2006
Trådstartare
Jag menar det som står i specs. i länken jag skrev tidigare....vad menas med det?

113 Inlägg
24 augusti 2006
Trådstartare
MarcusL skrev:
Du får vad du betalar för oftast. Jag skulle kolla på andra än dom där från Teknikmagasinet. Dom är nog inte bra på ljud direkt..

Förklara tack:S

Solfilmsmontör
947 Inlägg
24 augusti 2006
VIvanCO skrev:
MarcusL skrev:

Det han menar är att om du lägger ut mer pengar du kanske går upp till en tusen kronor så får du betydligt bättre ljud i de högtalarna än i dessa... Hänger du med?

Gå in på tex. nardik.se eller dbakuten och kolla runder lite.

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.

757 Inlägg
24 augusti 2006
www.brl.se
har ju gas som spelar bättre och är hyffsat billiga med

113 Inlägg
24 augusti 2006
Trådstartare
Kollade upp dessa sony jag länkade er till, två st kostar alltså 600:-
Så dem duger inte?

1 489 Inlägg
24 augusti 2006
Kornz skrev:
VIvanCO skrev:
MarcusL skrev:

Det han menar är att om du lägger ut mer pengar du kanske går upp till en tusen kronor så får du betydligt bättre ljud i de högtalarna än i dessa... Hänger du med?

Gå in på tex. nardik.se eller dbakuten och kolla runder lite.

Precis så jag menade smile.

På tal om Sony. Hade ett par i min bil ett tag och testade med. Efter 1 vecka lät dom konstigt trots att jag inte spelat högt. Nej jag skulle personligen inte köpa Sony

Mvh Marcus

• Även den starka måste ta i när han skiter

113 Inlägg
24 augusti 2006
Trådstartare
Ok, vilka högtalare skulle passa en Renault Mégane II 06:a?
Jag tänker inte spela JÄTTEHÖG musik, och högtalarna skall ju ha bättre ljud än orginalet som följde med bilen;)
Inget monster skall det vara, köpte nyss en LG LAC-M6500R 4x50W, så jag vill inte ha några avancerade högtalare.
Vill ha bra ljud(bättre än orginalen) och billiga, högst 300 kr st.
Hjälp:S

64 Inlägg
25 augusti 2006
hade jag varit dig hade jag sparat de där 600 kr och köpt när jag haft råd.. du vill ha bättre än vad du har nu för 600 kr jag tror inte du ens kan köpa orginalen för det priset.

annars kan du ju kolla hos blekinge bilradio mycket bra killar faktist!

http://www.blekingebilradio.se/webshop/ … ategory=51
Senast redigerat av Sixxkiller (25 augusti 2006)

1 631 Inlägg
25 augusti 2006
VIvanCO skrev:
Ok, vilka högtalare skulle passa en Renault Mégane II 06:a?
Jag tänker inte spela JÄTTEHÖG musik, och högtalarna skall ju ha bättre ljud än orginalet som följde med bilen;)
Inget monster skall det vara, köpte nyss en LG LAC-M6500R 4x50W, så jag vill inte ha några avancerade högtalare.
Vill ha bra ljud(bättre än orginalen) och billiga, högst 300 kr st.
Hjälp:S

Räkna inte med nån större skillnad från original i en så pass ny bil med en så liten budget. Hur låter bilen med original-ljud? Hur många högtalare är installerade och var är de monterade?

Okej kvalité för eftermarknadshögtalare kostar ca 1.000 kronor paret.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

113 Inlägg
25 augusti 2006
Trådstartare
Räkna inte med nån större skillnad från original i en så pass ny bil med en så liten budget. Hur låter bilen med original-ljud? Hur många högtalare är installerade och var är de monterade?

Okej kvalité för eftermarknadshögtalare kostar ca 1.000 kronor paret.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Fyra st hötalare installerade i var sin dörr.
två diskanter installerade på instrumentpanelen intill vindrutan.

Orginal radion var 4x15W nu köpte jag en 4x50W, vet inte om högtalarna klarar den nya stereon:S

1 631 Inlägg
25 augusti 2006
VIvanCO skrev:
Fyra st hötalare installerade i var sin dörr.
två diskanter installerade på instrumentpanelen intill vindrutan.

Orginal radion var 4x15W nu köpte jag en 4x50W, vet inte om högtalarna klarar den nya stereon:S

Visst klarar de dem. De två cd-spelarna har rätt så lika uteffekt i verkligheten.

Du bör leta efter ett kit-system fram och ett par coaxer bak. Coaxerna kan vara billigare än kit-systemet. Jag vet att lämplig nivå för att inte vara missnöjd ligger på ca 1.500 till 2.000 för ett sådant paket.

Vi vill ju inte du ska köpa grejor som är likvärdiga originalet, kämpa med monteringen och sen provlyssna något som inte är bättre än original....

Blir det för dyrt så byt endast framsystemet. Det ger dig mer än att byta allt till hälften så bra grejor... 300 x 4 = 1.200. För 1.200 får du ett trevligt framsystem!

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX

113 Inlägg
25 augusti 2006
Trådstartare
ok, ok..I see.
Kan du rekommendera högtalare, länka eller skriva ner websidor?
En sida i taget, fram först sen bak:)

1 631 Inlägg
25 augusti 2006
Prisklassen runt 1.200 rymmer massor med märken och modeller. Finns hur mycket som helst att välja på.

Här är förslag från Audiotop: http://www.ljudbyggaren.se/audiotop/

Jump (JP-kit) är en bra uppgradering från original. Låter trevligt med tonvikt på spelglädje/party. Pulse är lite bättre på allt än Jump och är mer påkostade. Båda serierna är väldigt prisvärda.

Mer info finns på http://www.audiotop.it

// Gurra

113 Inlägg
25 augusti 2006
Trådstartare

1 631 Inlägg
25 augusti 2006

De låter mycket trevligt för pengarna ja... ;-)

Är det max 5.25" du får plats med? Annars är 6.5" ett bättre val om det får plats.

// Gurra

113 Inlägg
25 augusti 2006
Trådstartare
Vet inte riktigt vad som får plats i dörren men skall kolla det idag.

Det är en Renault Mégane II som sagt, kanske du kan kolla upp det på nätet där jag inte tittat?

Sök