2322
Sök

Saab 9-3 startar ej, bränsle eller annat problem.

207 Inlägg
12 oktober 2011
Trådstartare
#1
Hej bilen är min Saab 9-3 -99 med B204E motor steg 3 chippad från Maptun.
Startade jättefint imorse efter bränslepumps byte tills jag skulle hem från jobbet.. samma symptom som med gamla pumpen....
varvade till 3.500 och skulle växla upp, då dör bilen bara helt sonika, vrider av tändningen och pumpen är död.. lyfte armatur vid vägen och kollade så sladdarna satt på vilket dom gjorde.
lyfte batteripolen i hopp om att kunna köra bilen i "limp home" läge, ICKE!

så symptomen är:
pumpen död.. (ny pump)
varvtalsmätaren hoppar till när man vrider runt startmotorn
C.E lampan blinkar fram felkoden för "Temperaturgivare Insug"

HJÄLP, behöver bilen om 6 timmar till jobbet.. sad


SAAB det självklara valet ;)
319 Inlägg
13 oktober 2011
#2
Får du konstat 12 volt till pumpen?

BILLJUD/LJUD ÄR MIN DROG I LIVET :)
Mitt pågende projekt:http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=279912

207 Inlägg
13 oktober 2011
Trådstartare
#3
12.4V för att vara helt exakt


SAAB det självklara valet ;)
319 Inlägg
13 oktober 2011
#4
Okej. testa & koppla ur temp-givaren till insuget då.

BILLJUD/LJUD ÄR MIN DROG I LIVET :)
Mitt pågende projekt:http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=279912

207 Inlägg
13 oktober 2011
Trådstartare
#5
Bombaz skrev:
Okej. testa & koppla ur temp-givaren till insuget då.

redan gjort, ingen skillnad


SAAB det självklara valet ;)
319 Inlägg
13 oktober 2011
#6
DU hade gnista & så väl? Men om pumpen nu får den volten så ska den ju pumpa. Har du även kollat när du försöker att starta den så den är på 12,4 volt?

BILLJUD/LJUD ÄR MIN DROG I LIVET :)
Mitt pågende projekt:http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=279912

207 Inlägg
13 oktober 2011
Trådstartare
#7
Bombaz skrev:
DU hade gnista & så väl? Men om pumpen nu får den volten så ska den ju pumpa. Har du även kollat när du försöker att starta den så den är på 12,4 volt?

Japp får gnista och vevaxelgivaren verkar ok då varvmätaren hoppar till när man kör runt startmotorn,
Jo 12.4v hela tiden tills man vrider på startmotorn då sjunker den till hela 12.2v
Senast redigerat av Tchn226 (13 oktober 2011)


SAAB det självklara valet ;)
319 Inlägg
13 oktober 2011
#8
riktigt udda. Kollat så den pumpar & så? Låter den ngt?

BILLJUD/LJUD ÄR MIN DROG I LIVET :)
Mitt pågende projekt:http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=279912

207 Inlägg
13 oktober 2011
Trådstartare
#9
Bombaz skrev:
riktigt udda. Kollat så den pumpar & så? Låter den ngt?

nej den är stendöd! vilket är jävligt märkligt när den fungera på morron och sen bara stått över dagen o sen fungerade halva vägen hem...

12v utanför armaturen gör att den startar o pumpar men INTE i bilen


207 Inlägg
13 oktober 2011
Trådstartare
#10
pumpen gilla fan inte att jag åkte hem ifrån en tjej...


SAAB det självklara valet ;)
319 Inlägg
13 oktober 2011
#11
Kolla jorden till pumpen då

BILLJUD/LJUD ÄR MIN DROG I LIVET :)
Mitt pågende projekt:http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=279912

SAAB det självklara valet ;)
319 Inlägg
13 oktober 2011
#12
haha kan vara så illa tongue. Nej men kolla så jorden funkar. Annars när du har den i armaturen så koppla den till direkt ström & sen testa starta

BILLJUD/LJUD ÄR MIN DROG I LIVET :)
Mitt pågende projekt:http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=279912

207 Inlägg
13 oktober 2011
Trådstartare
#13
tror jag ska dra en 4kvadratare o säkra den o köra en brytare till pumpen!


SAAB det självklara valet ;)
319 Inlägg
13 oktober 2011
#14
Ja det jag menar du ska testa smile. Bara göra himpa dimpa så länge för att se om den startar.

BILLJUD/LJUD ÄR MIN DROG I LIVET :)
Mitt pågende projekt:http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=279912

207 Inlägg
13 oktober 2011
Trådstartare
#15
det lutar allvarligt åt det vilket jag inte ville göra precis.. men vafan gör man inte, vill juh ha den till o funka, även om man får göra en jävla "check lista" vid start..


SAAB det självklara valet ;)
319 Inlägg
13 oktober 2011
#16
Du kan ju koppla den till en av bak lamporna wink. Sen tar du & jorda en nu kabel till den med.

BILLJUD/LJUD ÄR MIN DROG I LIVET :)
Mitt pågende projekt:http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=279912

207 Inlägg
13 oktober 2011
Trådstartare
#17
Totte, du är en ängel bland oss, jag måste fixa det imorron! är tvungen o låna en slöööööö jävla corsa imorron för att komma till jobbet, för kallt ute att meka utomhus nu sad
Hör av mig på telefon imon om hur det gick smile


SAAB det självklara valet ;)
319 Inlägg
13 oktober 2011
#18
Ingen fara tongue. Haha illa ju tongue. Ja gör så smile

BILLJUD/LJUD ÄR MIN DROG I LIVET :)
Mitt pågende projekt:http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=279912

207 Inlägg
14 oktober 2011
Trådstartare
#19
ok direktmatat pumpen och den pumpar som en ivrig iller igen tongue vrider runt nyckeln och inget händer...
vevaxelgivare? den byts så fort jag får hem den nya.
Tändkassett?


SAAB det självklara valet ;)
319 Inlägg
17 oktober 2011
#20
Låter som vevaxelgivaren. Hade du gnista?

BILLJUD/LJUD ÄR MIN DROG I LIVET :)
Mitt pågende projekt:http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=279912


Sök